Основи педагогіки (027 Музеєзнавство, пам’яткознавство)
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія педагогічно - психологічних і соціальних дисциплін
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 4 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 32 | Проц М. О. | ШКМ-11 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 32 | ШКМ-11 | Проц М. О. |
Опис курсу
Мета та завдання навчальної дисципліни
Метою викладання навчальної дисципліни «Основи педагогіки» є вивчення студентами праць українських та зарубіжних педагогів, нормативно-законодавчих документів про освіту; отримати уявлення про навчання та виховання особистості, навчити орієнтуватися в закономірностях, принципах процесу навчання та виховання; опанувати знаннями про різні форми, методи, засоби навчання і виховання; оволодіння елементарними навичками аналізу навчально-виховних і проблемних педагогічних ситуацій у сім’ї, колективі; розвивати практичні вміння, професійне мислення, комунікативні вміння, творчий потенціал, ініціативу в різних видах діяльності.
Основні завдання вивчення дисципліни «Основи педагогіки»:
- формування у студентів базових педагогічних знань, умінь та педагогічного мислення;
- розвиток позитивної мотивації вивчення студентами педагогічної дисципліни та позитивного ставлення до професійної діяльності педагога;
- виховання у студентів як майбутніх учителів гуманістичних ціннісних орієнтацій;
- формування у студентів особистісної педагогічної позиції.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
знати:
– закономірності розвитку особистості, особливості взаємодії з учнями із
врахуванням своєрідності конкретного вікового періоду її розвитку;
– методи науково-педагогічних досліджень;
– філософські теорії освіти;
– сутність виховання, емоційно-вольового впливу на учнів, із врахування механізмів набуття особистістю соціального досвіду;
– закономірності, принципи, способи та прийоми організації процесу
взаємодії педагога з учнями, розвитку досвіду їхньої поведінки відповідно
до загальнолюдських і національних вартостей;
– особливості діяльності педагога, принципи, правила організації педагогічного спілкування (вербального й невербального);
– особливості та способи розв’язання конфліктів, зокрема з учнями у педагогічних ситуаціях;
– сутність, структуру, особливості, принципи процесу навчання як співпраці педагога та учнів із врахуванням фаху;
– сучасні моделі, методи, форми організації навчання учнів;
– критерії психолого-педагогічного аналізу навчального заняття;
– норми, критерії оцінки діяльності педагога та учня;
вміти:
– організовувати конструктивного спілкування з учнями;
– застосувати методи, прийоми організації виховного впливу на учнів;
– розв’язувати конфлікти у педагогічних ситуаціях;
– розвивати інтерес учнів до змісту навчального матеріалу;
– застосувати методи, прийоми організації навчання учнів (сюжетно-рольові ігри, мозкову атаку, діалог, дискусії, бесіди, роботу в групах тощо);
– визначати, планувати структуру, зміст навчального заняття відповідно до
дидактичної мети;
– аналізувати різноманітні педагогічні ситуації та приймати рішення.
Рекомендована література
Базова література
- Джаман Т.В. Історія педагогіки України. – Київ: Новий світ-2000, 2020. – 288 с.
- Інструментарій оцінювання результатів компетентнісно орієнтованого навчання молодших школярів: методичний посібник/Онопрієнко О. В. – Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2020. – 72 с.
- Словник термінів і понять сучасної освіти / уклад.: Л. М. Михайлова, О. В. Пагава, О. В. Проніна. За заг. ред. Л. М. Михайлової. Сєвєродонецьк, 2020. 194 с.
- Сучасні методи групової роботи з учнями : науково-методичний посібник / Уклад.: Буряк О. О., Кечик О. О. Харків: Друкарня Мадрид, 2020. 103 c.
- Формувальне оцінювання в освітньому процесі початкової школи : навчально-методичний посібник. Видання 2-е, перероблене та доповнене / автори-укладачі : Н. Б. Ларіонова, Н. М. Стрельцова. Харків : Друкарня Мадрид, 2020. 83 с.
Додаткова література
- Аненкова І.П. Педагогіка: модульний курс [текст]. Навчальний посібник / І.П. Аненкова, М.А.Байдан, О.А. Горчакова, В.М. Руссол: – Львів: «Новий Світ – 2000», 2011. – 567 с.
- Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки: Навч. посібник / О. Вишневський. – К.: Знання, 2008. – 566 с.
- Волкова Н.П. Педагогіка: Навч. посіб. Вид. 2– ге, перерероб., доп. / Н.П. Волкова. – К.: Академвидав, 2007. – 616с.
- Зайченко І.В. Педагогіка. Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних навчальних закладів, 2-е вид. / І.В. Зайченко. – К.: Освіта України, КНТ, 2008. – 528 с.
- Кузьмінський А. Технологія і техніка шкільного уроку: Навч. посібник / А. Кузьмінський, С. Омеляненко. – К.: Знання, 2010. – 335 с.
- Левківський М.В. Історія педагогіка: Навч.-метод. посібник. Вид. 3-є, доп. / М.В. Левківський. – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 190 с.
- Лізинський В. Прийоми та форми в навчальній діяльності / В. Лізинський. – Х.: Ранок. – 2007. – 160 с.
- Малафаїк І.В. Дидактика новітньої школи: Навч. посібник / І.В. Малафаїк. – К.: Слово, 2015. – 632 с.
- Мойсеюк Н.Є. Педагогіка: Навч. посібник. 5-е вид., доп. і переробл. / Н.Є. Мойсеюк. – К., 2007. – 656 с.
- Омельчук В.В. Загальні основи педагогіки: Навч. посібник / В.В. Омельчук. – Рівне: Волинські обереги, 2013. – 168 с.
- Туріщева Л. Психолого-педагогічні аспекти уроку / Л. Туріщева. – Х.: Основа, 2007. – 128 с.
- Фіцула М.М. Педагогіка: Навч. посібник. – Вид. 2-ге, перероб., доп. / М.М. Фіцула. – К.: Академвидав, 2007. – 560 с.
- Чайка В. Основи дидактики: Навч. посібник / В. Чайка. – К.: Академвидав, 2011. – 240 с.
- Проц М. Педагоги-новатори України: Навч. посібник. – Львів: Бадікова Н. О., 2015. – 148 с.
- Скільський Д. Історія зарубіжної педагогіки: Посібник / Д. Скільський. – К.: Смолоскип, 2011. – 374 с.
Інформаційні ресурси
- Закон України про повну загальну середню освіту. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
- Концепція «Нова українська школа». URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
- Наказ МОН України № 522 від 17.11.2000 «Про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0946-00#Text
- Постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. №87 Про затвердження Державного стандарту початкової освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#n12