Соціально-психологічна профілактика девіантної поведінки (231 Соціальна робота)
Тип: На вибір студента
Відділення: циклова комісія педагогічно - психологічних і соціальних дисциплін
Опис курсу
Метою вивчення вибіркової дисципліни є ознайомити майбутніх соціальних педагогів із соціально-педагогічними проблемами виховання дітей та підлітків; забезпечити знаннями наукової характеристики форм девіантної поведінки; причинами відхилення від її норм, основами соціально-педагогічної профілактики дітей та підлітків
Для досягнення мети визначаються такі цілі:
– дати студентам теоретико-методичні та практичні надбання профілактичної роботи з дітьми та підлітками на основі нових концептуальних підходів до виховання неповнолітніх в умовах соціально-економічних перетворень;
– проаналізувати причини девіантної поведінки неповнолітніх у сучасних умовах;
– розкрити форми і методи попередження та подолання протиправної поведінки учнів у різних видах навчально-виховної роботи;
– висвітлити шляхи подолання вживання наркогенних речовин, позбавлення підлітків від нікотинової та алкогольної залежності;
– показати взаємодію сім’ї, школи, громадських організацій і служб у справах неповнолітніх.
Після вивчення курсу студенти повинні знати:
- законодавчі акти щодо соціально-педагогічної роботи з питань правопорушень серед неповнолітніх;
- психологічні та соціально-педагогічні особливості неповнолітніх, схильних до девіантної поведінки;
- причини відхилень у поведінці неповнолітніх;
- вплив молодіжної культури на поведінку підлітків і засоби запобігання розвитку шкідливих звичок у дітей та підлітків;
- особливості неповнолітніх, схильних до протиправної поведінки, спосіб їхнього життя, характерні ознаки;
- соціально-педагогічні проблеми і засоби профілактики наркогенних звичок;
- основні засоби і методи позбавлення дітей та підлітків від нікотинової, алкогольної залежності;
- методи, форми соціально-педагогічної профілактики девіантної поведінки;
Вміти:
- проаналізувати причини девіантної поведінки неповнолітніх;
- використати можливості педагогічної діагностики у профілактичній роботі;
- провести ранню профілактику відхилень у поведінці дітей і підлітків;
- користуватися набутими теоретичними знаннями та застосовувати їх у практичній роботі;
- встановлювати стосунки з клієнтами, враховуючи їх вікові та індивідуальні особливості;
- визначити динаміку ставлення підлітків до наркогенних речовин;
- організовувати і проводити бесіди, лекції з учнями, батьками про шкідливий вплив куріння, алкоголю, наркотиків на фізичне і моральне здоров’я людини;
- проводити й організовувати профілактичну і корекційну роботу з дітьми, схильними до адиктивної поведінки;
- провести діагностику сімейного, педагогічного мікроклімату;
знайти активні, дієві методи корекційного впливу в роботі з важковиховуваними підлітками.
Рекомендована література
Основна
- Компанець Н.М., Коваль-Бардаш Л.В. Включення дітей з особливими потребами у соціальне середовище: особливості формування комунікації та подолання поведінкових розладів: навчально-методичний посібник. Київ, 2020. 137 с.
- Кошова І. В., Кресан О. Д. Психологія девіантної поведінки: навчально-методичний посібник. Ніжин: Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2021. 226 с.
- Кузьменко В.В. Психологія девіантної поведінки : навч. посіб. Дніпро: Видавець Біла К.О., 2019. – 68 с
Допоміжна
- Вольнова Л.М. Профілактика девіантної поведінки підлітків: навч.-метод. посібник до спецкурсу . Ч. 1. Теоретична частина. 2-ге вид., перероб і доповн. Київ, 2016. 188 с.
- Рущенко І.П. Соціологія особистості та девіантної поведінки: текст лекцій. Харків : НТУ «ХПІ», 2020. С. 130.
- Савельєва Н. М. С Соціальна профілактика девіантної поведінки: курс лекцій з презентацією: навч. посіб. Полтава: ПНПУ, 2016 р. 110 с.
- Самойлов А.М. Профілактика девіантної поведінки підлітків у соціально-виховному середовищі загальноосвітньої школи. Вінниця, 2017. 282 с.
- Соціальна робота: становлення, перспективи, розвиток [Текст]. Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції, 5-6 червня 2020 р.; [за заг. ред.: Нагірняка М.Я.]. Львів : ЛДУ БЖД, 2020. 285 с.
- Теорія та практика профілактичної роботи з дітьми, схильними до девіантної поведінки: український і міжнародний досвід : монографія О. Янкович, О. Кікінежді, І. Козубовська, В. Поліщук, Г. Радчук та ін. Тернопіль : Осадца Ю.В., 2018. 300 с.
- Христук О. Л. Психологія девіантної поведінки: навчально-методичний посібник. Львів: ЛьвДУВС, 2014. 192 с
- ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ
file:///C:/Users/admon/Downloads/vaau_2011_3_17.pdf
http://pidruchniki.com/16850303/sotsiologiya/deviantna_povedinka
http://health-ua.com/article/25669-devantna-povednka-udtej-tapdltkv
http://psychologis.com.ua/deviantnostzpt_deviantnoe_povedenie.htm
http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/12327/1/Volnova_profilactika%