Дисципліни гуманітарного та соціально-економічного циклу – це комплекс навчальних дисциплін: філософія, культурологія, правознавство, економічна теорія, політологія, соціологія, історія України, етика та естетика, релігієзнавство та інші. У своїй сукупності ці дисципліни покликані формувати у студентів гуманну ментальність, здатність розумно користуватися свободою, уміння жити у демократичному суспільстві, спілкуватися в різноманітному за поглядами середовищі.
Проповідуючи патріотизм, гуманізм, працелюбність, добро, порядність, інші загальнолюдські цінності і норми, зазначені дисципліни формують у особистості ціннісне ставлення до навколишньої дійсності та самої себе, активну за формою та моральну, за змістом, життєву позицію.
Циклова комісія працює над реалізацією принципів гуманізації освіти, методологічної переорієнтації процесу навчання з інформативної форми на розвиток особистості педагога, індивідуально диференційованого і особистісно орієнтованого підходу до навчання, підвищення якості та об’єктивності оцінювання навчальних досягнень кожного студента.
Навчальні дисципліни соціально – гуманітарного циклу допомагають зрозуміти вимоги сучасного суспільства:
- громадянськість, пов’язану зі здатністю брати на себе відповідальність, брати участь у суспільному прийнятті рішень, в урегулюванні конфліктів ненасильницьким шляхом у функціонуванні і розвитку демократичних інститутів суспільства;
- взаємоповага до мови, історії, релігії і культури інших націй;
- володіння інформаційними технологіями, уміння критично ставитися до засобів масової інформації;
- бажання і готовність постійно навчатись.
Викладачі циклової комісії орієнтують студентів на високу активність самостійної та навчально – пізнавальної діяльності, на проникнення в процес розвитку науки, розкриття її методологічних основ через лекції, книги, консультації, практичні заняття, заліки, іспити тощо.
Зміст навчально-методичної роботи циклової комісії
Головна мета роботи циклової комісії полягає в підвищенні успішності студентів та поліпшенні якості підготовки бакалаврів та молодших спеціалістів. Досягнення цієї мети циклова комісія здійснює шляхом:
- навчальної роботи, спрямованої на вдосконалення змісту освіти та навчання і виховання студентів;
- методичної роботи кожного викладача – члена комісії;
- підвищення кваліфікаційного рівня викладачів, вивчення, узагальнення і розповсюдження передового педагогічного досвіду, застосування нових педагогічних технологій;
- вдосконалення навчально-матеріальної бази та розробки методичних рекомендацій з використання наочних посібників та технічних засобів у навчально-виховному процесі;
- організації самостійної роботи студентів;
- окремим напрямом роботи циклової комісії виступає організаційна робота.
Навчальна робота
Навчальна робота циклової комісії організовується з урахуванням можливостей сучасних інформаційних освітніх технологій , демократизації навчального процесу і спрямована на поліпшення успішності студентів.
Поліпшенню навчання та успішності студентів сприяє творче застосування методів і прийомів роботи зі студентами. Зокрема, застосування принципів дискусійності, проблемності, індивідуалізації навчання, модульно- рейтингового навчання тощо . На засіданнях циклової комісії систематично проводиться аналіз змісту навчальних програм, вносяться до них зміни, домагаючись логічності змісту тем дисципліни, що вивчаються, реалізації міжпредметних зв’язків.
У центрі уваги циклової комісії є індивідуальна робота викладачів із студентами, зокрема, вивчення та запровадження досвіду роботи з обдарованою молоддю, методики індивідуальних консультацій, запровадження досвіду диференційованого навчання студентів тощо.
Поряд із навчальною роботою циклова комісія вирішує і виховні завдання, перш за все національно-патріотичного спрямування. Становлення української державності, побудова громадянського суспільства, інтеграція України у світове та європейське співтовариство передбачають орієнтацію на Людину, її духовну культуру й визначають основні напрями виховної роботи зі студентами та модернізації навчально-виховного процесу.
Форми й методи виховання базуються на українських народних традиціях, кращих надбаннях національної та світової історичної науки.
Співпраця з іншими вузами та установами
На засідання циклової комісії та відкриті виховні заходи запрошуються історики, політологи, свідки визначних подій: К.Бондаренко, В.Вятрович, Р.Забілий, Я.Сватко,Л.Онишко, Д.Гусяк, Л.Купчик, В.Гуменюк, А. Козицький, І. Танчин, А. Романюк, Т. Поліщук.
Викладачами циклової комісії налагоджена тісна співпраця з музеями: Державним меморіальним музеєм Михайла Грушевського у Львові, Національним музеєм у Львові імені Андрея Шептицького, Львівським історичним музеєм, Національним музеєм-меморіалом жертв окупаційних режимів “Тюрма на Лонцького”, музеєм-меморіалом Івана Франка та ін.
Кожен навчальний рік починається з уроку для першокурсників у Державному меморіальному музеї Михайла Грушевського.
Традиційно студенти коледжу беруть участь у вшануванні пам’яті Михайла Грушевськогота Івана Франка.
Викладачами регулярно проводяться заняття-екскурсії в музеях Львова з метою глибшого засвоєння тем з історії України, культурології, релігієзнавства, етики та естетики, філософії, історії української культури.
Перебуваючи в панорамі подій минулого, студенти співпереживають історичні моменти, які глибше закарбовуються в пам’яті. Конференція “М. Грушевський — корифей української історичної науки” — це спільна праця працівників музею, членів товариства “Холмщина”, викладачів суспільних дисциплін та студентів Педагогічного коледжу.
