Соціальна педагогіка
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія педагогічно - психологічних і соціальних дисциплін
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 2 | Іспит |
3 | 2 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 18 | Верхоляк М. Р. | ДШС-11 |
3 | 26 | Верхоляк М. Р. | ДШС-21 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 16 | ДШС-11 | Верхоляк М. Р. |
3 | 28 | ДШС-21 | Верхоляк М. Р. |
Опис курсу
Мета: озброєння загальними поняттями про соціальну педагогіку як
навчальну дисципліну та сферу практичної діяльності; розкриття провідних шляхів, умов та засобів соціалізації підлітків та молоді; з’ясування ролі та місця в процесі соціалізації різноманітних суспільних інститутів; розуміння особливості соціально-педагогічної діяльності; формування у студентів основ соціально-педагогічного світогляду.
Завдання:
ознайомити студентів з становленням та досягненнями соціальної
педагогіки, напрямами сучасної соціально-педагогічної діяльності;
розкрити суть основних понять соціальної педагогіки, факторів,
інститутів соціалізації;
націлити студентів на усвідомлення проблем соціально-педагогічної теорії та практики з позицій сучасної педагогічної науки, що ґрунтується на кращих національних та світових педагогічних
здобутках минулого і новітніх педагогічних ідеях та досвіді практичної роботи;
формувати систему знань про соціальне виховання, його цілі, завдання, принципи, методи, форми та зміст;
виробляти початкові уміння науково-дослідницької діяльності у сфері соціальної педагогіки;
здійснювати педагогічну професійну орієнтацію і професійне
виховання студентів;
формувати потребу в постійній самоосвіті і самовдосконаленні
професійної діяльності, оволодіння її технологіями;
сприяти формуванню педагогічної свідомості, допомогти студентам усвідомити велику відповідальність соціального педагога за долю майбутніх поколінь держави.
Предмет: основні категорії соціальної педагогіки як науки, напрями та зміст роботи соціального педагога з різними категоріями клієнтів.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати:
1. Базові соціально-педагогічні поняття, категорії : соціалізація,
соціальна адаптація, соціальне виховання, фактори соціалізації, інститути соціалізації, соціально-педагогічна діяльність, об’єкт і суб’єкт соціалізації, норма та відхиленні від неї у соціальній педагогіці.
2. Філософські, методологічні і психолого-педагогічні основи
соціального виховання: інститути соціалізації, методологія соціального виховання, гуманістична спрямованість соціального виховання, структурний підхід у соціально-педагогічній діяльності.
3. Соціально-педагогічні теорії та системи: історія розвитку соціально-педагогічної теорії і практики; діагностичний, функціональний і психоаналітичний підходи у сучасній соціально-педагогічній діяльності, традиційні та новітні підходи до виховання, соціального захисту різних категорій людей.
4. Педагогічний інструментарій: система соціального виховання;
методика соціального виховання; соціально-педагогічна технологія, форми соціального виховання, індивідуальна допомога людині, кризова допомога людині, об’єкт соціального виховання.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен вміти:
здійснювати аналіз різних соціально-педагогічних впливів на
процес соціалізації людини;
вивчати індивідуальні особливості дитини і специфіку її мікро
середовища, виявляти інтереси і потреби, труднощі і проблеми,
конфліктні ситуації, відхилення у поведінці;
критично переосмислювати цінності традиційного виховання;
створювати умови для розвитку розумових, фізичних, художніх
здібностей дітей та підлітків;
планувати і здійснювати соціально-педагогічну діяльність,
організовувати виховну роботу в школі, класі, групі, що спрямована на формування загальної культури особистості, адаптацію особистості до життя в суспільстві, формування громадянської позиції;
застосовувати знання і уміння при моделюванні заходів, в реальній
соціально-педагогічній практиці;
відбирати найбільш ефективні форми, методи та засоби виховання для розвитку і формування особистості дитини;
будувати і перебудовувати свою діяльність у ході педагогічних
ситуацій, гнучко організовувати соціально-педагогічну діяльність з
врахуванням виникаючих ситуацій та індивідуальних особливостей
дітей, особливостей їх мікросоціуму;
сприяти формуванню в членів соціуму відповідального ставлення до перетворення оточуючого середовища, розвитку культурної спадщини, збереження і поповнення духовних цінностей старшого покоління, традицій сімейно-сусідських спільнот, народної педагогіки;
підтримувати контакти з організаторами і керівниками дитячого та молодіжного руху, неформальними групами та об’єднаннями;
надавати посередницькі послуги дітям і батькам в отриманні соціальної допомоги;
виявляти витримку та впевненість в своїх діях у складних і конфліктних ситуаціях;
встановлювати контакт з дітьми та дорослими, керувати собою в
ситуації соціально-педагогічної взаємодії;
взаємодіяти з вчителями, батьками або особами, що їх заміняють,
спеціалістами служб зайнятості тощо, при наданні допомоги дітям, що потребують опіки і піклування, з обмеженими фізичними
можливостями, потрапивши ми у надзвичайні ситуації;
підтримувати партнерські стосунки із сім’єю, спільно вирішувати
проблеми виховання і розвитку особистості дитини, впливати на
формування почуття відповідальності за власну сім’ю і виховання
дітей; здійснювати соціально-педагогічну взаємодію з батьками дітей, громадськістю, колегами;
давати оцінку і самооцінку ефективності проведених занять та заходів;
виявляти та формулювати соціально-педагогічні проблеми;
обирати та застосовувати методи соціально-педагогічного
дослідження.
