Гідрологія
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія зі спеціальності екологія
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
3 | 4 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
3 | 36 | Луцишин О. З. | ПКБ-21, ПКБ-22 |
Лабораторні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 36 | ПКБ-21 | Луцишин О. З. |
ПКБ-22 | Луцишин О. З. |
Опис курсу
Курс «Гідрологія» читається для студентів ІІ курсу, спеціальності Екологія. Курс розрахований на 36 год. лекційних, 36 год. лабораторних занять; 48 год. виділено на
самостійну роботу студента.
Мета: ознайомити студентів з основними положеннями та термінологією предмету «Гідрологія», студенти повинні засвоїти знання про поверхневу і підземну гідросфери, а саме ріки, озера, моря, океани, болота, накопичення вологи у сніговому покриві, льодовиках, ґрунтових і підземних водах.
Для досягнення поставленої мети виділено такі цілі курсу:
сформувати в студентів знання про основні гідрологічні характеристики водотоків і водойм, фактори і закономірності формування поверхневого і підземного стоків, режим водних об’єктів, морфологічну будову дна водних об’єктів, екологічні фактори формування стану водних об’єктів, способи і технічні засоби вимірювання водотоків і водойм. Сформувати в студентів вміння проведення спостережень за екологічним станом і забрудненням водотоків. Виробити практичні навички використання отриманих результатів.
Курс спрямований на оволодіння студентом знань і вмінь з гідрології для подальшого їх використання при екологічному контролі та стратегічній екологічній оцінці території.
У процесі навчання студент повинен набути таких компетентностей:
Загальні компетентності:
ЗК7. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Спеціальні (фахові) компетентності:
СК1. Здатність до використання положень та методів фундаментальних наук для вирішення професійних задач.
СК3. Здатність організовувати та здійснювати лабораторні й польові дослідження об’єктів/складових навколишнього природного середовища, зокрема із використанням інформаційних технологій.
СК4. Здатність описувати результати лабораторних і польових досліджень та складати відповідні звіти.
СК5. Здатність проводити моніторинг природних складових довкілля та оцінювати стан його природних складових.
РН4. Використовувати положення, принципи, методи та поняття фундаментальних і прикладних наук у навчанні та професійній діяльності.
РН5. Використовувати лабораторне устаткування і обладнання.
РН6. Проводити польові і лабораторні дослідження, забір та оцінювання досліджуваних матеріалів і зразків, проведення аналізів, їх узагальнення та складання звітів.
РН10. Застосовувати знання щодо геологічного середовища, педосфери, гідросфери та атмосфери для дослідження небезпечних екологічних явищ і процесів з метою вибору шляхів запобігання та їх вирішення.
У результаті вивчення даного курсу студент повинен:
знати: гідрологію річок, їх гідроекологічну характеристику; класифікацію озер та їх морфометричні параметри; гідрологічні, гідроекологічні та гідрохімічні особливості озер; фактори, які впливають на формування поверхневого стоку; основні гідрографічні та гідравлічні характеристики водних об’єктів; методики виконування гідравлічних досліджень і розрахунків.
вміти: визначити морфометричні та фізико-географічні характеристики річки і її басейну; будувати профіль поперечного перерізу русла річки і обчислювати її основні морфометричні параметри; будувати графік коливання рівня води в річці, будувати гідрограф та визначати кількісні характеристики річкового стоку; визначити основні морфометричні характеристики озера; проводити гідроекологічні дослідження, практично застосовувати теоретичні знання для вирішення екологічних проблем.
Рекомендована література
Основна
1. Кірєєва І. Ю. Гідроекологія. Навчальний посібник. Київ: «Центр учбової літератури», 2018. 664 с. 2. Курганевич Л. П. Загальна гідрологія : навчальний посібник. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2020. 336 с. 3. Лико С. М., Суходольська І. Л. Гідроекологія: навчальний посібник. К.: КондорВидавництво, 2017. 186 c. 4. Основи гідроекології: теорія й практика: навч. посіб. / М. В. Боярин, І. М. Нетробчук. Луцьк: Вежа-Друк, 2016. 365 с. 5. Основи гідрохімії: підручник / В. К. Хільчевський, В. І. Осадчий, С. М. Курило. К.: Ніка-Центр, 2012. 312 с. 6. Уваєва О. І., Коцюба І. Ю., Єльнікова Т. О. Гідробіологія: навчальний посібник. Житомир: Державний університет «Житомирська політехніка», 2020. 196 с. 7. Хільчевський В. К., Гребінь В. В., Забокрицька М. Р. Управління річковими басейнами: навч. посібник. К.: ДІА, 2024. 236 с. 8. Чорноморець І. М. Загальна гідрологія. Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. Винниченка, 2021. 81 с. Допоміжна 1. Біланюк В. І. Практикум із загальної гідрології. Львів: Вид-й центр ЛНУ ім. І. Франка, 2004. 38 с. 2. Дуднікова І. І. Моніторинг довкілля. Навчальний посібник у 2-х ч. К.: Вид-во Євром. ун-ту, 2007. 286 с. 3. Клименко В. Г. Загальна гідрологія: Навчальний посібник для студентів. Харків, ХНУ, 2008. 144 c. 4. Левківський С. С. Раціональне використання і охорона водних ресурсів. Підручник / С. С. Левківський, М. М. Падун. Київ, Лібра, 2006. 280 с. 5. Романенко В. Д. Основи гідроекології. Підручник. Київ, Лібра, 2006. 402 с. 6. Полетаєва Л. М. Моніторинг навколишнього природного середовища. Навчальний посібник. К.: КНТ, 2007. 327 с. ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ 1. Геопортал «Водні ресурси України». URL: https://www.davr.gov.ua/news/geoportal-vodni-resursi-ukraini 2. Конспект лекцій. URL: httр: /studореdіа. ru / wіеw_ gеоlоgіа. 3. Конспект лекцій з дисципліни «Геологія з основами гідрогеології». URL: https://helpiks.org/4-105095.html. 4. Офіційний сайт сектору гідрологічних прогнозів ДСНС Львівської області. URL: http://www.meteo.lviv.ua/ |