Методика формування елементарних математичних уявлень
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія фахових дисциплін дошкільної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 4 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 34 | Нестер М. В. | ДШВ-21, ДШВ-22 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 34 | ДШВ-21 | Нестер М. В. |
ДШВ-22 | Нестер М. В. |
Опис курсу
МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Мета: професійна підготовка студентів педагогічного фахового коледжу до практичної роботи з дошкільниками з розвитку елементарних математичних уявлень в закладах дошкільної освіти у відповідності з вимогами Базового компоненту дошкільної освіти в Україні.
Предмет: процес розвитку та навчання розвитку елементарних математичних уявлень дітей на різних вікових етапах дошкільного дитинства.
Завдання:
- забезпечити засвоєння студентами теоретичних основ методики, знати мету, завдання, зміст, методи, форми організації цікавої математики в закладі дошкільної освіти в різних вікових групах;
- навчати самостійно працювати з науковою, методичною, психолого-педагогічною літературою;
- творчо планувати і проводити роботу з дошкільниками з навчання елементарної математики;
- здійснювати індивідуальний і диференційований підхід;
- виготовляти і творчо використовувати різноманітну наочність, демонстраційну, роздавальну;
- широко використовувати народну педагогіку, передовий педагогічний досвід, інноваційні технології;
- розвивати математичні здібності, обдарування, вміння і навички, сприяти вихованню загальнолюдських рис особистості;
- готувати дошкільників до успішного навчання математики в НУШ у тісній взаємодії з сім’єю;
- здійснювати діагностику математичного розвитку дошкільників, забезпечити становлення і розвиток гармонійної особистості.
Заплановані результати навчання:
Студенти повинні знати:
- нормативно-правову базу для забезпечення діяльності дошкільної освіти ЗДО;
- знати особливості сприймання кількості, величини, простору, часу дітьми різних вікових груп, відповідно організовувати роботу;
- вивчаючи методику формування математичних уявлень, студенти засвоюють знання про формування кількісних, просторових, часових уявлень, про формування уявлень про величину, форму у дітей різних вікових групах (раннього віку, молодшої, середньої, старшої);
- традиції народної педагогіки, необхідність їх використання в сучасних умовах з метою гуманізації, демократизації навчального і виховного процесу в закладах дошкільної освіти;
- знати мету, завдання вихователя, зміст, методи, форми роботи з дошкільниками. Способи організації дітей з цікавої математики;
- знати про роль, види, способи використання, вимоги до наочності в роботі з математики в закладах дошкільної освіти;
- специфіку планування навчальної роботи з дітьми раннього і дошкільного віку з метою реалізації пізнавальних, розвиваючих і виховних аспектів педагогічного процесу і забезпечення індивідуально-диференційованого підходу до вихованців.
вміти:
- самостійно працювати з науково-методичною, педагогічною, додатковою літературою з проблем методики;
- визначати етап, на якому знаходиться кожна дитина з метою застосування індивідуально-диференційованого навчання дітей на спеціально організованих заняттях та в повсякденному житті;
- вміло створити обстановку, організувати дитячий колектив, використовуючи індивідуальні, колективні форми, роботу з підгрупами;
- визначати та аналізувати уміння порівнювати предмети за величиною шляхом виокремлення окремих ознак з метою розвитку розумових якостей;
- вміти, використовуючи ігрові та практичні методи, діагностувати уявлення дітей про форму предметів та геометричні фігури;
- виготовляти і творчо використовувати в роботі з дітьми різні види наочності;
- вміти самостійно, творчо планувати і організовувати роботу з цікавої математики в повсякденному житті і на заняттях у різних вікових групах, використовуючи дидактичні ігри, життєві ситуації, художні твори, народні іграшки, казки, народну творчість;
- в роботі з дітьми враховувати вікові, індивідуальні особливості дітей раннього віку, дошкільних груп, здійснювати індивідуальний і диференційований підхід у навчанні елементарної математики, вміти виявляти та розвивати здібності, розвивати обдарування;
- використовувати в різних формах організації роботи дітей (індивідуальна, групова, колективні заняття) дидактичні ігри, дидактичні вправи, практичні та словесно-логічні завдання, що сприяють засвоєнню сенсорних еталонів, розвитку різних властивостей уваги (обсяг, стійкість, переключення, розподіл, концентрація), мислительних операцій (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, абстрагування);
- вміти розробляти цікаві ігри, вправи, ребуси, головоломки, кросворди, самостійно складати арифметичні задачі різних видів і типів;
- вміло використовувати передові педагогічні ідеї, інноваційні технології, передовий педагогічний досвід, досвід сімейного виховання з навчання елементарної математики, забезпечити становлення і розвиток гармонійної особистості.
Студент набуде компетентності:
Загальні компетентності:
ЗК 3 Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 4 Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК 6 Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
ЗК 7 Здійснення безпечної діяльності.
