Загальна психологія (Спеціальність 012 Дошкільна освіта)
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія педагогічно - психологічних і соціальних дисциплін
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
1 | 18 | Колобич О. П. | ДШВ-11 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 18 | ДШВ-11 | Колобич О. П. |
Опис курсу
Мета: ознайомлення студентів з предметом, структурою і завданнями загальної психології, засвоєння загальних закономірностей розвитку особистості.
Предмет: процес розвитку психічних явищ особистості.
Завдання: сформувати в студентів систему психологічних знань і вміння застосовувати їх у своїй професійній діяльності.
Курс загальної психології спрямований на пізнання студентами закономірностей психічних явищ, оволодіння основними психологічними поняттями та певними методиками з метою формування в них потреби і вміння пізнавати свої можливості, адекватно їх оцінювати і реалізовувати в професійній підготовці та самовихованні себе як майбутнього педагога.
Заплановані результати навчання:
Студенти повинні знати:
- основи загальної психології;
- зміст пізнавальних процесів та емоційно-вольової сфери;
- загальні закономірності і принципи навчання та виховання;
- методи формування творчої активності особистості.
Вміти:
- застосовувати базові психологічні знання для організації діяльності та спілкування особистості;
- вибирати ефективні форми і методи реалізації можливостей кожної особистості;
- використовувати засоби і прийоми психологічного впливу;
- реалізовувати функції керівника колективу, способи стимулювання його діяльності;
- проектувати формування людських якостей і характеру на основі методів психологічного дослідження і форм його розвитку;
- забезпечити професійне спрямування вивчення психології особистості;
- прогнозувати соціально-психологічний аспект розвитку особистості.
Студенти набудуть компетентності:
Загальні компетентності:
ЗК 3. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК 6. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
ЗК 7. Здійснення безпечної діяльності.
ЗК 8. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Спеціальні компетентності:
СК 1. Здатність до формування наскрізних умінь у дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку: виявляти творчість та ініціативність, керувати емоціями, висловлювати та обґрунтовувати власну думку, критично мислити, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми та співпрацювати в колективі.
СК 5. Здатність до формування у дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку взаємин з оточенням (предметним, природним, соціальним).
СК 6. Здатність до розвитку психічно-емоційної сфери особистості дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку.
СК 13. Здатність до організації освітнього процесу з урахуванням індивідуальних фізичних і психічних можливостей дітей в найбільш оптимальних для них формах.
СК 15. Здатність до комунікативної взаємодії з учасниками освітнього процесу.
Результати навчання:
РН 3. Встановлювати зв’язок між процесом розвитку, навчання та виховання дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку відповідно до їхніх вікових особливостей;
РН 9. Визначати завдання, зміст специфічно дитячих видів діяльності (предметно-практичної, ігрової, пізнавальної) та організовувати їх відповідно до освітніх програм;
РН 11. Мати навички збереження та зміцнення психічного, фізичного та соціального здоров’я, попередження та протидії булінгу, формування навичок здорового способу життя у дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку;
РН 15. Визначати особливості та способи організації провідної (ігрової) діяльності дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку в освітньому процесі закладів дошкільної освіти;
РН 20. Забезпечувати формування наскрізних умінь особистості дитини в різних видах діяльності в умовах закладу дошкільної освіти.
Рекомендована література
Основна
- Колобич О. П. Загальна психологія: навчально-методичний посібник. Львів : Растр-7, 2019. 172 с.
- Максименко С.Д. Загальна психологія: навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2019. 272 с.
- Москалець В. П. Загальна психологія. Київ: Ліра, 2020. 564 с.
- Савчин М. В. Загальна психологія : навчальний посібник. Київ: ВЦ «Академія», 2020. 344 с.
- Скрипченко О.В., Долинська Л.В., Огороднійчук З.В. та ін. Загальна психологія: навчальний посібник. Київ : Каравела, 2019. 464 с.
