Основи міжособистісної комунікації (Музеєзнавство, пам’яткознавство)
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія фахових дисциплін початкової освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
1 | 16 | Соболевська О. Б. | ШКМ-11 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 16 | ШКМ-11 | Соболевська О. Б. |
Опис курсу
Мета курсу:
- всебічно розглянути основи комунікативного знання;
- ознайомити студентів з понятійно-категоріальним апаратом теорії комунікації;
- пояснити специфіку різних видів комунікацій через їх зіставлення;
- з’ясувати роль інформації в комунікативному процесі.
Завдання:
- сформувати професійну комунікативну компетентність;
- навчити аналізувати комунікативну ситуацію та комунікативний акт з огляду на їхню ефективність;
- розвинути та вдосконалити навички ефективної комунікації на різних рівнях (особистісному, груповому, професійному, масовому), сформувати й закріпити навички здійснення ефективних комунікацій;
- розвинути вміння висловлювати думки, ефективно слухати і чути партнера, встановлювати контакт, розробляти і застосовувати комунікативні сценарії, компетентно використовувати моделі, стратегії і стилі ділового спілкування;
- навчити використовувати технології зворотного зв’язку, формулювати запитання і відповідати на них, зчитувати «невербальні сигнали»;
- оволодіти засобами вербальної та невербальної комунікації, провідними репрезентативними системами, техніками, прийомами, методиками, що включаються в комунікативні програми;
- знизити ризик несприятливих наслідків деструктивної комунікації, взаємного нерозуміння ділових партнерів, представників громадськості;
- сформувати навички самомаркетингу, позиціонування, самопрезентації та презентації.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати:
- сутність, функції мови й мовлення фахівця;
- основні типи комунікативної особистості;
- види та підходи до комунікації;
- класифікацію мовних ситуацій;
- методику формування комунікативної компетентності у професійно-значущих ситуаціях міжкультурного спілкування;
- типи конфліктів у процесі ділової комунікації;
- моделі взаємодії «керівник-підлеглий;
- специфіку комунікації.
вміти:
- знайти індивідуальний стиль спілкування;
- застосовувати різноманітні засоби переконання;
- оцінити конфліктну ситуацію та обрати шляхи її подолання;
- установлювати комунікативні зв’язки в колективі;
- використовувати інформаційні ресурси комп’ютерних технологій для організації комунікативного процесу;
- встановлювати типи мовленнєвих актів;
- виокремлювати ефективні стратегії та тактики у процесі професійного спілкування.
Студенти повинні володіти практичними навичками:
- вести розгорнутий монолог (лекцію) з фахової проблематики;
- вести ефективну, конструктивну бесіду на будь-яку тему з кола зацікавлень культурної, високоосвіченої людини;
- виробити індивідуальний образ оратора, власний ораторський стиль;
- організувати взаємодію з аудиторією, налагодити контакт, зворотній зв’язок, спілкування;
- давати загально оцінку ефективності продукта мисленнєво-мовленнєвої діяльності;
- знаходити можливі засоби переконання відносно предмета мовлення та правильної побудови аргументу, який складається з ідеї, її обґрунтування та розташування.
Процес вивчення дисципліни спрямований на формування елементів наступних компетентностей:
- предмет та методологію досліджень теорії комунікації;
- визначення основних понять теорії комунікації;
- рівні та види комунікацій, прикладні моделі комунікацій, специфіку міжособистісної, групової, публічної, політичної, професійної, масової, міжкультурної комунікації.
Програмні результати навчання:
- розрізняти види та рівні комунікації;
- аналізувати конкретні випадки ефективних та неефективних комунікацій на різних рівнях;
- моделювати комунікаційні ситуації;
- використовувати новітні комунікаційні техніки та практики ефективних комунікацій.
Рекомендована література
Основна:
- Блашків О.В. Теорія комунікацій: навчально-методичний посібник Тернопіль: ТНЕУ, 2019. 107 с.
- Виноградова О.В., Євтушенко Н.О. Групова динаміка та комунікація: методичні вказівки. Київ, 2020. 223 с.
- Чудовська І. Соціологія масових комунікацій: навч. посіб. Київ, 2021. 235 с.
Допоміжна:
- Денисюк, С. Г. Комунікологія : навчальний посібник. Вінниця : ВНТУ, 2015. 102 с.
- Дрешпак В. М. Комунікації в публічному управлінні : навч. посіб. Донецьк: ДРІДУ НАДУ, 2015. 168 с
- Курова А.В. Психологія спілкування: навчально-методичний посібник для здобувачів вищої освіти факультету психології, політології та соціології НУ «ОЮА») . Одеса: Фенікс, 2020. – 79 с.
- Кучеренко І. А. Основи мовної комунікації : навчальний посібник; МОН України, Уманський держ. пед. у-тет імені Павла Тичини. Умань : Візаві, 2018. 270 с.
- Манакін В.М. Мова і міжкультурна комунікація. К. : Академія, 2012. 288 с.
- Попович М.М. Основи міжкультурної комунікації: навч. посібник. Чернівец. нац. ун-т, 2012. 160 с.
- Марченко О.В. Комунікативна культура: навч.посіб. Дніпропетровськ:»Інновація», 2015. 200 с.
Інформаційні ресурси
- Квіт С. Масові комунікації. – Електронна бібліотека. – Журналістика : [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://textbooks.net.ua/content/category/46/87/52/
- Світ соціальних комунікацій : науковий журнал. – Київський міжнародний університет : [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.kymu.edu.ua/svit-soc-comunicaciy.html
- Центр комунікативних трансформацій. – Києво-Могилянська академія : [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ukma.edu.ua/index.php