Сучасна українська мова з основами культури мовлення (013 Початкова освіта)
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія фахових дисциплін початкової освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 4 | Іспит |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 68 | ШКВ-11 | |
Опис курсу
Мета навчальної дисципліни – спрямувати студентів на вдосконалення шкільних знань з української мови та систематизація мовного матеріалу; розвиток лінгвістичного мислення; поглиблене засвоєння мовних законів і категорій, мовознавчої термінології; вивчення основних розділів сучасного українського мовознавства (фонетики, фонології, орфоепії; лексики та фразеології; словотвору; морфології і синтаксису).
Завдання :
- Виробити стійкі навички культури усного й писемного мовлення, оволодіти нормами сучасної літературної мови.
- Ознайомити з науковими засадами й основними положеннями сучасного українського правопису та підвищити рівень грамотності.
- Поглибити духовну культуру і формування мовно-гуманітарного світогляду студентів.
- Вивчення фонетичних, лексикологічних, граматичних, правописних і мовностилістичних явищ і тенденцій; оволодіння різними аспектами сучасної української мови.
У результаті засвоєння навчального матеріалу студенти повинні знати:
- теоретичні відомості про українську літературну мову як державну, про соціолінгвістичну ситуацію в Україні, особливості стилів та жанрів сучасної української літературної мови;
- основні правила українського правопису;
- норми сучасної української літературної мови, мовні особливості функціональних стилів;
- комунікативні ознаки культури мовлення, правила і принципи сучасної комунікації.
У результаті набутих у процесі вивчення навчальної дисципліни знань студенти повинні вміти:
- дотримуватись норм вимови, властивих українській літературній мові, удосконалювати своє мовлення;
- виявляти високий рівень культури мовлення шляхом нормативного вживання граматичних форм;
- здійснювати різні види системного аналізу мовних одиниць;
- аналізувати та редагувати текст з точки зору його відповідності нормативним вимогам;
- відповідно до норм сучасної української літературної мови правильно оформлювати свою думку, вміти обґрунтовувати власні судження і міркування.
У процесі навчання студенти повинні набути таких компетентностей:
Загальні компетентності:
ЗК3 Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК4 Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК5 Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК6 Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК7 Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
Спеціальні компетентності:
СК1 Здатність до застосування системи психолого- педагогічних знань і умінь, що є базовими для реалізації змісту освітніх галузей Державного стандарту початкової освіти.
СК3 Здатність до використання відкритих ресурсів, інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі.
СК5 Здатність до організації та проведення педагогічної діагностики учня.
СК7 Здатність добирати доцільні методи, засоби і форми навчання відповідно до визначених мети і завдань уроку, іншої форми навчання з урахуванням специфіки змісту навчального матеріалу та індивідуальних особливостей учнів.
СК14 Здатність до усвідомлення потреби в саморозвитку з метою набуття додаткових професійних компетентностей.
Програмні результати навчання:
РН5 Розуміти сутність, принципи, зміст, методи, форми та організацію процесу навчання, виховання і розвитку молодших школярів.
РН6 Використовувати в освітньому процесі методики та систему теоретичних знань з освітніх галузей, визначених Державним стандартом початкової освіти.
РН15 Розуміти мету, систему цінностей та завдання професійної діяльності вчителя та усвідомлювати свою роль (місію) як педагога початкової освіти.
Рекомендована література
Основна:
1.Сучасна українська мова: самобутність, система, норма: навч. посібник / О.Микитюк. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. 440 с.
2.Український правопис / ред. Є. Мазніченко, В. Македон, С. Шарабанова, І.Яловнича. Київ : Наукова думка, 2019. 391 с.
3.Шевчук С. В., Лобода Т. М. Практикум з української мови: Модульний курс. Навч. посібник. Київ : Алерта, 2020. 284 с.
4.Практикум з української мови : навчально-методичний посібник для слухачів підготовчих курсів / уклад. С. М. Валійова, Т. О. Валійова. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2021. 200 с.
Допоміжна:
1.Берегова Г.Д., Предместніков О.Г. Культура мовлення у системі професійної підготовки молоді. Херсон : ОЛДІ+, 2021, 272 с.
2.Дворецька Ю. Помилкаріум. Моя українська правильна та вишукана. Київ : 2021. 128 с.
3.Дружинець М. Л. Українське усне мовлення: психо- та соціофонетичні аспекти: монографія. Одеса : ОНУ, 2019. 580 с.
4.Дружинець М. Л., Антонюк О. В., Вартик О. П., Сеник Г. В. [та ін.]. Практикум з українського правопису : навчальний посібник /; за заг. ред. М. Л. Дружинець. Одеса : Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018. 396 с.
5.Морфологія (Прислівник. Службові частини мови. Вигук) : тестові завдання для самостійної роботи студентів з курсу “Сучасна україніська мова / уклад.: Г.В. Наконечна. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. 52 с.
6.Термінологічна актуалізація української мовної дійсности: монографія / Фаріон І. Д., Куньч З. Й., Василишин І. П., Микитюк О. Р., Ментинська І. Б. Львів : Галицька Видавнича Спілка, 2020. 232 с.
Інтернет-ресурси:
- http://javot.net/mova/orf.htm
- http://linguist.univ.kiev.ua/WINS/pidruchn/index.htm
- http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/16244/Masenko_Surzhyk_mizh_movoiu_i_yazykom.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- http://varnak.eu5.org/lmasenko.html
- http://ponomariv-kultura-slova.wikidot.com/
- http://lcorp.ulif.org.ua/LSlist/