Соціальна психологія
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія педагогічно - психологічних і соціальних дисциплін
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 2 | Залік |
3 | 2 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 18 | Михайлишин Р. Р. | ДШС-11 |
3 | 26 | Михайлишин Р. Р. | ДШС-21 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 16 | ДШС-11 | Михайлишин Р. Р. |
3 | 28 | ДШС-21 | Михайлишин Р. Р. |
Опис курсу
Мета дисципліни: отримання студентами системи знань з психологічних закономірностей соціальної поведінки окремої особистості та групи, психологічних механізмів спілкування й взаємодії людей у соціумі, формування уявлень щодо психології соціальних явищ і процесів.
Завданнями вивчення дисципліни є:
- розуміння предмету, методів і завдань соціальної психології як науки, специфіка соціально-психологічного знання, складності його будови, зв’язку між різними предметними сферами соціальної психології;
- знання основних соціально-педагогічних закономірностей спілкування та взаємодії людей у соціумі;
- розуміння психологічних закономірностей формування та функціонування соціальних груп;
- усвідомлення необхідності комплексного підходу до вивчення людини, важливості вивчення її соціально-психологічних особливостей;
- розвиток практичних умінь вивчення особливостей взаємозв’язку особистості та суспільства, соціально-психологічних особливостей особистості, закономірностей соціального розвитку особистості, становлення та функціонування великих і малих соціальних груп.
Заплановані результати навчання:
У результаті вивчення дисципліни майбутній фахівець повинен знати:
- методологічні основи сучасної вітчизняної та зарубіжної соціальної психології;
- етапи розвитку соціальної психології;
- основні напрями, підходи, теорії в соціальній психології;
- сучасні тенденції розвитку соціально-психологічних знань;
- методи вивчення особистості, соціальної поведінки,соціальних впливів;
- механізми групоутворення та групової динаміки;
- психологію спілкування та міжособистісної взаємодії в групі;методи соціально-психологічного дослідження.
Вивчення курсу передбачає формування у студентів умінь:
- пояснити місце соціальної психології у системі наук;
- володіти системою теоретичних знань з основних розділів соціальної психології;
- використовувати методи соціальної психології на практиці;
- виявляти механізми соціальної взаємодії;
- аналізувати психологічну структуру групи: лідерство, відповідальність, перспектива, активність;
- виявляти соціальні ролі в групі та їх розподіл між членами групи, визначати лідерську структуру групи;
- діагностувати та корегувати психологічний клімат у колективі, аналізуючи конфліктні ситуації;
- виявляти фактори та механізми впливу на соціалізацію особистості;
- застосовувати засоби психологічного впливу у міжособистісному спілкування.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студенти набувають таких
компетентностей:
Інтегральна компитентність:
Здатність вирішувати типові спеціалізовані задачі та практичні проблеми у соціальній сфері або у процесі навчання, що вимагає застосування положень і методів соціальної роботи, та може характеризуватися певною невизначеністю умов; нести відповідальність за результати своєї діяльності; здійснювати контроль інших осіб у визначених ситуаціях.
Загальні:
ЗК 3. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК 5. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК 7. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
ЗК 8.Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
Спеціальні:
СК 1. Здатність розуміти сутність, напрямки та види соціальної роботи.
СК 4. Здатність розуміти соціально-психологічні явища, процеси становлення, розвитку та соціалізації особистості.
СК 8. Здатність надавати допомогу і підтримку спеціальним групам клієнтів.
СК 9. Здатність застосовувати сучасні технології та методи професійної діяльності.
СК.12. Здатність дотримуватися етики професійного спілкування і стандартів соціальної роботи.
Результати навчання:
РН 1.Здійснювати пошук, аналіз та оброблення інформації для розв’язання професійних завдань.
РН 3.Розв’язувати типові задачі в професійній діяльності.
РН 4. Застосовувати інформаційні ресурси та методики оцінки поведінки чи діяльності індивідів і соціальних груп.
РН 5.Застосовувати етичні принцип і стандарти соціальної роботи у професійній діяльності.
