Основи риторики (013 Початкова освіта)
Тип: На вибір студента
Відділення: циклова комісія фахових дисциплін початкової освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
4 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
4 | 14 | Соболевська О. Б. | ШКМ-11 |
4 | 14 | Соболевська О. Б. | ШКВ-21, |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
4 | 16 | ШКМ-11 | Соболевська О. Б. |
4 | 16 | ШКВ-21 | Соболевська О. Б. |
Соболевська О. Б. |
Опис курсу
Метою дисципліни – дати знання з основ риторики як науки про мисленнєво-мовленнєву діяльність, спрямовану на переконання, вплив, досягнення цілей у процесі мовної комунікації; розкрити загальні закономірності мовленнєвої поведінки, що діють у різних ситуаціях спілкування, сферах діяльності та практичних можливостей їх використання; виробити у студентів уміння й навики аналізувати та продукувати тексти різного типу відповідно до мети, призначення й умов спілкування в процесі їхньої майбутньої роботи;ознайомити студентів з мовною майстерністю оратора, вимогами мовної культури та мовленнєвим етикетом; розвинути творче мислення та вміння вільно висловлювати свої думки, своє бачення певної ситуації.
Для досягнення мети визначаються такі цілі:
- вивчення історії риторики, загальної теорії та практичної риторики;
- дослідження загальних ознак мовної культури та елементів художності мовлення;
- оволодіння технікою мовлення у єдності її елементів;
- засвоєння методом риторичного аналізу текстів різних типів промов;
- оволодіння навичками підготовки та публічного виголошення промов;
- удосконалення навичок самостійної роботи.
Після вивчення курсу студенти повинні знати:
- історію виникнення та становлення риторики;
- сучасну концепцію риторики, яка пов’язана з формуванням свідомої світоглядної позиції та компонентним володінням предметом аргументації;
- основні поняття загальної риторики;
- прийоми словесної наочності;
- етапи підготовки усної промови;
- критерії оцінки промови;
- жанри красномовства;
- види промов;
- невербальні засоби спілкування.
вміти:
- вміло оперувати отриманими знаннями з даного курсу та застосовувати їх в подальшому навчанні та житті;
- володіти технікою мовлення як необхідною передумовою словесної дії і правильно нею користуватися;
- користуватися засобами логіко-емоційної виразності мовлення в тому числі і позамовних (поза, жест, міміка) ;
- володіти прийомами полемічної майстерності;
- кваліфіковано виконувати роботи з написання промови та виголошення її в залежності від мети, завдання, місця, часу виступу з урахуванням складу аудиторії, її особливостей.
Рекомендована література
Основна:
- Кацавець Р.С. Ораторське мистецтво: підручник. Київ: Алерта, 2021, 250 с.
- Нищета В. Риторика: навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2021. 220 с.
- Онуфрієнко Г.С. Риторика: навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2019, 625 с.
Допоміжна:
- Благун Н.М. Основи культури й техніки мовлення: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ, 2017. 41 с.
- Гапотій В.Д. Основи ораторського мистецтва: навчально-методичний посібник. Мелітополь, ФОП Однорог Т.В., 2019. 168с.
- Голубчик Н., Кучерук О., Горошкіна О. Педагогічна риторика: історія, теорія, практика. 2018. 258 с.
- Заболотний О., Заболотний В. Правильне мовлення. Київ: Літера, 2020, 224 с.
- Ісаєнко Т.К., Лисенко А.В. Риторика: навч.посібн. Полтава: ПолтНТУ, 2019. 247 с.
- Прокопчук Л.В. Риторика. Модульний курс : навч. посіб. Вінниця: Нілан-ЛТД, 2017. 206 с.
- Сарапин В.В., Боберська К.Г. Риторика: навчально-методичний посібник. Полтава, 2016. 260 с.
- Середа Н. В. C 32 Основи ораторської майстерності: навчальний посібник. Харків : НТУ «ХПІ», 2019. 304 с.
- Теслюк В.М. Основи красномовства: навч.посіб. Київ: Ліра К, 2020. 524 с.
Інтернет-ресурси:
- Іван Вишенський та його послання. http://www.utoronto.ca/elul/Vyshenskyi/Shevchuk-vstup.html
- http://biblio.lib.kherson.ua/communicative-compet.htm
- 3.Маслюк В. Латиномовні поетики і риторики ХVII–XVIII ст. та їх роль у розвитку теорії літератури на Україні. http://litopys.org.ua/masluk/mas.htm