Методика проведення занять з народознавства
Тип: На вибір ВУЗу
Відділення: циклова комісія фахових дисциплін дошкільної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
3 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
3 | 36 | Кос Л. В. | ДШВ-21, |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 18 | ДШВ-21 | Кос Л. В. |
Опис курсу
МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Мета: підготувати фахівця дошкільної освіти до ефективного вирішення завдань національного виховання засобами української етнопедагогіки.
Предмет: засоби, форми, методи, прийоми ознайомлення дітей дошкільного віку з українськими народними традиціями, культурою, звичаями, оберегами, символами та прилучення їх до національного духовного надбання українського народу.
Завдання:
дати знання історії розвитку та становлення української етнопедагогіки;
ознайомити студентів з українською національною культурою, традиціями,
звичаями, народознавчими поняттями, народною термінологією;
розкрити зміст і завдання народознавчої роботи з дітьми дошкільного віку;
виробити навички добирати різні форми роботи для ознайомлення з
народознавством;
розвинути самостійність і творчість у розв’язанні пізнавальних розвивальних, виховних і мовленнєвих завдань у процесі ознайомлення з народознавством;
розвинути у студентів національну свідомість.
Заплановані результати навчання:
Студенти повинні знати:
історію розвитку та теоретичні засади української етнопедагогіки;
основні українські національні традиції;
народознавчі терміни та поняття;
зміст і завдання народознавчої роботи з дітьми;
особливості проведення занять з народознавства в дошкільному закладі.
вміти:
визначати мету та завдання народознавчої роботи;
планувати роботу, добираючи різні форми;
складати конспекти занять з народознавства, сценарії свят та розваг;
виготовляти дидактичний матеріал.
Студент набуде компетентності:
- Загальні:
– загально – культурна ерудиція, широке коло інтересів;
– розуміння сутності і соціальної значущості майбутньої професії;
– збереження національних духовних традицій;
– здатність вільно спілкуватися державною мовою відповідно до норм культури
мовлення;
– здатність до міжособистісного спілкування;
– здатність до ефективного використання інформаційних технологій в соціальній і професійній діяльності;
– здатність до самостійної пізнавальної діяльності, самоорганізації та саморозвитку;
– прагнення до особистісного професійного успіху.
Фахові:
– здатність планувати, організовувати, координувати та оцінювати діяльність і взаємодію її суб’єктів;
– володіння базовими знаннями з педагогіки, психології, фахових методик та вміння їх реалізувати;
– застосовувати базові філософські, психолого-педагогічні та методичні знання і вміння для формування ключових і предметних компетентностей;
– здатність створювати умови для збереження та зміцнення фізичного і психічного (інтелектуального й емоційного) здоров’я дітей дошкільного віку;
– здатність і готовність організовувати освітній процес в дошкільному навчальному закладі;
– забезпечувати гармонійні умови для самоцінних видів дитячої діяльності;
– здатність творчо й оперативно реалізовувати знання, фахові уміння і навички у професійній діяльності;
– здатність створювати розвивальне середовище виховання,навчання і розвитку дитини;
– впроваджувати інноваційні технології, що відповідають запитам суспільства, потребам
та інтересам дітей з метою формування дошкільної зрілості.
Програмні результати навчання:
– розуміння значущості обраної професії;
– сформованість світоглядних позицій і переконань у пріоритетності завдань освіти в період дошкільного дитинства для формування особистості;
– здатність реалізовувати освітні стандарти, впроваджувати інноваційні технології в освітній процес дошкільного навчального закладу;
– володіння системою знань, фахових умінь і навичок із навчальних дисциплін програми та уміння їх творчо реалізовувати у професійній діяльності;
– володіння уміннями виховувати і навчати дитину дошкільного віку та забезпечувати її комфортне перебування в реаліях сучасного життя;
– володіння уміннями здійснювати психолого-педагогічний супровід дитини та сім’ї;
– готовність до творчого вирішення професійно-практичних завдань;
– уміння брати відповідальність за власний вибір вирішення професійних завдань;
– здатність до постійного особистісного та професійного вдосконалення.
