Психологія (загальна, вікова. педагогічна) (спеціальність 013 Початкова освіта)
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія педагогічно - психологічних та соціальних дисциплін
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 2 | Немає |
3 | 2 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 18 | Колобич О. П. | ШКВ-11 |
3 | 18 | Колобич О. П. | ШКВ-21 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 16 | ШКВ-11 | Колобич О. П. |
3 | 18 | ШКВ-21 | Колобич О. П. |
Опис курсу
Мета: ознайомлення студентів з предметом, структурою і завданнями загальної, вікової та педагогічної психології, засвоєння загальних закономірностей розвитку та навчання особистості на різних вікових етапах.
Предмет: закономірності психічного розвитку та навчання особистості на різних етапах її індивідуального життя.
Завдання:
- ознайомити студентів з психологією як науковою дисципліною та сферою професійної діяльності;
- засвоєння фундаментальних законів, принципів, основних ідей загальної, вікової та педагогічної психології;
- набуття теоретичних та практичних навичок з психології;
- оволодіти такими базовими поняттями психології, як психічні явища, психічні процеси, психічні властивості, психічні особливості;
- висвітлити специфіку психічного розвитку людини на різних етапах онтогенезу, підходи до періодизації психічного розвитку особистості та основні психологічні закономірності процесу навчання та виховання.
Заплановані результати навчання:
Студент повинен знати:
- категорійно-понятійний апарат психології;
- етапи становлення психологічної науки та її місце в системі сучасних наук;
- способи відображення індивідом предметів та явищ навколишньої дійсності;
- сутність та функції несвідомого, свідомого;
- особливості протікання пізнавальних психічних процесів;
- структуру особистості та етапи її розвитку, особливості міжособистісної взаємодії та спілкування;
- різновиди та форми людських переживань;
- індивідуально-типологічні особливості особистості;
- теоретичні підходи до онтогенезу психіки людини;
- основні закономірності вікових змін психіки людини;
- основи вікової психології: предмет, методи, основні закономірності, принципи і структуру науки, її сучасні теоретичні концепції;
- основи педагогічної психології: психологічні особливості навчання та виховання, види соціальних інститутів виховання і методів формування творчо активної особистості на різних етапах онтогенезу, психологічну сутність педагогічної діяльності.
Вміти:
- працювати з науковою психологічною літературою;
- вільно оперувати понятійним апаратом;
- психологічно свідомо підходити до розв’язання професійних та особистих проблем;
- визначати особливості протікання різних психічних процесів;
- розрізняти емоційні переживання особистості;
- розрізняти види темпераменту та прояви характерологічних особливостей людини;
- пояснити складові елементи структури особистості та ролі несвідомого і свідомого в психічній діяльності людини;
- вступати у наукові дискусії щодо вікової мінливості психіки людини;
- розрізняти вікові та індивідуальні особливості психіки;
- надавати практичні рекомендації щодо подолання вікових криз особистості з урахуванням вікових відмінностей психіки.
Студенти набудуть компетентності:
Загальні компетентності:
ЗК 3. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК 4. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК 5. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК 6. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 7. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
Спеціальні компетентності:
СК 1. Здатність до застосування системи психолого-педагогічних знань і умінь, що є базовими для реалізації змісту освітніх галузей Державного стандарту початкової освіти.
СК 7. Здатність добирати доцільні методи, засоби і форми навчання відповідно до визначених мети і завдань уроку, іншої форми навчання з урахуванням специфіки змісту навчального матеріалу та індивідуальних особливостей учнів.
СК 9. Здатність до відстеження динаміки та забезпечення підтримки особистісного розвитку дитини в освітньому процесі.
СК 13. Здатність усвідомлювати особисті відчуття і почуття, управляти власними емоційними станами.
СК 14. Здатність до усвідомлення потреби в саморозвитку з метою набуття додаткових професійних компетентностей.
