Вступ до спеціальності (013 Початкова освіта)
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія фахових дисциплін початкової освіти
Навчальний план
| Семестр | Кредити | Звітність |
| 1 | 2 | Залік |
Лекції
| Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
| 1 | 18 | Подановська Г. В. | ШКВ-11, |
Практичні
| Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
| 1 | 18 | ШКВ-11 | Подановська Г. В. |
Опис курсу
Мета та завдання навчальної дисципліни «Вступу до спеціальності»
Метою викладання навчальної дисципліни «Вступ до спеціальності» є формування у здобувачів освіти потреб професійного розвитку, що може бути реалізовано за умови розуміння особливостей майбутньої професії та самоорганізації педагогічної діяльності.
Завдання:
1) дати знання про структуру, зміст, характер і специфіку майбутньої професійної діяльності.
2) ознайомити з освітньо-професійною програмою та навчальними планами спеціальності Початкова освіта з метою цілісного уявлення про формування знань, раціональне планування своєї власної підготовки, побудови планів самоосвіти та наукової діяльності; визначити зв’язки всіх дисциплін, та їх значення для формування професійної майстерності та компетентності.
3) ознайомити зі змістом та основними формами навчання у фаховому передвищому педагогічному закладі освіти, видами і формами перевірки й оцінки знань, умінь і навичок здобувачів освіти;
4) розкрити місце педагогічної практики студентів у їх професійній підготовці, шляхи формування культури педагогічного спілкування;
5) дати уявлення про раціональні форми й методи самостійної роботи здобувачів освіти з оволодіння спеціальністю, про роль самовиховання у формуванні основ педагогічної майстерності;
6) сприяти формуванню особистості майбутнього педагога, розвитку його культури, ерудиції.
Заплановані результати навчання:
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати :
- систему вищої педагогічної освіти в Україні, її організаційну основу і структуру;
- принципи та основні форми організації навчально-виховного процесу у закладі фахової передвищої освіти, права та обов’язки здобувачів освіти;
- види навчальних занять, наукової роботи здобувачів освіти, види педагогічної практики;
- основні положення навчального плану спеціальності, перспективу вивчення навчальних дисциплін, розподіл часу на виконання завдань навчального плану;
- особливості організації та здійснення самостійної роботи;
- шляхи формування педагогічних умінь, засоби їх діагностики та корекції, умови побудови системи самонавчання.
вміти :
- створювати власний імідж майбутнього педагога;
- творчо підходити до розв’язання педагогічних ситуацій;
- володіти прийомами педагогічної комунікації (вербальної, невербальної та комп’ютерної).
- продуктивно та самостійно працювати, успішно займатись самоосвітою;
- користуватися прийомами швидкого запам’ятовування, раціонального використання часу тощо;
- володіти уміннями вчитися;
- володіти прийомами самовиховання (самонавіювання, саморегуляція тощо).
Набудуть компетентності:
Загальні компетентності:
ЗК 1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК 5. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК 6. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 9. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
ЗК 10. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність).
Спеціальні компетентності:
СК 1. Здатність до застосування системи психолого-педагогічних знань і умінь, що є базовими для реалізації змісту освітніх галузей Державного стандарту початкової освіти.
СК 3. Здатність до використання відкритих ресурсів, інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі.
СК 14. Здатність до усвідомлення потреби в саморозвитку з метою набуття додаткових професійних компетентностей.
СК 15. Здатність формувати і розвивати мовно-комунікативні уміння та навички учнів.
СК 17. Здатність застосовувати різноманітні підходи до розв’язання проблем у педагогічній діяльності.
Результати навчання:
РН 1. Використовувати фахову літературу та інформаційно-комунікаційні технології в освітньому процесі початкової школи.
РН 2. Дотримуватися нормативно-правових документів, що регламентують організацію освітнього процесу в початковій школі.
РН 3. Планувати роботу вчителя, а саме здійснювати: календарно-тематичне планування змісту освітніх галузей, поурочне планування, планування виховної роботи, планування професійного саморозвитку вчителя.
РН 15. Розуміти мету, систему цінностей та завдання професійної діяльності вчителя, та усвідомлювати свою роль (місію) як педагога початкової освіти.
РН 18. Збирати, систематизувати і використовувати інформацію, що є важливою для розв’язання проблем і запобігання їм.
Рекомендована література
Основна:
- Кас’яненко О. М. Вступ до спеціальності: конспект лекцій з дисципліни «Вступ до спеціальності» для студентів денної форми навчання спеціальності 016 «Спеціальна освіта» Ч.І. Мукачево : МДУ, 2020. 72с.
- Костащук О.І. Вступ до спеціальності «Початкова освіта»: навчально-методичний посібник. Чернівці: Чернівецький національний університет, 2019. 90 с.
