Дитяча психологія (Спеціальність 012 Дошкільна освіта)
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія педагогічно - психологічних і соціальних дисциплін
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
3 | 3 | Немає |
4 | 2 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
3 | 36 | Колобич О. П. | ДШВ-21 |
4 | 10 | Колобич О. П. | ДШВ-21 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 36 | ДШВ-21 | Колобич О. П. |
4 | 10 | ДШВ-21 | Колобич О. П. |
Опис курсу
Мета: ознайомити студентів з предметом, структурою і завданнями дитячої психології, засвоєння загальних закономірностей розвитку в онтогенезі, особливостей соціальної ситуації в кожному віковому періоді , психологічних новоутворень дошкільного віку і ведучого типу діяльності , які характеризують особливості в певному періоді особистості, засвоєння комплексу теоретичних і практичних знань.
Предмет:процес розвитку психічних явищ дітей на різних вікових етапах дошкільного дитинства
Завдання:сформувати в студентів систему психологічних знань і вмінь застосовувати набуті знання у своїй професійній діяльності.Курс дитячої психології орієнтує студентів на засвоєння наукових даних про вікові та індивідуальні особливості розвитку дошкільника , що допоможе їм краще пізнати своїх вихованців і на підставі цих знань ефективно керувати формуванням особистості кожної дитини і групи в цілому , застосовувати набуті знання у своїй професійній діяльності .
Заплановані результати навчання:
Студенти повинні
Знати:
– основи дитячої психології;
– загальні закономірності і принципи навчання та виховання в кожному віковому періоді;
– психічні новоутворення вікових періодів і ведучий тип діяльності ;
– методи формування творчої активності особистості;
– основи спілкування та взаємодії в групі дітей дошкільної установи.
Вміти:
– застосовувати базові психологічні знання для організації діяльності та спілкування особистості;
– вибирати ефективні форми і методи реалізації можливостей особистості;
– використовувати засоби і прийоми психологічного впливу;
– проектувати та прогнозувати ті методи психологічного дослідження, які сприятимуть найбільш ефективному розвитку дітей дошкільного віку.
Студенти набудуть компетентності:
Загальні компетентності:
ЗК 3. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК 6. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
ЗК 7. Здійснення безпечної діяльності.
ЗК 8. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Спеціальні компетентності:
СК 1. Здатність до формування наскрізних умінь у дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку: виявляти творчість та ініціативність, керувати емоціями, висловлювати та обґрунтовувати власну думку, критично мислити, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми та співпрацювати в колективі.
СК 5. Здатність до формування у дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку взаємин з оточенням (предметним, природним, соціальним).
СК 6. Здатність до розвитку психічно-емоційної сфери особистості дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку.
СК 7. Здатність до формування елементарних логіко-математичних уявлень у дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку.
СК 13. Здатність до організації освітнього процесу з урахуванням індивідуальних фізичних і психічних можливостей дітей в найбільш оптимальних для них формах.
СК 15. Здатність до комунікативної взаємодії з учасниками освітнього процесу.
Результати навчання:
РН 3. Встановлювати зв’язок між процесом розвитку, навчання та виховання дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку відповідно до їхніх вікових особливостей;
РН 9. Визначати завдання, зміст специфічно дитячих видів діяльності (предметно-практичної, ігрової, пізнавальної) та організовувати їх відповідно до освітніх програм;
РН 11. Мати навички збереження та зміцнення психічного, фізичного та соціального здоров’я, попередження та протидії булінгу, формування навичок здорового способу життя у дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку;
РН 15. Визначати особливості та способи організації провідної (ігрової) діяльності дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку в освітньому процесі закладів дошкільної освіти;
РН 20. Забезпечувати формування наскрізних умінь особистості дитини в різних видах діяльності в умовах закладу дошкільної освіти.
РН21.Дотримуватись нормативно-правових вимог щодо організації інклюзивного навчання під час професійної діяльності.
Рекомендована література
Основна
- Дуткевич Т. В. Дитяча психологія: навч. посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2019. 424 с.
- Дуткевич Т. В. Дитяча розвивально-корекційна психологія. Київ : Центр навчальної літератури, 2019. 304 с.
- Дуткевич Т. В. Дошкільна психологія: навч. посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2020. 392 с.
- Олійник М.І., Журат Ю.В., Фесун Г.С. Розвиток та діагностика пізнавальних процесів дошкільника: навчально-методичний посібник. Чернівці: Родовід, 2019. 176с.
Допоміжна
- Базовий компонент дошкільної освіти. / Під науковим керівництвом доктора психологічних наук, професора, член-кореспондента НАПН України – Піроженко Т. О. 37с.
- Білан О.І. Програма розвитку дошкільного віку “Українське дошкілля” / ред. Низковська О.В. Тернопіль : Мандрівець, 2017. 256 с.
- Дуткевич Т. В. Дитяча психологія: навч. посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 424 с.
- Іванова В.В. Психологія дитяча: навчально-методичний посібник для самостійної роботи. Мукачево: МДУ, 2019. 104 с.
- Колобич О. П. Загальна психологія: навчально-методичний посібник. Львів : Растр-7, 2019. 172 с.
- Костик Л.Б. Вікова психологія (курс лекцій для студентів зі спеціальності «Дошкільна освіта») : навч. посібник. Чернівці, 2018. 116 с.
- Павелків Р. В., Цигипало О. П. Дитяча психологія: навч. посібник, 2-ге видання, виправлене. Київ : Академвидав, 2015. 400 с.
