Культура мовлення і практикум з виразного читання (012 Дошкільна освіта)
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія фахових дисциплін дошкільної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 16 | Соболевська О. Б. | ДШВ-11, |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 18 | ДШВ-11 | Соболевська О. Б. |
Соболевська О. Б. |
Опис курсу
Предметом вивчення навчальної дисципліни є процес оволодіння культурою мовлення та практичне застосування виразного читання, розповідання в роботі з дітьми дошкільного віку.
Міждисциплінарні зв’язки: українська мова за професійним спрямуванням, література для дітей дошкільного віку, фахові методики.
Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:
Змістовий модуль І. Культура мовлення у педагогічній роботі
Змістовий модуль ІІ. Техніка мовлення та виразне читання
- Мета та завдання навчальної дисципліни
Метою вивчення нормативної дисципліни: підвищення рівня загальної та мовної культури майбутніх вихователів; навчання студентів досконалому володінню мовними засобами; формування навичок вести монологічне чи діалогічне мовлення й виразно читати літературні твори, дотримуючись норм сучасної української мови та мовленнєвого етикету; сприяти кращому емоційному та літературному осмисленню й розумнію студентами текстового матеріалу; розвивати уміння застосовувати елементи техніки мовлення та прийоми виразного читання у навчально-виховному процесі ДНЗ.
Для досягнення мети визначаються такі цілі:
- ознайомити зі сучасним термінологічним апаратом;
- ознайомити із методологічними засадами культури мовлення і практики виразного читання;
- виробити навички аналізу типових орфоепічних, лексичних, мовностилістичних помилок;
- формувати аналітичне та критичне мислення і мовленнєву компетенцю, що охоплює систему мовленнєвих умінь (вести діалог, творити усні й писемні монологічні та діалогічні висловлювання різних видів, типів і жанрів);
- акцентувати на базовому понятті мовної норми, формувати вміння давати оцінку мовленнєвим явищам.
Після вивчення курсу студенти повинні знати:
- теоретико-практичні засади культури мовлення, норми сучасної української мови та принципи її основних комунікативних ознак;
- норми мовленнєвого етикету;
- особливості та специфіку мистецтва виразного читання як одного із складових синкретичної природи театрального жанру;
- основні положення засобів логіко-емоційної виразності читання;
- жанрову різноманітність дитячої літератури;
- особливості аналізу та підготовку до читання й виконання різножанрових творів письменників-класиків та сучасних дитячих письменників.
вміти:
- дотримуватися норм сучасного правопису української мови та здійснювати самоаналіз культури власного усного й писемного мовлення;
- використовувати у практичній педагогічній діяльності складові техніки мовлення та деякі методи й прийоми театральної педагогіки;
- підбирати різножанрові твори для читання дітям дошкільного віку, враховуючи психолого-педагогічні особливості їхнього розвитку;
- самостійно опрацьовувати партитуру твору для виразного читання, враховуючи специфіку жанру;
- майстерно виконувати літературні твори для дітей, враховуючи структурні елементи техніки мовлення, засоби мовної та логіко-емоційної виразності читання;
- здійснювати театралізовану постановку літературного твору для дітей чи з дітьми, враховуючи алгоритм розробки сценарію п’єси на основі художнього тексту;
- надавати фахові теоретико-практичні консультації батькам дітей дошкільного віку з теми «Підбір творів для читання дітям та особливості майстерності виконання творів».
Рекомендована література
Основна:
1. Єременко Т. Є. Виразне читання художнього тексту: від теорії до практики / Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського /. Одеса : Магістр, 2019. 208 с.
2. Заболотний О., Заболотний В. Правильне мовлення. Київ: Літера, 2020, 224 с.
3. Пасинок В.Г. Основи культури мовлення: навч.посібн. Київ: Центр учбової літ., 2019. 243 с.
4. Федієнко В. Основи швидкочитання. Харків: Школа, 2021.
Допоміжна:
1. Благун Н.М. Основи культури й техніки мовлення: навчальнометодичний посібник. Івано Франківськ, 2017. 41 с.
2. Коваль Г.П., Захарчук З.О. Виразне читання в структурі уроку : навчальний посібник для студентів педінститутів, гуманітарних університетів, педагогічних коледжів спеціальності «Педагогіка і методика початкового навчання». Тернопіль : Астон, 2015. 174 с.
3. Кравцова І. А. Основи культури і техніки мовлення: навчальний посібник . Кривий Ріг: КПІ ДВНЗ «КНУ, 2016. 294 с.
5. Мельник Т., Струганець Л. Культура мови: від теорії до практики: навчальний посібник. Київ: Навчальна книга – Богдан, 2017. 216 с.
6. Микитюк О. Культура мовлення: навч.посібн. Львів: Львівська політехніка, 2017. 236 с.
7. Мороз-Рекотова Л. В. Культура мовлення та виразне читання : навчальний посібник: Видавець Ткачук О. В., 2015. 222 с.
8. Степанова О.І. Культура мовлення та виразне читання: навчально-методичний посібник. Рівне, 2016. 162 с.
9. Фостер Т.К. Читай як професор. Жвавий і захопливий посібник з читання між рядків. Київ: Темпора, 2021, 344 с.
Інтернет-ресурси:
1. Mova.info: про українську мову, лінгвістику і не тільки:
www.mova.info
2. Нова мова: проект розвитку української мови:
www.novamova.com.ua
3. Український правопис: www.pravopys.net
4. Словники он-лайн: www.rozum.org.ua