РН 11. Аргументувати шляхи подолання проблем та обирати методи їх розв’язання.
Рекомендована література
Основна
- Ануфрієва Н.М. Соціальна психологія: навч.-метод. посіб. Київ: Каравелла, 2009. 216 с.
- Закалюк Г.М. Соціальна психологія у термінах і поняттях: навч. посі. Львів: Львів: Видавництво: Львівська політехніка, 2018. 132 с.
- Козлова О.А. Соціальна психологія особистості та спілкування : практикум: Харків: НТУ «ХПІ», 2017. 172 с.
- Михайлишин Р. Спілкування як феномен соціальної психології. Практична психологія ХХІ ст.: проблеми й перспективи: матеріали V міжвузівської наук.- практ. конф. Хмельницький, 2021. С. 110-113.
- Москаленко В.В. Соціальна психологія: підручник. Київ: Центр учбової літератури, 2008. 688 с.
- Основи соціальної психології: підручник / за ред. М.М. Слюсаревського. Київ: Талком, 2018. 580 с.
- Поліщук В.М. Соціальна психологія: навч. посіб. Суми: ВТД Університетська книга», 2014. 217 с.
- Слюсаревський М.М., Хазратова Н.В. Соціальна психологія: навч. посіб. Львів: Видавництво: Львівська політехніка, 2019. 352 с.
- Соціальна психологія: навч.посіб для здобувачів ступеня бакалавра / Н. Ю. Волянюк, Г. В. Ложкін, О. В. Винославська, І. О. Блохіна, М. О. Кононець, О. В. Москаленко та ін. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. 254 с.
- Татенко В.О. Соціальна психологія націєтворення: суб’єктивно-вчинковий підхід: монографія. Кропивницький: Імекс-ЛТД, 2020. 140 с.
- Шахова О.Т. Соціальна психологія особистості: навч. посіб. Харків: «Контраст», 2019. 116 с.
Додаткова
- Ануфрієва Н.М. Соціальна психологія: навч.-метод. комплекс. Київ: МАУП, 2003. 200 с.
- Бігун Н.І. Соціальна психологія: навч.-метод.комплекс дисципліни. Кам’янець-Подільсмький : Медобори, 2006. 108 с.
- Власова О. І. Соціальна психологія організацій та управління : підручник для ст-в вузів. Київ : Центр учбової літератури, 2010. 398 с.
- Волянська О.В. Соціальна психологія: навч. посіб. Київ: «Знання», 2008. 275 с.
- Корольчук М.С. Соціально-психологічне забезпечення діяльності в звичайних та експериментальних умовах : навч. посіб. Київ : Ніка-Центр, 2009. 580 с.
- Лубнович І. Соціальна психологія масової комунікації : підручник. Львів: ПАІС, 2013. 252 с.
- Малкова Г.М. Соціальна психологія: план-конспект лекцій і семінарів. Київ, 2016. 133 с.
- Москаленко В.В. Психологія соціального впливу: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2007. 446 с.
- Орбан-Лембрик Л.Е. Соціальна психологія: навч. посіб. Київ: Академвидав, 2005. 448 с.
- Основи соціальної психології: навч. посіб. / за ред. М.М. Слюсаревського. Київ: Міленіум, 2008. 130 с.
- Партика Н.В. Психологія конфліктів: навч.посіб. Львів: Видавництво: Львівська політехніка, 2019. 132 с.
- Слюсаревський М.М., Теоретичні напрями соціальної психології: навч. посіб. Львів: Видавництво: Львівська політехніка, 2020. 104 с.
- Циба В.Т. Соціальна психологія: навч. посіб. Полтава: Дивосвіт, 2009. 335 с.
ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ
- http://www.iworld.ru/attachment.php?barcode=978591180703&at=exc&n=0
- http://studentam.net.ua/content/view/3171/86/
- http://uadoc.zavantag.com/text/11928/index-1.html?page=7
- ukrweb.net– Навчально-пізнавальна бібліотека.