Методика розвитку мовлення і навчання елементів грамоти
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія фахових дисциплін дошкільної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 4 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 34 | Кос Л. В. | , ДШВ-11 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 34 | ДШВ-11 | Кос Л. В. |
Кос Л. В. |
Опис курсу
МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ РОЗВ.МОВЛЕННЯ
МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Метою викладання навчальної дисципліни «Методика розвитку мовлення і навчання елементів грамоти» є психолого-педагогічна та методична підготовка майбутніх фахівців до професійно-мовленнєвої діяльності в системі національної дошкільної освіти.
Предметом навчальної дисципліни є процес комплексної підготовки майбутніх вихователів до розвитку усного мовлення та навчання рідної мови, формування культури мовленнєвого спілкування дітей дошкільного віку.
Основними завданнями вивчення дисципліни є:
- творче оволодіння досягненнями вітчизняної та зарубіжної лінгводидактики;
- формування здатності до аналізу особливостей мовленнєвого розвитку дітей на кожному віковому етапі;
- засвоєння закономірностей, принципів та методики розвитку мовлення, мовленнєвого спілкування та навчання грамоти дітей дошкільного віку;
- підготовка до практичного здійснення формування мовленнєвої та комунікативної компетенції дітей в сучасних умовах дошкільного виховання;
- сформувати уміння і навички планування різних видів роботи з розвитку мовлення: в різних вікових групах, з дітьми різних категорій і за різних соціальних умов;
- ознайомити з кращим педагогічним досвідом роботи з розвитку мови і навчання дітей елементів грамоти.
Заплановані результати навчання.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати:
- психологічні, лінгвістичні засади побудови методики навчання дітей рідної мови;
- сучасні наукові дослідження в галузі дошкільної лінгводидактики;
- сучасні методичні технології розвитку мовлення і навчання дітей рідної мови;
вміти:
- діагностувати рівні засвоєння дітьми рідної мови, сформованості мовленнєвого спілкування;
- прогнозувати начально-виховні процеси і планувати різні види роботи з розвитку мовлення і навчання дітей рідної мови;
- створювати сприятливу комунікативну атмосферу, оптимальний рівень мовленнєвого середовища для дітей різних вікових груп;
- виховувати у дітей шанобливе ставлення до рідної мови, культуру мовленнєвого спілкування;
- здійснювати професійне мовленнєве спілкування з дітьми на засадах гуманізації і демократизації виховної взаємодії, а також здійснювати особистісно орієнтований підхід.
Загальні компетентності:
- Загально – культурна ерудиція, широке коло інтересів.
- Розуміння сутності і соціальної значущості майбутньої професії.
- Збереження національних духовних традицій.
- Здатність вільно спілкуватися державною мовою відповідно до норм культури мовлення.
- Здатність до міжособистісного спілкування.
- Здатність працювати в команді.
- Здатність до ефективного використання інформаційних технологій в соціальній і професійній діяльності.
- Володіння науково-дослідними методами відповідно до фахового спрямування.
- Здатність до самостійної пізнавальної діяльності, самоорганізації та саморозвитку.
- Спрямованість на розкриття особистісного потенціалу та самореалізації.
- Прагнення до особистісного професійного успіху.
Фахові компетентності:
- Здатність планувати, організовувати, координувати та оцінювати діяльність і взаємодію її суб’єктів.
- Володіння базовими знаннями з педагогіки, психології, фахових методик та вміння їх реалізувати.
- Застосовувати базові філософські, психолого-педагогічні та методичні знання і вміння для формування ключових і предметних компетентностей.
- Здатність створювати умови для збереження та зміцнення фізичного і психічного (інтелектуального й емоційного) здоров’я дітей дошкільного віку.
- Здатність і готовність організовувати освітній процес в закладі дошкільної освіти.
- Забезпечувати гармонійні умови для самоцінних видів дитячої діяльності;
- Здатність творчо й оперативно реалізовувати знання, фахові уміння і навички у професійній діяльності.
- Здатність створювати розвивальне середовище виховання,навчання і розвитку дитини.
- Впроваджувати інноваційні технології, що відповідають запитам суспільства, потребам та інтересам дітей з метою формування дошкільної зрілості.