Допоміжна
- Буняк Н.А. Загальна психологія: лекції (частина І). Тернопіль: вид-во ТНТУ ім. І. Пулюя, 2017. 100 с.
- Волошина В.В., Долинська Л.В., Ставицька С.О., Темрук О.В. Загальна психологія: практикум: навч. посібник. Київ : Каравела, 2019. 280 с.
- Дуткевич Т. В. Загальна психологія. Київ: Центр навч. літератури, 2019. 388 с.
- Ільїна Н. Загальна психологія: в екзаменаційних питаннях і відповідях. Київ: Університетська книга, 2018. 239 с.
- Ільїна Н., Мисник С. Загальна психологія: теорія та практикум. Київ: Університетська книга, 2017. 352 с.
- Максименко С.Д. Загальна психологія: навч. посібник. Вінниця: Нова книга, 2017. 688 с.
- Сергєєнкова О. П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Загальна психологія: навч. посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 296 с.
- Скрипченко О.В., Долинська Л.В., Огороднійчук З.В. та ін. Загальна психологія: навч. посібник. Київ : Каравела, 2012. 464 с.
- Столяренко О.В. Психологія особистості: навч. посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2019. 280 с.
- Приходько Ю. О., Юрченко В. І. Психологічний словник-довідник. Київ: Каравела, 2020. 418 c.
ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ
- Колобич О. П. Загальна психологія: навчально-методичний посібник. Львів : Растр-7, 2019. 172 с. URL: http://pedcollege.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/09/підручник-2018-колобич-Р7.pdf.
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія Київ:, 2000. – 262 с. URL: http://univer.nuczu.edu.ua/tmp_metod/875/Maksimenko_S.D._-_Zagal’na_psihologiya.pdf.
- Буняк Н.А. Загальна психологія: лекції (частина І). Тернопіль: вид-во ТНТУ ім. І. Пулюя, 2017. 100 с. URL: https://cutt.ly/bTsk3pg
- Загальна психологія в основних категоріях і поняттях: програмн. довідн. / уклад. Л.К.Велитченко / за заг. ред. О.Я.Чебикіна. Одеса: видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2011. 535 с. URL: https://cutt.ly/eTskCx5
Матеріали
ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ЗАЛІК З ДИСЦИПЛІНИ
- Предмет психології. Основні галузі психологічних знань.
- Завдання психології та її зв’язок з іншими науками.
- Психологічні методи дослідження, їх особливості, характеристика.
- Психологічна структура особистості.
- Поняття про діяльність. Структура діяльності.
- Знання, вміння, навички і звички та їх характеристика.
- Основні види діяльності. Характеристика видів діяльності.
- Поняття про групи. Види груп. Взаємовідносини між особистостями в групі.
- Поняття про спілкування. Види та засоби спілкування.
- Поняття про мову і мовлення. Види мовлення. Культура мовлення педагога.
- Види відчуттів та їх взаємодія.
- Сприймання людини, їх основні особливості.
- Види сприймань. Розвиток процесу сприймання в особистості.
- Пам’ять людини. Різновиди пам’яті. Значення пам’яті в житті людини.
- Основні процеси пам’яті, їх характеристика.
- Поняття про мислення як вищу форму пізнавальної діяльності Види мислення.
- Розумові дії та мислительні операції.
- Форми мислення, їх характеристика.
- Увага людини. Властивості уваги та їх характеристика.
- Види уваги. Розвиток і виховання уваги у особистості.
- Уява людини. Шляхи створення образів уяви.
- Види уяви. Значення уяви для професійної майстерності педагога.
- Види почуттів і їх характеристика.
- Емоційні стани та їх характеристика.
- Поняття про волю. Аналіз складної вольової дії. Самовиховання волі.
- Вольові якості людини та їх формування.
- Психологічна характеристика типів темпераменту.
- Характер людини. Головні риси типового характеру.
- Види здібностей. Педагогічні здібності.
- Рівні розвитку здібностей.