Результати навчання:
РН 5. Розуміти сутність, принципи, зміст, методи, форми та організацію процесу навчання, виховання і розвитку молодших школярів;
РН 8. Забезпечувати підтримку особистісного розвитку дитини в освітньому процесі;
РН 10. Взаємодіяти з колегами, профільними фахівцями та іншими учасниками освітнього процесу початкової школи;
РН 11. Створювати безпечні, психологічно комфортні умови освітнього процесу, використовувати прийоми попередження та протидії булінгу, надавати домедичну допомогу;
РН 14. Враховувати при створенні освітнього середовища індивідуальні потреби учнів.
Рекомендована література
Основна
- Колобич О. П. Загальна психологія: навчально-методичний посібник. Львів : Растр-7, 2019. 172 с.
- Савчин М. В., Василенко Л. А. Вікова психологія: навч. посібник, 5-ге видання, перероблене, доповнене. Київ : ВЦ «Академія», 2021. 376 с.
- Савчин М. В. Загальна психологія : навч. посібник. Київ: ВЦ «Академія», 2020. 344 с.
- Сергєєнкова О.П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія: навч. посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2020. 376 с.
- Скрипченко О.В., Долинська Л.В., Огороднійчук З.В. та ін. Вікова та педагогічна психологія: навч. посібник. Київ : Просвіта, 2019. 400 с.
Допоміжна
- Власова О. І. Педагогічна психологія : підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ, 2013. 480 с.
- Євтух М. Б., Лузік Е. В., Ладогубець Н. В., Ільїна Т. В. Педагогічна психологія : підручник. Київ : Кондор, 2018. 420 с.
- Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій) : навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2019. 128 с.
- Левус Н. І., Волошок О. В. Педагогічна психологія в схемах і таблицях : навч. посібник. Львів: ЛНУ імені Івана Франка; Артос, 2015. 340 с.
- Лисянська Т. М. Педагогічна психологія: навч. посібник. Київ: Каравела, 2019. 264 с.
- Максименко С.Д. Загальна психологія: навч. посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2019. 272 с.
- Сергєєнкова О.П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Педагогічна психологія: навч. посібник. Київ : Центр навч. літ., 2019. 168 с.
- Скрипченко О.В., Долинська Л.В., Огороднійчук З.В. та ін. Загальна психологія: навч. посібник. Київ : Каравела, 2012. 464 с.
- Степанов О. М. Педагогічна психологія : навч. посібник. Київ: Академвидав. 2011. 416 с.
- Приходько Ю. О., Юрченко В. І. Психологічний словник-довідник. Київ: Каравела, 2020. 418 c.
- Токарева Н. М. Основи педагогічної психології : навчально-методичний посібник. Кривий Ріг, 2013. 223 с.
ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ
- Власова О. І. Педагогічна психологія : підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ, 2013. 480 с. URL: http://lecture.in.ua/vlasova-oi-pedagogichna-psihologiya-navchposibnik-k-libide.html
- Колобич О. П. Загальна психологія: навчально-методичний посібник. Львів : Растр-7, 2019. 172 с. URL: http://pedcollege.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/09/підручник-2018-колобич-Р7.pdf.
- Сергєєнкова О.П. Педагогічна психологія: навч. посібник. Київ : Центр учб. літ., 2012. 168 с. URL: https://westudents.com.ua/knigi/518-pedagogchna-psihologya-sergnkova-op.html.
- Сергєєнкова О.П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія: навч. посібник. Київ : Центр учб. літ., 2012. 168 с. URL: https://ukrtextbook.com/vikova-psixologiya-sergeyenkova-o-p/
- Степанов О. М. Педагогічна психологія : навчальний посібник. Київ: Академвидав. 2011. 416 с. URL: https://academiapc.com.ua/product/271
- Токарева Н. М. Основи педагогічної психології : навчально-методичний посібник. Кривий Ріг, 2013. 223 с. URL: http://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/handle/0564/1758
Матеріали
ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ІСПИТ З ДИСЦИПЛІНИ
-
- Психологія як наука. Об’єкт та предмет психології.