Програмні результати навчання:
- Володіння системою знань, фахових умінь і навичок із навчальних дисциплін програми та уміння їх творчо реалізовувати у професійній діяльності.
- Готовність до творчого вирішення професійно-практичних завдань.
Здатність до постійного особистісного та професійного вдосконалення.
Рекомендована література
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Основна:
- Бенера В., Н.Маліновська. Теорія та методика розвитку рідної мови дітей. Навчально-методичний посібник. – К.: Видавничий дім: Слово, 2014. – 384 с.
- Богуш А., Н.Гавриш. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: Підручник / за ред. А.Богуш. Друге видання, доповнене. – К.: Видавничий Дім: Слово , 2011. – 704 с.
- Богуш А., Н.Гавриш, О.Саприкіна. Теорія та методика розвитку мовлення дітей раннього віку. Підручник. – К.: Видавничий дім: Слово, 2009. – 408 с.
- Богуш А., Н.Гавриш, Т.Котик. Методика організації художньо-мовленнєвої діяльності дітей у дошкільних навчальних закладах. Підручник. – Київ.: Видавничий дім: Слово, 2006. – 304 с.
- Богуш А., Маліновська Н. Перші кроки грамоти: переддошкільний вік: навч. посіб. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2013. – 424 с.
Допоміжна:
- Білан О. та ін. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» / О.Білан та ін. – Тернопіль: Мандрівець, 2012. – 264 с.
- Дошкільна лінгводидактика. Хрестоматія. Навчальний посібник. Упорядник А.Богуш. Частина І та ІІ. – К.: Видавничий дім: Слово, 2005. – 720 с.
3.Богуш А. Мовленнєвий компонент дошкільної освіти. – Х.: Ранок, 2011. – 176 с.
- Богуш А., Н.Орланова… Методика розвитку рідної мови і ознайомлення з навколишнім у дошкільному закладі: Навчальний посібник / за ред.. А.Богуш. – К.: Вища школа, 1992. – 414 с.
- Богуш А. Рідномовна концепція К.Ушинського. //Дошкільне виховання, 2014. – №3. – С. 2-6.
- Богуш А., Гавриш Н. Оптимізація мовленнєвої роботи з дітьми . //Дошкільне виховання, 2012. – №10. – С. 8-14.
- Гавриш Н. Література в освітньому процесі: сучасні технології. //Дошкільне виховання, 2011. – №2. – С. 4-9.
- Придумай слово: мовні ігри для дошкільнят /В.Сухар. Х.: Ранок, 2011. -160 с.
- Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт». / О.Андрієтті та ін. – Тернопіль: Мандрівець, 2013. – 104 с.
- Семенюк Р. Сучасні вимоги до підготовки та проведення занять із мовленнєвого спілкування з дітьми раннього та дошкільного віку. //Палітра педагога, 2009, №5, с. 15-16.
- Сухар В. Розвиток мовлення. Конспекти комплексних занять. Молодша група. – Х.: Ранок, 2010. – 208 с.
- Сухар В. Розвиток мовлення. Конспекти комплексних занять. Середня група. – Х.: Ранок, 2010. – 208 с.
- Сухар В. Розвиток мовлення. Конспекти комплексних занять. Старша група. – Х.: Ранок, 2010. – 208 с.
- Шевцова О. Цікава граматика. Пізнавально-ігрові комплекси з навчання грамоти. – Х.: Основа, 2011. – 192 с
Інформаційні ресурси
- Дошкільна лінгводидактика : udnz15.org/doshkilna-lingvodidaktika
2. Типи, види, структура і вимоги до проведення занять: www.virtual.ks.ua
Матеріали
ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ІСПИТ З ДИСЦИПЛІНИ
- Мета та завдання закладу дошкільної освіти з розвитку мовлення і навчання дітей рідної мови.
- Закономірності навчання дітей рідної мови. Методичні принципи навчання рідної мови (за Л.Федоренко).
- Засоби розвитку мовлення дошкільників.
- Заняття як форма навчання дітей рідної мови. Види та типи занять.
- Форми роботи з розвитку мовлення у повсякденному житті.
- Наочні методи навчання, їх характеристика. Взаємозв’язок слова і наочності.