Рекомендована література
Основна
- Богуш А.М., Лисенко Н.В. Українське народознавство в дошкільному закладі: навч.посіб./А.М.Богуш, Н.В.Лисенко.- К.: Вища щкола, 2002.- 407с.
- Богуш А.М., Лисенко Н.В. Українське народознавство в дошкільному закладі: Практикум: навч.посіб. /А.М.Богуш, Н.В.Лисенко.-К.: Вища школа.,2003.-206с.
- Лозинська Є. Українське народознавство дітям дошкільного віку: метод. посіб. для дошк .закл./Є.Лозинська.- Львів: Оріяна – Нова, 2008.- 208с.
- Луценко І.О. Моя країна – Україна. Українське країнознавство для дошкільнят./ І.О.Луценко.- К.: Аконіт, 2008. – 64с.
- Ніколаєнко В.М. Народознавство в дошкільному закладі: 2-6 років /В.М.Ніколаєнко.- Х.: Основа, 2010. – 207с.
Допоміжна
- Ворожейкіна О.М. Народні звичаї та обряди: 1-11 класи/ О.М.Ворожейкіна – Х.: Основа, 2010. – 223 с.
- Скуратівський В. Дідух і свята українського народу / В.Скуратівський – К: Освіта, 1995. – 272 с.
- Скуратівський В. Покуть / Скуратівський В. – К.: Фірма «Довіра», 1992. – 235с.
- Стельмахович М.Г. Українська родинна педагогіка: навч. посібник/ Стельмахович М.Г. – К.: ІСДО, 1996. – 288с.
- Традиції, обряди, символи, обереги / уклад. Н.Г.Немировська. – Х.: Основа, 2011. – 191 с.
- Український народний календар. – К.: Мистецтво, 1993. – 208 с.
- Українське народознавство: навч. посіб./ за ред. С.С. Павлюка. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К.: Знання, 2004. – 570 с.
ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ
- oipopp.ed-sp.net/node/8242
- libr.rv.ua/ua/virt/35/
- static.klasnaocinka.com.ua/…/poradi_batkam_schodo_navchannya_ditey_ chitannyu.doc
- www.nbuv.gov.ua/webnavigator/Doshkilna_osvita
- www.rudenko.ho.com.ua/stat6.html
Матеріали
ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ЗАЛІК З ДИСЦИПЛІНИ
- Завдання дисципліни «Методика проведення занять з народознавства».
- Завдання дошкільного закладу та зміст ознайомлення дітей з українським народознавством.
- Прислів’я, приказки, їх місце в роботі з дошкільниками.
- Загадки, скоромовки, лічилки, їх місце в роботі з дошкільниками.
- Характеристика та класифікація народних ігор, особливості застосування в навчально-виховному процесі дошкільного навчального закладу.
- Особливості використання українських народних казок в різних формах роботи з дітьми.
- Ознайомлення дітей з сімейними відносинами.
- Сімейні свята та традиції української сім’ї, ознайомлення з ними дошкільників.
- Ознайомлення дошкільників з родоводом. Ознайомлення дошкільників із створенням родинного деревця.
- Методика ознайомлення дітей з державною символікою України (Герб, Прапор, Гімн).
- Національні символи України. Український віночок.
- Види рушників, їх регіональна характеристика та призначення.
- Рослинні символи, їх символічне значення, ознайомлення дошкільників.
- Використання народних свят у сучасній практиці виховання дітей дошкільного віку.
- Історія, регіональні особливості української народної іграшки.
- Інтер’єр житла та українського подвір′я, регіональні особливості.
- Зміст та форми роботи для ознайомлення дітей з українською вишивкою.
- Зміст та форми роботи для ознайомлення дітей з гончарством.
- Зміст та форми роботи для ознайомлення дітей з писанкарством.
- Ознайомлення дітей з рідним містом, селом.