Основи філософських знань (філософія, релігієзнавство)
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія гуманітарної та соціально - економічної підготовки
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 2 | Залік |
Опис курсу
Мета:
формування у студентів цілісного уявлення про світ, людину як цілісність, осмислення студентами сутності філософської проблематики, історії розвитку зарубіжних та українських філософських учень, актуальних питань онтології, гносеології, соціальної філософії у поєднанні з проблемами становлення української державності, розвитку національної культури в широкому контексті сучасної світової філософської думки.
В результаті засвоєння навчального матеріалу студент повинен
знати: предмет, джерела виникнення, функції та призначення філософії; форми і види світогляду, розуміти розбіжності світобачення і світорозуміння; основні галузі філософського знання; основні етапи історії розвитку філософської думки, сенс основних досягнень та видатних мислителів кожної філософської епохи; основні форми буття; походження, форми, структура, функції свідомості; зміст філософського вчення про пізнання, істину; основні наукові методи пізнавальної і практичної діяльності; основні положення філософської концепції суспільства; зміст проблем відчуження та самореалізації особистості в суспільстві та шляхи вирішення цих проблем; сутність предмету релігієзнавства, місце і роль релігії у політичному, економічному та духовному людини і суспільства; закономірності виникнення, розвитку і функціонування релігії; взаємозв’язок релігії з міфологією, наукою, філософією; особливості і загальну характеристику первісних релігійних вірувань, історію становлення і розвитку світових релігій та їх характерні особливості; історію зародження й еволюції християнства, основні його типи та їхню специфіку; особливості і загальну характеристику нетрадиційних релігій; основні етапи та специфіку релігійного розвитку України і сучасну релігійну ситуацію в державі; основи законодавства щодо свободи совісті та віросповідання в Україні; основні релігійні проблеми сучасного світу та провідні тенденції подальшого розвитку релігій.
Заплановані результати навчання: студенти повинні вміти самостійно працювати з першоджерелами; користуватися науковою термінологією; розрізняти специфіку світобачення і світорозуміння кожної культурно-історичної епохи; вдаватися до діалогу, як засобу вирішення соціальних і етнічних проблем, досягнення консенсусу; аргументовано відстоювати власні погляди на ту чи іншу проблему, брати участь у дискусіях, толерантно ставитися до протилежних думок; визначати ступінь впливу релігійної свідомості на суспільство, молодь, різні верстви населення; застосовувати отримані знання при вирішенні професійних завдань та в особистому житті
Оцінювання знань студентів здійснюється за 100-бальною шкалою. Максимальна кількість балів при оцінюванні знань за поточну успішність становить 100 балів.
Результат роботи студента протягом семестру (100 балів) складається з наступних компонентів:
– результатів роботи на семінарських заняттях (25 балів). Підсумкова кількість балів за роботу на семінарських заняттях (10 годин) визначається як сума балів, отриманих за усні чи письмові відповіді студента;
– трьох модульних контрольних робіт (20 балів х 3 = 60 балів), що проводиться за результатами вивчення частини навчального курсу (змістовного модуля 1, змістовного модуля 2 та змістовного модуля 3);
– індивідуального письмового опитування по темах самостійної роботи (15 балів), яке проводиться в межах кожного змістовного модулю.
Поточне тестування та самостійна робота |
Сума
|
|||||||||||
Змістовний
модуль 1 |
Змістовний
модуль 2 |
Змістовний
модуль 3 |
||||||||||
Т 2 |
Т 4 |
Самостійна робота
|
МКР |
Т 7 |
Самостійна робота
|
МКР |
Т 10 |
Т 13 |
Самостійна робота
|
МКР |
||
5 | 5 | 5 | 20 | 5 | 5 | 20 | 5 | 5 | 5 | 20 | 100 | |
Шкала оцінювання: національна та ЄКТС
Оцінка в балах |
ECTS |
Визначення |
Екзаменаційна
оцінка, оцінка з диференційованого заліку (національна шкала) |
Залік |
90-100 | A | Відмінно | Відмінно | Зараховано |
81-89 | B | Дуже добре | Добре | |
71-80 | C | Добре | ||
61-70 | D | Задовільно | Задовільно | |
51-60 | E | Достатньо |
Рекомендована література
Основна
- 1. Академічне релігієзнавство: підруч. / за наук. ред.. проф. А. Колодного. Київ: Світ знань, 2000. 862 с.
2.Андрущенко В., Михальченко М. Соціальна філософія. Історія, теорія, методологія: підруч. Київ: Генеза, 2006. 656 с.
- Бичко. І.В. Філософія як історія філософії: підруч. / за заг. ред. Ярошовця В. І. Київ: Центр учбов. літе-ри, 2010. 648 с.
- Бойко О. Філософія: курс лекцій: у 2-х ч / [уклад. О. Бойко]. Суми, 2010. Ч. 1. Історія світової та української філософії. 187 с.