- Маляр Л.В., Кухта М.І. Вступ до спеціальності з основами педагогіки: методичні рекомендації до практичних занять і самостійної роботи. Ужгород : ДВНЗ «УжНУ», 2022. 34 с.URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/45514
Допоміжна:
- Базиль С. М., Толмачов В. С. Інформатична компетентність — важлива складова професіоналізму. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2017. Вип. 1 (33). С. 45–54.
- Бех М. Особистісно орієнтовані технології навчання в початковій школі. Початкова школа. № 6. С. 36–40.
- Бібік Н. М. Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ: Літера ЛТД, 2018. 160 с.
- Бруханський Р. Ф. Вступ до спеціальності : навчально-методичний посібник. Тернопіль : ТНЕУ, 2017. 134 с.
- Вітюк В. В. Інноваційні технології професійного розвитку педагогів: метод. рек. Педагогічний пошук. С.7 – 10.
- Гузь Д.О. Курс лекцій з навчальної дисципліни «Вступ до спеціальності» для студентів денної та заочної форм навчання спеціальності 071 «Облік і оподаткування» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Одеса: Одеський національний університет імені І.І. Мечникова, 2020. 75 с.
- Довга Т. Я. Імідж і здоров’я: термінологічний словник: навчальний посібник. Харків: ФОП Озеров Г В., 2017. 72 с.
- Довга Т. Я. Мода. Стиль. Одяг: термінологічний словник: навчальний посібник. Харків: ФОП Озеров Г В., 2017. 80 с.
- Кравченко Н.В., Хоменко В.Г., Хоменко С.В. Вступ до спеціальності: навчальний посібник [для студентів спеціальності 015 Професійна освіта. Бердянськ: БДПУ, 2017. 198 с.
- Лавринченко Н. М. Проблеми і перспективи реформування освіти України на компетентнісних засадах. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2017. Вип. 1 (33). С. 10–17.
- Ткаченко Н. М. Імідж як феномен міждисциплінарного наукового дослідження. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2017. Вип. 1 (33). С. 119–127.
Інтернет-ресурси:
- Електронна бібліотека Князева. URL: http://ebk.net.ua. (дата звернення: 15.06.2021).
- Закон України «Про вищу освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text. (дата звернення: 08.05.2021).
- Закон України про загальну середню освіту URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/651-14. (дата звернення: 10.01.2021).
- Закон України про освіту. URL : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. (дата звернення: 08.05.2021).
- Закон України про охорону здоров’я. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2801-12. (дата звернення: 08.05.2021).
- Конвенція про права дитини. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/995_021. (дата звернення: 02.04.2021).
- Конституція України. URL : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80. (дата звернення: 08.05.2021).
- НУШ та інноваційні технології в початковій школі. URL: https://www.pedrada.com.ua/article/2251-nush-ta-nnovatsyn-tehnolog-vpochatkovy-shkol (дата звернення: 16.08.2022).
- Професійний стандарт «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти». Наказ Міністерства соціальної політики України № 1143 від 10.08. 2018 р. URL: http://education-ua.org/ua/tsifri-i-fakti/1230-profesijnij-standartvchitel-pochatkovikh-klasiv-zakladu-zagalnoji-serednoji-osviti (дата звернення: 16.08.2022).
- Рижак Л. Система освіти в Україні та її перспективи: філософський аналіз. URL: http://www.anthropos.lnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/300 . (дата звернення: 01.07.2021).
- Тимчасове положення про організацію освітнього процесу у Львівському національному університеті імені Івана Франка. URL: http://www.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/01/2015-11-24-polozhennia.pdf (дата звернення: 18.04.2020).
- Фільм «Учитель року». URL: http://moviestape.net/katalog_filmiv/drama/7128-vchytel-roku.html (дата звернення: 01.07.2021).
Матеріали
Самостійна робота
| Номер тижня |
Тема самостійної роботи |
Кількість годин |
| 1-2 | Тема 1-2. Підготувати твір-мініатюру та педагогічні ситуації з проблем педагогічної етики. | 4 |
| 3 | Тема 3. Особливості педагогічної професії та діяльності. | 2 |
| 7 | Тема 7. Знайти або скласти тести про «Мотиви вибору професії» та «Професійні ситуації» для рівня сформованості педагогічних здібностей. | 4 |
| 9 | Тема 9. Заклад вищої освіти і організація навчально-виховного процесу в ньому. | 3 |
| 12 | Тема 12. Виконати творчий проєкт «Яким я уявляю себе через 5 років» (у формі педагогічного есе, або у формі презентації, творчо оформити, проілюструвати). | 3 |
| 14 | Тема 13. Професійна етика і педагогічний такт. | 2 |
| 15 | Тема 15. Знайти 20 висловів видатних педагогів про педагогічну діяльність та записати їх. | 2 |
| 17 | Тема 16. Методика роботи з книгою. Скласти список використаних джерел (15 різновидів періодики та книг). | 4 |
| Разом за І семестр | 24 |