Гідрологія
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія зі спеціальності екологія
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
3 | 4 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
3 | 36 | Луцишин О. З. | ПКБ-21, ПКБ-22 |
Лабораторні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 36 | ПКБ-21 | Луцишин О. З. |
ПКБ-22 | Луцишин О. З. |
Опис курсу
Курс «Гідрологія» читається для студентів ІІ курсу, спеціальності 101 Екологія, ОПП
Екологія. Курс розрахований на 36 год. лекційних, 36 год. лабораторних занять; 48 год. виділено на
самостійну роботу студента.
Курс розрахований на два блоки змістових модулів. У першому блоці «Гідрологія поверхневих
вод» висвітлюються питання: використання природних вод і практичне значення гідрології,
розглядаються питання формування, діяльності, екологічного значення річок, озер, водосховищ,
боліт, льодовиків, морів та океанів. У другому блоці «Гідрологія підземних вод» розглядаються типи
підземних вод, їх формування, екологічне значення підземних вод,
Мета: ознайомити студентів з основними положеннями та термінологією предмету
«Гідрологія», студенти повинні засвоїти знання про поверхневу і підземну гідросфери, а саме ріки,
озера, моря, океани, болота, накопичення вологи у сніговому покриві, льодовиках, ґрунтових і
підземних водах.
Для досягнення поставленої мети виділено такі завдання курсу:
вміти визначати основні гідрологічні характеристики водотоків і водойм;
знати фактори і закономірності формування поверхневого стоку, режиму водних об’єктів;
знати способи і технічні засоби вимірювання водотоків та водойм;
вміти проводити спостереження за хімічним складом і забрудненням водотоків;
виробити практичні навички використання отриманих знань на лабораторних заняттях.
Програмні компетентності:
ЗК 2. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій;
ЗК 4. Здатність до професійного спілкування державною та іноземною мовами;
ЗК 7. Здатність асистувати при проведенні досліджень на відповідному рівні;
ЗК 9. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт;
ЗК 10. Здатність застосовувати знання у практичній ситуації.
ФК 1. Знання та розуміння понять загальної і прикладної екології;
ФК 2. Розуміння методик екологічних досліджень;
ФК 7. Здатність проводити моніторинг та оцінювати поточний стан навколишнього середовища;
ФК 14. Здатність використовувати знання природничих наук для дослідження явищ та процесів, що
відбуваються в природному середовищі;
ФК 15. Здатність роботи із сучасними приладами оцінки стану компонентів довкілля і опрацювання
зібраних матеріалів в комп’ютерних мережах.
Програмні результати навчання:
ПРН 4. Проводити спостереження за компонентами довкілля;
ПРН 5. Знати основи моніторингу та нормування антропогенного навантаження на довкілля;
ПРН 6. Аналізувати фактори, що визначають формування ландшафтно–біологічного різноманіття;
ПРН 9. Аналізувати екологічний стан компонентів довкілля.
У результаті вивчення даного курсу студент повинен:
знати: гідрологію річок, їх роботу і гідробіологічну характеристику; класифікацію озер та їх
морфометричні характеристики; гідрологічні, гідробіологічні та гідрохімічні особливості озер;
фактори, які впливають на формування поверхневого стоку; основні гідрографічні та гідравлічні
характеристики водних об’єктів; методики виконування гідравлічних досліджень і розрахунків.
вміти: визначити морфометричні і фізико–географічні характеристики річки і її басейну;
будувати профіль поперечного перерізу русла річки і обчислювати її основні морфометричні
характеристики; будувати графік коливання рівня води в річці, будувати гідрограф та визначати
кількісні характеристики річкового стоку; визначити основні морфометричні характеристики озера;
проводити гідрохімічні дослідження, практично застосовувати теоретичні знання для вирішення
екологічних проблем.
Рекомендована література
1. Біланюк В. І. Практикум із загальної гідрології. Львів: Вид–й центр ЛНУ ім. І. Франка, 2004. 38
с.
2. Дуднікова І. І. Моніторинг довкілля. Навчальний посібник у 2–х ч. К.: Вид–во Євром. ун–ту,
2007. 286 с.
3. Клименко В. Г. Загальна гідрологія: Навчальний посібник для студентів. Харків, ХНУ, 2008. 144 c.
4. Курганевич Л. П. Загальна гідрологія : навчальний посібник. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2020.
336 с.
5. Левківський С. С. Раціональне використання і охорона водних ресурсів. Підручник /
С. С. Левківський, М. М. Падун. Київ, Лібра, 2006. 280с.
6. Основи гідрохімії: підручник / В. К. Хільчевський, В. І. Осадчий, С. М. Курило. К. : Ніка–Центр,
2012. 312 с.
8. Романенко В. Д. Основи гідроекології. Підручник. Київ, Лібра, 2006. 402 с.
9. Полетаєва Л. М. Моніторинг навколишнього природного середовища. Навчальний посібник. К.:
КНТ, 2007. 327 с.
10. Чорноморець І. М. Загальна гідрологія. Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. Винниченка, 2021. 81 с.
ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ
1. Конспект лекцій з дисципліни «Геологія з основами гідрогеології». URL: https://helpiks.org/4-
105095.html.
2. Офіційний сайт сектору гідрологічних прогнозів ДСНС Львівської області. URL:
http://www.meteo.lviv.ua/.