ЗК 8 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Спеціальні компетентності:
СК 1 Здатність до формування наскрізних умінь у дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку: виявляти творчість та ініціативність, керувати емоціями, висловлювати та обґрунтовувати власну думку, критично мислити, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми та співпрацювати в колективі.
СК 7 Здатність до формування елементарних логіко-математичних уявлень у дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку.
СК 13 Здатність до організації освітнього процесу з урахуванням індивідуальних фізичних і психічних можливостей дітей в найбільш оптимальних для них формах.
СК 14 Здатність до саморозвитку та самореалізації з використанням перспективного педагогічного досвіду, освітніх інновацій у професійній діяльності.
СК 15 Здатність до комунікативної взаємодії з учасниками освітнього процесу.
Результати навчання:
РН 1 Упорядковувати універсальне, розвивальне середовище у групах раннього та передшкільного віку з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дитини.
РН 3 Встановлювати зв’язок між процесом розвитку, навчання та виховання дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку відповідно до їхніх вікових особливостей.
РН 4 Окреслювати завдання, форми взаємодії «родина – заклад дошкільної освіти – початкова школа» та їх реалізації в умовах закладу дошкільної освіти.
РН 18 Організовувати та розділяти предметно-просторове розвивальне середовище на осередки діяльності в групах дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку.
РН 19 Аналізувати перспективний педагогічний досвід в системі дошкільної освіти та використовувати його в подальшій роботі з дітьми дошкільного (раннього та передшкільного) віку.
Рекомендована література
РЕКОМЕНДОВА ЛІТЕРАТУРА
Основна:
- Базовий компонент дошкільної освіти / за заг. ред. А. М. Богуш. Київ: Видавництво, 2012. 26 с.
- «Українське дошкілля» Програма розвитку дитини дошкільного віку / О.І. Білан, Л.М. Возна, О.Л. Максименко. Тернопіль: Мандрівець, 2012. 264 с.
- Пагутв Т.І. Методика формування елементарних математичних уявлень у дошкільників: навч. метод. посіб. Львів: «Новий Світ-2000», 2020. 298 с.
- Пагута Т.І. Методика формування елементарних математичних уявлень у дошкільників: навч. метод. посіб. Львів: “Новий Світ-2000”, 2019. 298 с.
- Сазонова А.В. Загальнотеоретичні основи природничо-математичної освіти дітей дошкільного віку: Київ: Видавничий Дім «Слово», 2010. 248 с.
Допоміжна:
- Логічні ігри для допитливих. «Зірка», 2020. 128 с.
- Дорошенко Т. М., Мацько В. В. Теорія та методика формування елементарних математичних уявлень: навч.посіб. Кременчук: ПП «Бітарт», 2019. 96 с.
- Павленко Л. Г. Роль дидактичних ігор у розвитку логіко математичних здібностей дошкільників // Таврійський вісник освіти. 2013. №2 (42).
Інформаційні ресурси
- Базовий компонент дошкільної освіти https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajt-ostatochnij.pdf
- Ресурси бібліотеки та читального залу Педагогічного фахового коледжу Львівського національного університету імені Івана Франка;
- Сайти, що містять електронні видання підручників, навчальних довідників, посібників тощо:
Матеріали
ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ІСПИТ З ДИСЦИПЛІНИ
І
- Завдання курсу методики ФЕМУ, її зв’язок з іншими науками.
- Завдання і значення логіко-математичного розвитку дітей дошкільного віку.
- Становлення методики ФЕМУ (І. Федоров, Я.А. Коменський, Й.Г. Песталоцці, М. Монтессорі).
- Загальнодидактичні принципи навчання основ математики.
- Місце і значення наочного матеріалу для логіко-математичного розвитку дітей дошкільного віку.
- Види наочного матеріалу для логіко-математичного розвитку дітей дошкільного віку і вимоги до нього.
- Методи і прийоми навчання математики в закладі дошкільної освіти.
- Види занять за дидактичною метою. Форми організації занять з логіко-математичного розвитку дітей дошкільного віку.
- Організація логіко-математичного розвитку в закладі дошкільної освіти.
- Підготовка вихователя до роботи з дітьми під час формування в них математичних уявлень.
- Складові частини конспекту заняття з логіко-математичного розвитку в дошкільному навчальному закладі.
- Дидактичні ігри, ігрові прийоми та їх використання в роботі з ФЕМУ.
- Закріплення і використання одержаних знань з ФЕМУ в різних видах діяльності.
- Особливості сприймання множин, величини, форми дітьми раннього віку.
- Методичні прийоми формування елементарних математичних уявлень у дітей в групах раннього віку.
- Програмні завдання та особливості навчання дітей на заняттях з логіко-математичного розвитку в ІІ молодшій групі.
- Особливості організації роботи з логіко-математичного розвитку у середній групі.
- Особливості організації роботи з логіко-математичного розвитку у старшій групі.