- Павелків Р. В., Цигипало О. П. Дитяча психологія: навч. посібник для сам. роботи студента. Київ : Академвидав, 2011. 376 с.
- Приходько Ю. О., Юрченко В. І. Психологічний словник-довідник. Київ: Каравела, 2020. 418 c.
- Яценко Т.В. Дитяча психологія з психологією дитячої творчості. Методичні рекомендації до самостійної роботи студентів. Кременчук : ПП «Бітарт», 2020. 42 с.
ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ
- Базовий компонент дошкільної освіти. / Під науковим керівництвом доктора психологічних наук, професора, член-кореспондента НАПН України – Піроженко Т. О. 37с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf
- Білан О.І. Програма розвитку дошкільного віку “Українське дошкілля” / ред. Низковська О.В. Тернопіль : Мандрівець, 2017. 256 с. URL: https://www.pedrada.com.ua/article/2336-programa-ukranske-doshkllya.
- Дуткевич Т. В. Дитяча психологія: навч. посібник. Київ : Центр учб. літ., 2012. 424 с. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Dutkevych_Tetiana/Dytiacha_psykholohiia.pdf.
- Павелків Р. В., Цигипало О. П. Дитяча психологія: навч. посібник. Київ : Академ-видав, 2008. 432 с. URL: https://westudents.com.ua/knigi/498-dityacha-psihologya-pavelkv-rv.html.
- Іванова В.В. Психологія дитяча: навчально-методичний посібник для самостійної роботи. Мукачево: МДУ, 2019. 104 с. URL: http://dspace.msu.edu.ua:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/3267/Ivanova_psyhologi_children.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Яценко Т.В. Дитяча психологія з психологією дитячої творчості. Методичні рекомендації до самостійної роботи студентів. Кременчук : ПП «Бітарт», 2020. 42 с. URL: https://cutt.ly/xTszFgo
Матеріали
ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ІСПИТ З ДИСЦИПЛІНИ
- Дитяча психологія як наука про психічний розвиток дітей.
- Завдання та проблеми дитячої психології, її зв’язок з іншими науками.
- Методи дитячої психології. Застосування методів дослідження вихователем ЗДО.
- Середовище як умова й джерело психічного розвитку дитини.
- Роль активності й власної діяльності в психічному розвитку дитини.
- Роль вроджених передумов у психічному розвитку дитини.
- Провідна роль навчання і виховання у психічному розвитку дитини. Поняття сензитивного періоду розвитку.
- Критерії вікової періодизації. Рушійні сили розвитку. Поняття про вікові та індивідуальні особливості.
- Кризові періоди. Особливості формування позитивних і негативних симптомокомплексів у кризових періодах.
- Психічний розвиток дитини у фазі новонародженості. Виникнення комплексу пожвавлення.
- Особливості психічного розвитку немовляти: а) анатомо-фізіологічна характеристика віку; б) розвиток психіки немовляти.
- Розвиток провідної діяльності немовляти.
- Розвиток рухів і дій на першому році життя та їх вплив на психічний розвиток дитини.
- Новоутворення дитини першого року життя. Криза першого року життя.
- Розвиток предметної діяльності дітей раннього віку.
- Розвиток мовлення у ранньому віці.
- Зародження нових видів діяльності в ранньому віці.
- Новоутворення у пізнавальній сфері дітей раннього віку.
- Оволодіння ходьбою і її значення в психічному розвитку дитини.
- Розвиток відчуттів і сприймань та утворення уявлень про властивості предметів у ранньому віці.
- Особливості мислення переддошкільників.
- Виникнення уяви в ранньому дитинстві.
- Передумови розвитку особистості в ранньому віці. Криза трьох років.
- Спілкування як важливий фактор психічного розвитку дошкільника.
- Спілкування дитини з дорослими. Особливості пізнання вихователем дошкільників.
- Розвиток спілкування дошкільників з ровесниками та його значення для психічного розвитку.
- Становлення і розвиток сюжетно-рольової гри як провідної діяльності в дошкільному віці.
- Ігри дошкільника та їх місце в психічному розвитку.
- Психологічні основи керівництва ігровою діяльністю дошкільників.
- Психологічні передумови формування навчальної діяльності в дошкільному віці.
- Умови та основні рівні розвитку навчальної діяльності дітей дошкільного віку.
- Конструктивна діяльність та її вплив на психічний розвиток дітей.
- Формування продуктивних видів діяльності та їх вплив на психічний розвиток дітей.
- Формування психологічних передумов трудової діяльності дошкільників.
- Психологічні особливості побутової діяльності в дошкільному віці.
- Умови розвитку особистості дошкільника. Вплив дорослого на розвиток особистості дошкільника.
- Вплив ровесників на розвиток особистості дошкільника.
- Психологічні основи статевого виховання дошкільників.
- Розвиток мотивів поведінки в дошкільному віці.
- Особливості розвитку самосвідомості й самооцінки у дітей дошкільного віку.
- Розвиток моральної поведінки у дошкільному віці.
- Особливості почуттів дошкільників.
- Виникнення і розвиток вищих почуттів дошкільників.
- Розвиток вольової сфери дошкільника.
- Особливості мислення дошкільників.
- Розвиток образного мислення дошкільників.
- Розвиток пам’яті у дошкільників.
- Розвиток уяви у дошкільників.
- Сенсорний розвиток дошкільника.
- