Філософія 012 Дошкільна освіта
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія гуманітарної та соціально - економічної підготовки
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
4 | 2 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
4 | 20 | Шукалович А. М. | ДШВ-21, |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 20 | ДШВ-21 | Шукалович А. М. |
Опис курсу
Мета: формування у студентів цілісного уявлення про світ, людину як цілісність, осмислення студентами сутності філософської проблематики, історії розвитку зарубіжних та українських філософських учень, актуальних питань онтології, гносеології, соціальної філософії у поєднанні з проблемами становлення української державності, розвитку національної культури в широкому контексті сучасної світової філософської думки.
Предмет: відношення «людина – світ»
Завдання: раціональними засобами створити гранично узагальнену картину світу і місця людини у ньому, досліджуючи пізнавальне, ціннісне, соціально-політичне, моральне й естетичне ставлення людини до світу
В результаті засвоєння навчального матеріалу студент повинен
знати:
- предмет, джерела виникнення, функції та призначення філософії;
- форми і види світогляду, розуміти розбіжності світобачення і світорозуміння; основні галузі філософського знання;
- ознайомлення з основними етапами історії розвитку філософської думки, сенс основних досягнень та видатних мислителів кожної філософської епохи;
- основні форми буття;
- сутність діалектики: людський критерій розвитку, принципи, категорії, закони;
- походження, форми, структура, функції свідомості;
- зміст філософського вчення про пізнання, істину;
- основні наукові методи пізнавальної і практичної діяльності.
- основні положення філософської концепції суспільства;
- основні положення філософської концепції людини, співвідношення понять «людина – індивід − особа – особистість – індивідуальність»;
- зміст проблем відчуження та самореалізації особистості в суспільстві та шляхи вирішення цих проблем;
- основні положення філософської проблеми цінностей в житті людини і суспільства;
- формаційний та цивілізаційний підходи в трактуванні історичного суспільного розвитку, рушійні сили суспільного розвитку, роль насильства і особистості в суспільному розвитку.
студенти повинні вміти:
- самостійно працювати з першоджерелами;
- користуватися науковою термінологією;
- розрізняти специфіку світобачення і світорозуміння кожної культурно-історичної епохи,
- вдаватися до діалогу, як засобу вирішення соціальних і етнічних проблем, досягнення консенсусу.
- аргументовано відстоювати власні погляди на ту чи іншу проблему, толерантно ставитися до протилежних думок;
- на основі провідних ідей мислителів створювати власні програми фізичного і духовного вдосконалення;
- застосовувати отримані знання при вирішенні професійних завдань та в особистому житті.
Програмні компетентності:
Загальні компетентності
ЗК 1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК 2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця в загальній системі знань про природу і суспільство та в розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
ЗК 4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК 9. Здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру, поважати багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національної культурної ідентичності, творчого самовираження
ЗК10. Здатність усвідомлювати свої професійні можливості та діяти лише в межах рівня професійної підготовленості, діяти на основі етичних міркувань (мотивів), доброчесності, соціальної відповідальності, поваги до різноманітності та мультикультурності.
Спеціальні компетентності
СК 8. Здатність до навчання дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку суспільно визнаних морально-етичних норм і правил поведінки.
СК 15. Здатність до комунікативної взаємодії з учасниками освітнього процесу.
Результати навчання
РН 6. Формувати моральні цінності у дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку відповідно до морально-етичних норм.
РН 12. Здійснювати педагогічну комунікацію з іншими суб’єктами освітнього процесу закладу дошкільної освіти на засадах етики професійного спілкування та оцінювати результативність педагогічної взаємодії.
РН 23. Знати основи морально-етичної та професійної етики вихователя.
ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ:
1) студентів денної форми навчання
Поточний контроль знань студентів відбувається під час проведення семінарських (практичних) занять. Модульний контроль проводиться 2 рази впродовж семестру. Семестр закінчується здачею заліку з нормативної навчальної дисципліни. Оцінювання знань відбувається на підставі накопичених балів за результатами поточного та підсумкового контролю всіх видів згідно зі шкалою оцінювання.
Оцінювання знань студентів впродовж семестру за 100-бальною шкалою за такими видами робіт:
– семінарські (практичні) заняття. За виконання завдань семінарських заняттях студент впродовж семестру може отримати 40 балів. Підсумкова кількість балів за роботу на семінарських заняттях визначається як сума балів, отриманих за усні чи письмові відповіді студента (5+5+5+5+5+2,5+2,5+5+5+2,5+2,5 = 40 балів);
– самостійна робота. Оцінювання самостійної роботи студента здійснюється під час проведення семінарських занять і внесено в суму балів;
– модульні контрольні роботи. Програмою передбачено дві модульні контрольні роботи. Студент за одну роботу може отримати максимально 30 балів (30 балів х 2 = 60 балів).
Очікується, що письмові роботи студентів будуть їх оригінальними дослідженнями чи міркуваннями і характеризуватимуться самостійність суджень та вмінням робити власні висновки. Відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел, списування, втручання в роботу інших студентів становлять, але не обмежують, приклади можливої академічної недоброчесності. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для незарахування викладачем, незалежно від масштабу плагіату, обману.
Література. Уся література, яку студенти не зможуть знайти самостійно, буде надана викладачем, виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студент заохочується до використання також й іншої літератури, якої немає серед рекомендованих.
Жодні форми порушення академічної доброчесності не толеруються.
Поточне тестування та самостійна робота | Сума
(залік) |
|||||||||||
Змістовий модуль 1 | Змістовий модуль 2 | |||||||||||
Т 1 | Т 2
|
Т 3 | Т 4 | Т 5 | Т 6 | МКР 1 | Т 7 | Т 8 | Т 9 | Т 10 | МКР
2 |
|
5 | 5 | 5 | 5 | 2,5 | 2,5 | 30 | 5 | 5 | 2,5 | 2,5 | 30 | 100 |
2) студентів заочної форми навчання
Поточний контроль знань студентів відбувається під час проведення семінарських (практичних) занять. Модульний контроль проводиться 2 рази впродовж семестру. Семестр закінчується здачею заліку з нормативної навчальної дисципліни. Оцінювання знань відбувається на підставі накопичених балів за результатами поточного та підсумкового контролю всіх видів згідно зі шкалою оцінювання.
Оцінювання знань студентів впродовж семестру за 100-бальною шкалою за такими видами робіт:
– семінарські (практичні) заняття. За виконання завдань семінарських заняттях студент впродовж семестру може отримати 20 балів. Підсумкова кількість балів за роботу на семінарських заняттях визначається як сума балів, отриманих за усні чи письмові відповіді студента (10+10= 20 балів);
– самостійна робота. Оцінювання самостійної роботи студента здійснюється під час проведення семінарських занять і внесено в суму балів;
– модульні контрольні роботи. Програмою передбачено дві модульні контрольні роботи. Студент за одну роботу може отримати максимально 35 балів (40 балів х 2 = 80 балів);
Навчальним планом передбачено написання студентами домашньої контрольної роботи. Домашня контрольна робота складається з варіантів, кожен з яких містить по 3 завдання. Перші два завдання кожного варіанту описового характеру і оцінюються максимально по 45 балів кожне (45 балів х 2 = 90 балів). Третє завдання (10 балів) передбачає розкрити наукове поняття. За роботу студент може отримати максимально 100 балів (90 балів+10 балів = 100 балів).
Очікується, що письмові роботи студентів будуть їх оригінальними дослідженнями чи міркуваннями і характеризуватимуться самостійність суджень та вмінням робити власні висновки. Відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел, списування, втручання в роботу інших студентів становлять, але не обмежують, приклади можливої академічної недоброчесності. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для незарахування викладачем, незалежно від масштабу плагіату, обману.
Література. Уся література, яку студенти не зможуть знайти самостійно, буде надана викладачем, виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студент заохочується до використання також й іншої літератури, якої немає серед рекомендованих.
Жодні форми порушення академічної доброчесності не толеруються.
Поточне тестування та самостійна робота |
Сума (залік)
100 |
||||
Змістовий модуль 1 | Змістовий модуль 2 | ||||
Т 6 |
МКР 1 |
Т 10 |
МКР 2 |
||
10 | 40 | 10 | 40 |
Шкала оцінювання: національна та ЄКТС
Оцінка
ЄКТС |
Оцінка в
балах |
Оцінка за національною шкалою | ||
Екзамен,
диференційований залік |
Залік | |||
А | 90-100 | 5 | відмінно | зараховано |
В | 81-89 | 4 | дуже добре | |
C | 71-80 | добре | ||
D | 61-70 | 3 | задовільно | |
Е | 51-60 | достатньо | ||
FХ | 21-50 | 2 | незадовільно | не зараховано |
F | 0-20 | 2 | незадовільно | не зараховано |
Рекомендована література
Основна:
- Баранік М.В. Лекції з філософії : навч.посіб. Київ : ліра До, 2022. 166 с.
- Данильян О. Г., Дзьобань О. П. Філософія : навч. посіб. для підгот. до заліку та іспиту. Харків : Право, 2021. 136 с.
- Коваль Р. Філософія сили. Київ : Markobook, 2023. 144 с.
- Лузан А. Вступ до філософії : навч.посіб. Київ: Центр учбової літерари, 2023. 136 с.
- Лозовий В., Требін М., Горлач М. та ін. Основи філософських знань: філософія, логіка, етика, естетика, релігієзнавство: підручник. Київ : Центр навч.літ-ри, 2020. 1028 с.
Допоміжна:
- Андрущенко В., Волинка Г., Мозгова Н. та ін. Філософія. Природа, проблематика, класичні розділи: навч. посіб. для студ. ВНЗ. / за ред. Г. Волинки. Київ : Каравела, 2009. 368 с.
- Бичко І., Табачковський В., Бичко А., Ярошовець В. Філософія: навч.посіб. Київ : Центр навч.літ-ри, 2019. 648 с
- Губерський Л.В. Філософія: навч. посіб. 2-е вид., перероб. і доп. Київ : Фоліо, 2017. 621 с.