- Бойко О. Філософія: курс лекцій: у 2-х ч / [уклад. О. Бойко]. Суми, 2010. Ч. 2. Філософські системи. 179 с.
- Губерський Л.В., Надольний І.Ф., Андрущенко В.П. та ін. Філософія: навч. посіб. / за ред. І.Ф. Надольного. − Вид. 7-е, стереот. Київ: Вікар, 2008. 448 с.
- Лубський В. І. Релігієзнавство: підруч. / В. І. Лубський, Т. Г. Горбаченко, М. В. Лубська, А. І. Яковенко / за ред. Лубського В. І. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 448 с.
- Релігієзнавство: підруч. / Є. К. Дулуман, М. М. Закович, М. Ф. Рибачук та інш. Київ: Вища шк., 2000. 350 с.
- Релігієзнавство: підруч. / за ред. В. І. Лубського, В. І. Теремка. Київ: Академія, 2000. 408 с.
- Релігієзнавчий словник / за ред. проф. А. Колодного і Б. Лобовика. Київ: Четверта хвиля, 1996. 392 с.
- Петрушеноко В.Л. Філософія: курс лекцій: навч. посіб. Вид. 5-е, стереот. Львів: «Новий світ-2000», 2011. 504с.
- Філософський енциклопедичний словник / НАН України, Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди ; редкол.: В. І. Шинкарук (голова). Київ: Абрис, 2002. 742 с.
Допоміжна
- Андрущенко В., Волинка Г., Мозгова Н. та ін. Філософія. Природа, проблематика, класичні розділи: навч. посіб. для студ. ВНЗ. / за ред. Г. Волинки. Київ: Каравела, 2009. 368 с.
- Біблія. Київ: Нове Життя, 1992
Бойченко І. Горлач М., Жиленкова І., Мануйлов Є. Філософія історії. Київ: Прапор, 2006. 656 с.
- Будда. История прошлых рождений. Гирлянда джатак. Москва: Изд. ЭКСМО-Пресс, Харьков: Изд-во Око, 2001. 544 с.
- Гах Є.М. Етика ділового спілкування. Київ: Центр навч. літератури, 2005. 160 с.
- Губерський Л. Філософія: Хрестоматія (від витоків до сьогодення): навч. посіб. / за ред. Л. Губерського. Київ: Знання, 2009. 621 с.
- Головащенко С. І. Історія християнства: курс лекцій: навч. посіб. Київ: Либідь, 1999. 352 с.
- Касьян В. Філософія: відповіді на питання екзаменаційних білетів: навч. посіб. Київ: Знання, 2008. 347 с.
- Колодний А. Основи релігієзнавства: підруч. Чернівці: Рута, 2005. 304с.
- Коран. / пер. с араб. акад. И. Ю. Крачковского. Москва: СП ИКПА, 1990. 512 с.
- Кремень В. Г., Ільїн В.В. Філософія: мислителі, ідеї, концепції: підруч. Київ: Книга, 2005. 528 с.
- Надольний І.Ф. Філософія: посіб. Київ, 1999, 2000,2004.
- Петрушенко В.П. Практикум з філософії: навч. посіб. Львів: Новий світ 2000, Магнолія 2003. 256 с.
- Петрушенко В.Л. Філософія: Курс лекцій: навч. посіб. для студ. ВНЗ. Львів: Новий світ, 2007. 506с.
- Причепій Є.М., Причепій Є.М., Черній А.М., Чекаль Л.А. Філософія: підруч. Вид.2-ге, випр. Київ: Академвидав, 2007. 592с.
- Релігієзнавство: навч. посіб. / А.Г.Баканурський та інші. – К., 2004.
- Табаковський В.Г., Булатов М.О., Хамітов Н.В.Філософія. Світ людини: курс лекцій: навч. посіб. для студ. ВНЗ. Київ: Либідь, 2004, 432 с.
- Фоменко А. К. Релігія і вільнодумство // Філософія, культура, життя. Міжвузівський збірник наукових праць. Випуск 9. Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2000. С. 285-305.
- Хамітов Н. Гармаш Л., Крилова С. Історія філософії. Проблема людини та її меж: навч. посіб. Київ: КНТ, Центр навч. літ-ри, 2006. 296 с.
- 19. Черній А. М. Релігієзнавство: підруч. Київ: Академвидав, 2008. 400 с.
- 20. Щерба С.П., Заглада О.А. Філософія: підруч. для студ. ВНЗ. / С.П.Щерба, Житомир: Полісся, 2010. 548 с.
- 21. Щерба С.П., Щедрін В.К., Заглада О.А. Філософія: навч. посіб. для студ. ВНЗ. / за заг. ред. С. П. Щерби. Київ: МАУП, 2004. 216 с.