- Вимоги програми з логіко-математичного розвитку у дітей середньої групи.
- Вимоги програми з логіко-математичного розвитку у дітей старшої групи.
- Наступність у змісті і методах навчання математики в ЗДО і школі.
- Форми організації наступності в роботі закладу дошкільної освіти і школи.
- Значення спільної роботи закладу дошкільної освіти і сім’ї з ФЕМУ у дітей.
- Форми роботи закладу дошкільної освіти з сім’єю з питань математичного розвитку дітей.
- С. Русова про навчання математики дітей дошкільного віку.
ІІ
- Методичні прийомі навчання дітей порівнянню контрастних множин, виділення одного предмета з багатьох та утворення групи з окремих предметів. Формування поняття «один», «багато».
- Формування кількісних відношень між предметами шляхом накладання і прикладання. Поняття «більше-менше», «порівну», «стільки-скільки».
- Завдання, прийоми та послідовність ознайомлення дітей дошкільного віку з утворенням числа.
- Ознайомлення дітей дошкільного віку з цифрами.
- Кількісна та порядкова лічба.
- Навчання дітей відлічуванню в середній та старшій групі.
- Пряма та зворотня лічба.
- Склад числа з одиниць, склад числа з двох менших чисел.
- Види задач за дидактичною метою. Послідовність навчання їх розв’язанню.
- Види задач за способом використання наочності.
- Вправляння в лічильній діяльності з участю різних аналізаторів
- Послідовність (етапи) ознайомлення дітей з геометричними фігурами.
- Формування уявлень про чотирикутник, многокутник.
- Навчання виділенню параметрів величини та порівняння за довжиною, шириною.
- Прийоми навчання дошкільників порівнянню за висотою та товщиною.
- Розміщення предметів в порядку зростання чи спадання за певним параметром величини.
- Вимірювання довжини предметів за допомогою умовної мірки.
- Орієнтування в просторі в молодшому дошкільному віці .
- Ускладнення програмових вимог та умінь орієнтування в просторі в старшому дошкільному віці.
- Навчання дітей дошкільного віку орієнтації на площині.
- Ознайомлення з задачами та прикладами, їх структурою. Відмінність між задачею, загадкою, оповіданням.
- Методичні прийоми формування уявлень про частини доби у дошкільників. Поняття «вчора», «сьогодні», «завтра».
- Формування уявлень про дня тижня. Наочні посібники для формування уявлень про дні тижня.
- Формування уявлень про пори року, місяці. Ознайомлення з календарем та навчання ним користуватися.
- Продемонструвати наявність наочного матеріалу та його призначення.
ІІІ
- Продемонструвати прийоми обстеження круга, трикутника, квадрата в молодшій групі. Розширення знань про квадрат, трикутник в середній групі.
- Продемонструвати прийоми ознайомлення дітей з прямокутником.
- Дидактичні ігри для закріплення знань про геометричні фігури в середній групі (3-4).
- Прийоми ознайомлення з конусом.
- Розкрити мету, обладнання та хід гри «Гаражі» – для формування уявлень про геометричні фігури, кількість.
- Розкрити суть зорових та слухових диктантів на орієнтуванні в просторі та закріплення знань про геометричні фігури, кількісні відношення.
- Навести приклади різних видів задач за дидактичною метою.
- Вправи для закріплення порядкової лічби (4-5).
- Порівняння куба, кулі, циліндра.
- Продемонструвати матеріали для розв’язання задач-ілюстрацій.
- Продемонструвати послідовність ознайомлення з цифрою 5.
- Придумати задачі та приклади з використанням 0.
- Продемонструвати проведення вправ та дидактичних ігор для вправляння в прямій та зворотній лічбі (4-5).
- Дидактичні ігри та вправи для закріплення часових уявлень в старшій групі (4-5). Продемонструвати посібники для формування знань про дні тижня.
- Навести приклади вправ для лічби з участю різних аналізаторів в молодшому та старшому дошкільному віці (4-5).
- Використання зображень предметів з геометричних фігур для закріплення знань про форму, кількість у дітей старшої групи.
- Продемонструвати прийоми ознайомлення з цифрою 8.
- Практично показати, як вчити дітей вимірювати сипучі речовини умовною міркою.
- Навести приклади роботи в повсякденному житті на порівняння за висотою та товщиною.
- Розробити вправи та ігри для закріплення знань про форму предмета в молодшому дошкільному віці (3-4).
- Визначити мету комбінованого заняття для дітей старшої групи.
- Вибрати з наявного матеріалу наочність для ознайомлення з утворенням числа. Продемонструвати ознайомлення з утворенням числа 2.
- Підібрати ігри та вправи для закріплення знань про суміжні числа.
- Запропонувати вправи для закріплення вміння орієнтуватися в просторі в молодшому та старшому дошкільному віці (4-5).
- Продемонструвати наявність наочного матеріалу та його призначення.