- Галузі психології. Практичне значення психології.
- Методи вивчення психіки людини.
- Умови та чинники формування психіки людини.
- Види відчуттів та їхня класифікація.
- Види сприймання та їхня класифікація.
- Поняття про пам’ять та її основні функції. Види пам’яті.
- Види мислення та їхня класифікація.
- Поняття про мовлення та його функції. Види мовлення.
- Поняття про уяву. Функції уяви. Види уяви та їхня класифікація.
- Уява і творчість. Шляхи створення образів уяви.
- Поняття про увагу та її основні функції. Основні властивості уваги. Види уваги.
- Поняття про індивід, індивідуальність, особистість.
- Поняття про темперамент та його провідні риси. Типи темпераменту та їхня психологічна характеристика.
- Поняття про характер та його провідні риси. Чинники формування характеру.
- Поняття про здібності та їхню природу. Види здібностей.
- Поняття про спілкування, його структура та функції. Види спілкування.
- Форми, засоби та стилі спілкування.
- Поняття про соціальні групи. Види соціальних груп.
- Міжособистісні стосунки в групі.
- Поняття про емоції та почуття, їхні властивості та основні функції. Види емоцій і почуттів.
- Діяльність як форма активності особистості. Структура діяльності.
- Засоби діяльності та провідні види діяльності.
- Загальне поняття про вольову діяльність людини. Вольові дії людини.
- Поняття про здібності. Види здібностей.
- Педагогічні здібності. Рівні розвитку здібностей.
- Сутність, об’єкт і предмет вікової психології.
- Поняття про вік. Основні проблеми та завдання вікової психології.
- Місце вікової психології в системі психологічних наук. Розділи вікової психології.
- Вікова періодизація життєвого шляху людини.
- Специфіка застосування методів психологічних досліджень у роботі з дітьми.
- Особливості психічного розвитку новонароджених.
- Психічний розвиток немовляти.
- Розвиток психічних процесів у ранньому дитинстві.
- Розвиток емоційно-вольової сфери у ранньому дитинстві.
- Криза трьох років і шляхи її подолання.
- Розвиток психічних процесів у дитини дошкільного віку.
- Психологічна характеристика навчальної діяльності молодших школярів.
- Формування психологічної готовності дітей до навчання в школі.
- Розвиток психічних процесів молодшого школяра.
- Особливості емоційно-вольової сфери молодшого школяра. Криза семи років.
- Криза підліткового віку, її соціально-психологічні та внутрішньо-біологічні причини, шляхи подолання.
- Формування самосвідомості та Я-концепції у підлітковому віці.
- Особливості психічних процесів, емоцій та волі старшого школяра.
- Формування особистості старшого школяра. Криза юнацького віку. Особливості спілкування у юнацькому віці.
- Завдання та проблеми педагогічної психології.
- Зв’язок педагогічної психології з іншими галузями психології.
- Експеримент, спостереження, анкетування, аналіз продуктів діяльності – методи педагогічної психології та їх психологічна характеристика.
- Суть та завдання психології виховання.
- Професійно важливі якості особистості вчителя. Зміст педагогічних здібностей та їх структура.
- Загальна характеристика педагогічного спілкування.
- Бар’єри, які заважають ефективності педагогічного спілкування.
- Навчальна мотивація. Чинники навчальної мотивації. Види навчальних мотивів.
- Контроль в навчальній діяльності.
- Показники та критерії вихованості особистості.
- Типи педагогічного спілкування та роль особистості педагога у перевихованні.
- Структурні компоненти педагогічної діяльності.
- Культура педагогічного спілкування. Основні причини труднощів у педагогічній взаємодії.
- Психологія педагогічного колективу.
- Професійно важливі якості керівника навчального закладу.