- 22. Ярошовець В., Бичко І., Бугров В. та ін. Історія філософії: підруч. / за ред. В. Ярошовця. Київ: Центр навч. літ-ри, 2010. 648 с.
- 23. Ярошовець В. Історія філософії: словник / за заг. ред. В. Ярошовця. – Київ: Знання України, 2005. 1200 с.
ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ
Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України. URL: http://www.filosof.com.ua (дата звернення: 03.07.2017)
Офіційний сайт прес-служби УПЦ «Україна православна» – www.pravoslavye.org.ua (дата звернення: 22.06.2017)
Офіційний сайт УГКЦ. URL:http://www.ugcc.org.ua/1.0.html (дата звернення: 20.06.2017)
Портал філософія і релігієзнавство. URL: http://tureligious.com.ua/ (дата звернення: 18.06.2017)
Філософія.pdf Причепій Є. М., Черній А. М., Чекаль Л. А. Філософія: підруч. для студ. вищ. навч. закл. Київ: Академвидав, 2005. 592 с. URL: http://elibrary.nubip.edu.ua/2579/1/ (дата звернення: 18.06.2017)
Філософія туризму. URL: http://tourlib.net/filosofia.htm (дата звернення: 18.06.2017)
pidruchniki.com/religiyeznavstvo
westudents.com.ua/predmet/26-relіgієznavstvo.html
www.nbuv.gov.ua Національна бібліотека України ім. І.І. Вернадського
www.britannica.com Он-лайн енциклопедія «Британіка»
www.uk.wikipedia.org Україномовна версія он-лайн енциклопедія «Вікіпедія»
Матеріали
ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ЗАЛІК З ДИСЦИПЛІНИ
- Поняття, предмет і ознаки філософії та філософствування.
- Світогляд, його структура, риси, суспільно-історичний характер.
- Історичні типи світогляду: міфологія, релігія, філософія.
- Філософський світогляд. Характерні риси філософського мислення.
- Проблема «Схід-Захід» у розвитку сучасної цивілізації. Особливості західного та східного філософського мислення.
- Стародавньоіндійська філософія: періодизація, джерела та напрями.
- Провідні ідеї філософії Стародавнього Китаю. Даосизм. Конфуціанство.
- Основні риси античної філософії.
- 9. Західноєвропейська філософія середньовіччя (XIII – XV ст.).
- Людина і суспільство у філософській думці епохи Відродження.
- Емпіризм та раціоналізм у філософії Нового часу (XVII – XVIII ст.).
- Класична німецька філософія. Іммануїл Кант.
- Філософська думка Давньоруської держави.
- Гуманістичні та реформаційні ідеї у філософській думці України (кінець ХV – початок ХVІІ ст.)
- Філософська система Григорія Сковороди.
- Класична українська філософія.
- Філософська думка в українській діаспорі у 1920-1990 рр.
- Українська історіософія.
- Позитивізм, неопозитивізм і постпозитивізм.
- Філософія життя та її напрямки.
- Психоаналіз і неофрейдизм.
- Онтологія, її основні проблеми та категоріальні визначення.
- Категорія буття: її суть і специфіка. Основні форми буття.
- Формування науково-філософського поняття матерії. Матерія і рух.
- Простір і час як форми існування матерії.
- Структура свідомості. Свідомість та самосвідомість
- Пізнання як предмет філософського аналізу. Структура процесу пізнання.
- Емпіричне та раціоналістичне пізнання. Інтуїція.
- Поняття істини. Абсолютна і відносна істина.
- Діалектика як теорія і метод.
- Логіка як наука про закони і форми правильного мислення
- Філософська антропологія як розділ філософського знання. Предмет філософської антропології.
- Основні підходи до сенсожиттєвих пошуків. Проблема смерті.
- Основні філософські підходи до сутності людини
- Поняття суспільства у філософії. Основні підходи до розуміння суспільства.
- Людина в суспільній системі: індивід, індивідуальність, особистість у суспільстві.
- Сучасне інформаційне суспільство.
- Предмет релігієзнавства. Функції та роль релігієзнавства в сучасному світі.
- Форми первісних релігійних вірувань людини: фетишизм, тотемізм, анімізм, магія, шаманство
- Індуїзм: історія виникнення, боги, зміст.
- Основний зміст релігійної догматики конфуціанства: культ предків, створення ідеального суспільства, ідеал “повністю мудрої людини”.
- Школи та напрямки даосизму.
- Основні догмати юдаїзму
- Унікальність теорії, космології, “філософії” зороастризму
- Особливості буддійської релігійної догматики:
- Основи віровчення та культу ісламу: релігійна догматика та культова практика
- Формування християнської догматики, культу та церковного устрою. Символ віри.
- Джерела віровчення християнства. Походження та склад “Біблії“
- Основні напрямки в християнстві: католицизм, православ’я, протестантизм; доктринальні та культові відмінності між ними.
50. «Некласичні» релігій та релігійність в сучасному світі