Викладачі циклової комісії приймають участь у науково-практичних конференціях:
М. Грушевський — корифей української історичної науки;
Михайло Грушевський – основоположник української історичної науки, творець української історіографії;
Громадянське суспільство: філософія розвитку в Україні;
Філософія освіти і педагогіка в епоху глобалізації, становлення нового типу педагога як суб’єкта культури. Керівник проекту: к.ф.н. Черепанова С.О. Учасниками дискусії були викладачі та студенти коледжу;
«Щиро кохати став я отчизну свою Україну…» (Урочиста академія з нагоди дня народження Михайла Грушевського) Ювілейна наукова конференція «Михайла Грушевський: історія та сучасність»;
Всеукраїнський форум вчителів «Турбота про вчителя – майбутнє держави» (виступ викладача Галюк Т.П. з доповіддю на тему: «Соціальний захист вчителя»).
Учасниками урочистих вечорів були:
А.Козицький – кандидат історичних наук , доцент кафедри нової та новітньої історії зарубіжних країн.
Р.Забілий – директор Національного музею-меморіалу жертв окупаційних режимів “Тюрма на Лонцького”;
М.Посівнич – Президент благодійного фонду „Літопис УПА”;
Д.Гусяк – ветеран визвольного руху, зв’язкова Головного командира УПА Р.Шухевича;Я.Сватко – публіцист-журналіст (Галицька Видавнича спілка) та ін.
Студенти старших курсів залучаються до науково-пошукової роботи. У коледжі проводяться студентські науково-теоретичні конференції: „Воював пером і автоматом… до 100-річчя Михайла Дяченка – Марка Боєслава –„Гомона”, „Вбивство у Роттердамі. Замах на провідника ОУН Євгена Коновальця”, «Запали свічу», приурочена пам’яті жертв голодомору 1932-1933 рр. (запалення свічок пам’яті та перегляд фільму«Голодомор», «Брати», про допомогу Галичини Східній Україні).
Національно-патріотичному вихованню, оволодінню глибокими знаннями, правдивою інформацією як основою національної самобутності сприяють виховні години, які проводять викладачі циклової комісії суспільних дисциплін: Нестер І.І., Галюк Т.П., Сенич Г.Б., Луців Л.Ю., Дзюбинська Л.Я., Івах О.С., Черепанова С.О., Христосенко О.Ю., Сурмач О.І., Шукалович А.М. з відомими науковцями, дослідниками, свідками подій.
Важлива роль у виховному процесі належить роботі з академгрупами, де основною опорою є керівник групи, який створює мікроклімат довіри і взаєморозуміння. Напрям роботи зосереджений на підвищення успішності, виховання високих професійних якостей, розвиток ініціативи і самостійності, формування морально-світоглядних позицій, культури особи, дисциплінованості.
Важлива роль в роботі керівників акадегруп належить пресінформаціям, тематику яких розробляють викладачі суспільних дисциплін. Особливе місце в роботі належить відкритим виховним заходам в академгрупах. Це виховні заходи патріотично-пізнавального спрямування.
Формуванню високих естетичних смаків, загальної культури особи сприяє організація перегляду вистав в Національному академічному українському драматичному театрі імені М. Заньковецької і інших театрах міста. Надзвичайно приємною подією був культпохід у театр ім. М. Заньковецької на зустріч з ліричною поезією Д.Павличка у виставі “Два кольори”.
Викладачі циклової комісії організовують пішохідні екскурсії по Львову, Замках Львівщини – “Золота підкова”, На батьківщину гетьмана Сагайдачного в с. Кульчиці, На батьківщину І.Франка с. Нагуєвичі, екскурсія у Стародавній Київ, Шевченківські місця (Канів, Моренці, Кирилівка), урочиста піша хода до Меморіалу Українських Січових Стрільців на Янівському цвинтарі.
Викладачі суспільники організували зустріч з Марією Людкевич, львівською поетесою лауреатом республіканської літературної премії імені Лесі Українки, премії «Благовіст» імені М.Шашкевича на тему: «Життя прекрасне, а мені так хочеться творити»; зустріч з членами товариства «Гуцульщина», музикантом, лауреатом міжнародного Гуцульського фестивалю Осипом Костюком, письменником і збирачем гуцульського фольклору Миколою Негричем – «Нас єднає край Гуцульський, нас єднає пісня»; цікава зустріч відбулась з львівською поетесою Анною Канич, захід присвячений проблемі еміграції «Політ на зраненім крилі».
Аудиторії історії України та правознавства імені Михайла Грушевського та суспільних дисциплін імені Григорія Сковороди є осередками методичного забезпечення навчальних дисциплін та виховних заходів.
У них зібрані робочі навчальні плани, курси лекцій, методичні рекомендації до написання семінарських та практичних занять, методичні вказівки до виконання творчо – пошукових робіт. Значна увага приділяється методичній роботі, розгляду методичних розробок та рекомендацій. Навчально-виховна робота циклової комісії проводиться у співпраці з іншими цикловими комісіями, забезпечуються міжпредметні зв’язки.
Викладачі виявляють активну громадянську позицію і є членами суспільно – культурних товариств «Незгасима зоря Холмщини» та «Гуцульщина».
Викладачі комісії суспільних дисциплін базують свою роботу на основі ідей Клода Гельвеція «…сформувати з дітей патріотів, забезпечивши їх щастя і добробут нації, розкрити серце дитини для гуманності, а розум для правди».