- Найчук А.В., Ганаба С.О. Філософія історії: навч. посіб. Кам’янець-Подільський : Видавець ПП Зволейко Д. Г., 2020. 204 с.
- Петрушенко В. Л. Філософія: навч. посіб. Львів: Новий світ, 2012. 647 с.
- Сандюк Л.О. Основи філософії: навч. посіб. Київ : ЦУЛ, 2019. 412 с.
- Філософський енциклопедичний словник / НАН України, Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди ; редкол.: В. І. Шинкарук (голова). Київ : Абрис, 2002. 742 с.
- Шукалович А.М. Філософія: навч.-метод. посіб. Львів : Растр-7, 2022. 194 с.
- Ярошовець В., Бичко І., Бугров В. та ін. Історія філософії: підруч. / за ред. В. Ярошовця. Київ : Центр навч. літ-ри, 2010. 648 с.
- Ярошовець В. Історія філософії: словник / за заг. ред. В. Ярошовця. Київ : Знання України, 2005. 1200 с.
ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ
1.Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України. URL : http://www.filosof.com.ua
2.Офіційний сайт прес-служби УПЦ «Україна православна». URL: www.pravoslavye.org.ua
3.Офіційний сайт УГКЦ. URL:http://www.ugcc.org.ua/1.0.html
4.Портал філософія і релігієзнавство. URL: http://tureligious.com.ua/
5.Філософія [Електронний ресурс] : навч. посіб. / Ю. М. Вільчинський, Л. В. Северин, Мрачковська, О. Б. Гаєвська та ін. Київ : КНЕУ, 2019. 368 с. URL : https://shron1.chtyvo.org.ua/Vilchynskyi_Yurii/Filosofiia.pdf
6.Філософія.pdf Причепій Є. М., Черній А. М., Чекаль Л. А. Філософія: підруч. для студ. вищ. навч. закл. Київ: Академвидав, 2005. 592 с. URL: http://elibrary.nubip.edu.ua/2579/1/
Матеріали
ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ЗАЛІК З ДИСЦИПЛІНИ
- Поняття, предмет і ознаки філософії та філософствування.
- Світогляд, його структура, риси, суспільно-історичний характер.
- Історичні типи світогляду: міфологія, релігія, філософія.
- Філософський світогляд. Характерні риси філософського мислення.
5.Філософія в системі галузей наук.
- Проблема “Схід-Захід” у розвитку сучасної цивілізації. Особливості західного та східного філософського мислення.
- Стародавньоіндійська філософія: періодизація, джерела та напрями.
- Провідні ідеї філософії Стародавнього Китаю. Даосизм. Конфуціанство.
- Основні риси античної філософії.
- 10. Західноєвропейська філософія середньовіччя (XIII – XV ст.).
- Людина і суспільство у філософській думці епохи Відродження.
- Емпіризм та раціоналізм у філософії Нового часу (XVII – XVIII ст.).
- Французький матеріалізм і Просвітництво другої половини ХVІІІ ст.
- Класична німецька філософія. Іммануїл Кант.
- Філософська думка Давньоруської держави.
- Гуманістичні та реформаційні ідеї у філософській думці України (кінець ХV – початок ХVІІ ст..)
- Філософська система Григорія Сковороди.
- Класична українська філософія.
- Філософія в радянській Україні.
- Філософська думка в українській діаспорі у 1920-1990 рр.
- Українська історіософія.
- Позитивізм, неопозитивізм і постпозитивізм.
- Сучасна релігійна філософія (неотомізм, тейярдизм, персоналізм).
- Філософія життя та її напрямки.
- Психоаналіз і неофрейдизм.
- Феноменологічний напрям у філософії.
- Онтологія, її основні проблеми та категоріальні визначення.
- Філософський сенс проблеми буття. її історичне усвідомлення.
- Категорія буття: її суть і специфіка.
- Основні форми буття.
- Формування науково-філософського поняття матерії. Матерія і рух.
- Простір і час як форми існування матерії.
- Проблема свідомості у філософії.
- Структура свідомості. Свідомість та самосвідомість
- Пізнання як предмет філософського аналізу. Структура процесу пізнання.
- Емпіричне та раціоналістичне пізнання. Інтуїція.
- Поняття істини. Абсолютна і відносна істина.
- Наука і наукове пізнання. Структура наукового знання.
- Діалектика як теорія і метод.
- Логіка як наука про закони і форми правильного мислення
- Філософська антропологія як розділ філософського знання. Предмет філософської антропології.
- Основні підходи до сенсожиттєвих пошуків. Проблема смерті.
- Основні філософські підходи до сутності людини
- Поняття суспільства у філософії. Основні підходи до розуміння суспільства.
- Суспільство як самоорганізуюча і саморозвиваюча система.
- Співвідношення природи і суспільства Матеріальні основи розвитку суспільства.
- Політична система суспільства.
- Суспільна рівність і нерівність. Свобода та необхідність
- Людина в суспільній системі: індивід, індивідуальність, особистість у суспільстві.
- Сучасне інформаційне суспільство.