- Словесні методи навчання, їх характеристика.
- Характеристика мовленнєвого розвитку дітей першого та другого років життя.
- Характеристика мовлення та комунікативних умінь дітей третього року життя.
- Характеристика компонентів звукової культури мовлення.
- Основні методи виховання звукової культури мовлення дошкільників.
- Завдання і зміст словникової роботи.
- Безпосередні методи словникової роботи та ознайомлення дітей з довкіллям.
- Опосередковані методи словникової роботи та ознайомлення дітей з довкіллям.
- Види дидактичних ігор з предметами, іграшками, лялькою, картинками, настільно-друковані, методика їх проведення у різних вікових групах.
- Поняття граматичної правильності мовлення дошкільників. Типові граматичні помилки.
- Шляхи формування граматичної правильності мови в дітей-дошкільників.
- Дидактичні ігри – найефективніший метод формування граматичної правильності мовлення дошкільників. Класифікація дидактичних ігор.
- Розвиток зв’язного мовлення – головне завдання загальної системи роботи з розвитку мовлення у закладі дошкільної освіти. Види зв’язного мовлення.
- Загальна характеристика методів та прийомів навчання дітей діалогічного мовлення.
- Зміст і завдання навчання дітей монологічного мовлення. Монологічна компетенція.
- Види розповідей за іграшками. Добір іграшок, вимоги до них. Прийоми навчання розповідання за іграшками в різних вікових групах.
- Сюжетні розповіді за однією іграшкою та набором іграшок (за ігровою сюжетною ситуацією).
- Методика навчання дітей розповідання за картинами в різних вікових групах.
- Організація процесу сприймання дітьми картин та керування розповідями дітей. Типові помилки та шляхи їх уникнення.
- Методика навчання дітей розповіді за серією картин.
- Методичні прийоми навчання розповідання з власного досвіду: зразок розповіді, план, вказівки. Їх використання в різних вікових групах.
- Суть переказу, його значення для розвитку зв’язного мовлення, пам’яті, мислення. Добір літературних творів для переказу, вимоги до них. Способи організації переказу.
- Особливості навчання переказу в різних вікових групах. Методичні прийоми навчання дітей переказу.
- Роль творчого розповідання у розвитку дошкільника. Творчі розповіді на наочній основі.
- Творчі розповіді на словесній основі, методичні прийоми навчання.
- Методика читання і розповідання дітям на літературних заняттях.
- Види бесід після художнього читання. Прийоми активізації дітей на заняттях з художньої літератури.
- Види етичних бесід. Їх тематика. Підготовка вихователя і дітей до етичної бесіди. Структура етичної бесіди.
- Методика організації гри-драматизації, інсценування художнього твору в різних вікових групах.
- Традиційні та сучасні підходи щодо роботи з поетичним твором на заняттях у закладі дошкільної освіти.
- Поняття навчання елементів грамоти. Особливості сучасного звукового аналітико-синтетичного методу навчання грамоти
- Психолого-педагогічні та лінгвістичні засади навчання елементів грамоти дітей дошкільного віку.
- Методи та прийоми ознайомлення зі звуком дітей 4 року життя.
- Навчання дітей часткового звукового аналізу слів. Послідовність навчання повного звукового аналізу слів.
- Практичне ознайомлення дітей з голосними та приголосними звуками.
- Принцип співставлення опозиційних за твердістю і м’якістю пар при ознайомленні дітей з твердими та м’якими приголосними звуками.
- Ознайомлення дітей зі складом, наголосом.
- Основні прийоми ознайомлення дітей зі словом як звучним явищем.
- Основні прийоми ознайомлення дітей з поняття «речення», його графічним позначенням.
- Ознайомлення дошкільників з літерою.
- Види роботи з підготовки руки дитини до письма (пальчикова гімнастика, зорові й слухові диктанти, ігри для розвитку дрібних м’язів пальців).
- Специфіка занять з підготовки руки дитини до письма й методика їх проведення.
- Планування різних форм роботи з розвитку мовлення, художньої літератури, ознайомлення з довкіллям, навчання елементів грамоти у різних вікових групах.
- Сутність мовленнєвої підготовленості дітей старшого дошкільного віку до школи.