Студент набуде компетентності:
Інтегральна компетентність:
Здатність вирішувати типові спеціалізовані задачі та практичні проблеми у соціальній сфері або у процесі навчання, що вимагає застосування положень і методів соціальної роботи, та може характеризуватися певною невизначеністю умов;
нести відповідальність за результати своєї діяльності; здійснювати
контроль інших осіб у визначених ситуаціях.
Загальні компетентності:
здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові
цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та
закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя;
здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел;
здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
Спеціальні компетентності:
Здатність розуміти сутність, напрямки та види соціальної роботи.
Здатність використовувати на практиці знання нормативно-правових актів соціальної роботи і соціального забезпечення.
Здатність розуміти соціально-психологічні явища, процеси становлення, розвитку та соціалізації особистості.
Здатність виявляти потреби населення у соціальних послугах.
Здатність визначати шляхи подолання соціальних проблем і знаходити ефективні методи їх вирішення.
Програмні результати навчання:
Здійснювати пошук, аналіз та оброблення інформації для розв’язання професійних завдань.
Застосовувати інформаційні ресурси та методики оцінки поведінки чи діяльності індивідів і соціальних груп.
Використовувати технології соціальної діагностики, профілактики,
корекції із застосуванням сучасних форм та методів професійної
діяльності.
Аргументувати шляхи подолання проблем та обирати методи їх
розв’язання.
Визначати зміст і види співпраці з представниками різних професій, груп, громад у професійній діяльності.
Рекомендована література
Основна
1. Безпалько О.В. Соціальна педагогіка: схеми, таблиці, коментарі : навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 208 с.
2. Безпалько О.В., Звєрєва І.Д., Веретенко Т.Г. Соціальна педагогіка : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2013. 312 с.
3. Капська А.Й. Соціальна педагогіка : підручник / ред. А. Й. Капська. Київ : Центр навчальної літератури, 2006. 468 с.
4. Капська А.Й. Соціальна педагогіка: підручник / ред. А.Й. Капська. Київ : Центр навчальної літератури, 2003. 256 с.
5. Капська А.Й. Словник – довідник для соціальних педагогів та соціальних працівників / ред. А. Й. Капська, І.М. Пінчук, С.В. Толстоухова. Київ : «Аспект», 2000. 260 с.
Допоміжна
1. Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки : посібник для студентів вищих навчальних закладів. Видання друге. Дрогобич : Коло, 2006. 608 с.
2. Зайченко І.В. Педагогіка : навч. посіб. для студентів вищих педагогічних навчальних закладів. Видання друге. Київ : «Освіта України», «КНТ», 2008. 528 с.
3. Максимюк С. П. Педагогіка : навч. посіб. Київ : Кондор, 2009. 670 с.
4. Фіцула М. М. Педагогіка : навч. посіб. Видання друге. Київ : «Академвидав», 2006. 560 c.
ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ
1. URL: www. osvita.ua. (дата звернення: 23.09.2021).
2. URL: www.zakon.rada.ua. (дата звернення: 23.09.2021).
3. URL: westudents.com.ua. (дата звернення: 23.09.2021).
4. URL: ebooktime.net/book_157.htm (дата звернення: 23.09.2021).
5. URL: academia-pc.com.ua/product/335 (дата звернення: 23.09.2021).