Українська мова за професійним спрямуванням (Інформаційна, бібліотечна та архівна справа)
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія гуманітарної та соціально - економічної підготовки
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
1 | 36 | Соболевська О. Б. |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 36 | Соболевська О. Б. |
Опис курсу
Метою вивчення дисципліни є: формування національно-зорієнтованої мовної особистості фахового молодшого бакалавра; поглиблення мовних знань і мовленнєвих умінь; ознайомлення здобувачів освіти з нормами сучасної української мови в професійному спілкуванні, з основними вимогами до складання та оформлення професійних документів, вимогами до професійного мовлення; збагачення слововжитку термінологічною, фаховою лексикою; підвищення рівня комунікативної компетентності майбутніх фахівців.
До завдань курсу входить:
- розширення знань про українську літературну мову і мову професійного спрямування;
- оволодіння нормами української літературної мови, дотримання вимог культури усного та писемного мовлення;
- засвоєння відомостей про призначення, структуру, мовні особливості ділових документів, вироблення навичок їх складання;
- набуття навичок оперування фаховою термінологією, редагування і коригування фахових текстів;
- розвиток комунікативних компетенцій, необхідних у професійному спілкуванні.
Студенти повинні знати:
- особливості офіційно-ділового стилю, його призначення та можливості;
- жанри наукового мовлення та особливості їх оформлення;
- норми сучасної української літературної мови;
- особливості використання багатозначних слів, паронімів та омонімів у професійному мовленні, правила написання складноскорочених слів, абревіатур;
- особливості фахової термінології;
- правила та основні вимоги до складання й оформлення професійних документів;
- призначення, класифікацію документів;
- основи редагування документів;
- основні правила словозміни та правопису різних частин мови;
- систему розділових знаків;
- структуру та техніку ділового спілкування;
- правила спілкування фахівця при проведенні зустрічей, переговорів, прийомів та по телефону;
- особливості професійного спілкування;
- вимоги щодо етики ділового спілкування, етичні норми та нормативи.
Вміти:
- здійснювати регламентування спілкування, застосовувати орфоепічні та акцентологічні норми української літературної мови в усному спілкуванні, доречно використовувати моделі звертання, привітання, увічливості;
- володіти орфографічними та пунктуаційними нормами літературної мови;
- давати визначення основних понять;
- користуватися загальномовними та фаховими словниками, довідковою літературою, онлайн-джерелами;
- правильно вживати іменники-назв посад, ділових статусів;
- правильно записувати цифрову інформацію в професійних текстах;
- узгоджувати числівники з іменниками;
- стилістично правильно оформлювати свою думку;
- розташовувати реквізити у документах;
- складати і редагувати тексти;
- грамотно оформляти ділові папери: щодо особового складу, інформаційні документи, документи з господарсько-договірної та освітньої діяльності;
- володіти різними видами усного спілкування;
- вести діалог, дискусію, грамотно і лаконічно висловлювати свої судження;
- застосовувати фахову термінологію у різноманітних комунікативних процесах;
- дотримуватись етикету спілкування.
У процесі навчання студенти повинні набути таких компетентностей: Загальні компетентності:
ЗК 4 Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК 6 Знання і розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК 7 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
ЗК 8 Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).
Спеціальні:
СК 1 Здатність працювати з системами, які сприяють організації, збереженню, обміну та поширенню знань, інформації і документів.
СК 5 Здатність підтримувати комунікацію з усіма суб’єктами інформаційного середовища, виходячи із цілей спілкування.
СК 9 Здатність до професійної самореалізації на ринку праці.
Програмні результати навчання:
РН 1. Спілкуватися державною мовою усно і письмово в процесі навчання та виконання завдань із застосуванням професійної термінології.
РН 4. Оцінювати результати своєї роботи в рамках поставлених завдань.
РН 6. Застосовувати інструменти і методи збору, аналізу, класифікації, організації та поширення інформації та документів у різних форматах.
РН 9. Володіти технологіями надання інформаційних, бібліотечних, архівних послуг відповідно до потреб і запитів споживачів (користувачів).
РН 10. Застосовувати стандартні технології просування/промоції читання та споживання якісної, достовірної інформації з метою дотримання правил інформаційної безпеки.
РН 11. Застосовувати інформаційні та комп’ютерні технології в процесі створення, обробки, систематизації, зберігання інформації/документів.
РН 12. Обирати засоби та інструменти для інформаційного/бібліотечного/архівного обслуговування різних категорій населення та обґрунтовувати свій вибір.
РН 15. Демонструвати інформаційну грамотність під час виконання професійних завдань.
РН 16. Застосовувати засоби та інструменти міжособистісної, у тому числі професійної, комунікації і взаємодії з іншими.
Рекомендована література
Основна
- Гдакович М.С. Синтаксичні норми у діловому мовленні: навчально-методичний посібник. Львів : ЛьвДУВС, 2021. 60с.
- Гриценко Т.Б. Українська мова за професійним спрямуванням. Київ : Центр навчальної літератури, 2019. 624 с.
- Навчальний посібник-практикум «Українська мова (за професійним спрямуванням)» / Г. Л. Вознюк, С. З. Булик-Верхола, І. П. Василишин, М. В. Гнатюк, І. Б. Ментинська, І. Д. Шмілик. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. 324 с.
- Підгурська В. Ю., Голубовська І. В. Українська мова за професійним спрямуванням. Навчальний посібник . Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2022. 192 с.
- Шевчук С. Українська мова за професійним спрямуванням : підручник. Київ : Алерта, 2023. 536 с.
Допоміжна
- Гдакович М.С. Клак О.С., Козловський В.І., Сковронська І.Ю. Методичні рекомендації із застосування Українського правопису в новій редакції. Львів : ЛьвДУВС, 2019. 76 с.
- Єремеєва Н., Міненко О., Снісаренко Я.Українська мова за професійним спрямуванням. Практичний курс. Черкаси : ЧІПБ ім. Героїв Чорнобиля НУЦЗ України, 2020. 102 c.
- Кацавець Р.С. Ділова українська мова. За новим Українським правописом : навч. посіб. Вид. 2-ге, доповн. і переробл. Київ: Алерта. 2022. 324 с.
- Тетарчук І.В. Українська мова за професійним спрямуванням: Навчальний посібник для підготовки до іспитів. ЦУЛ. 2020. 186 с.
- Шевчук С. В., Клименко І. В. Українська мова за професійним спрямуванням: підручник. 5-те вид., виправ. і доповнен. Київ : Алерта, 2019. 640 с.
- Шевчук С. Українське ділове мовлення: робочий зошит-практикум: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Алерта, 2023. 108 с.
ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ
- ДСТУ 4163:2020 «Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів». URL: https://www.kdu.edu.ua/Documents/DSTU41632020v1.pdf
- Мова ділових паперів. URL:http://bpapers.iatp.org.ua/7chapter—Style (дата звернення – 23.04.2021)
- Урядовий портал: Узагальнені форми і зразки документів, інструкції з діловодства відповідних установ. URL: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/category (дата звернення – 23.04.2021
- Класифікація нормативних документів України. URL:http://document.org.ua/docs/class.php (дата звернення – 15.04.2021) 5.Шпортько Олександр Володимирович. Електронне діловодство. URL:.http://lit.lib.rus/shportxko oleksandr_wolodimirowich/text 0010.shtm (дата звернення – 02.03.2021)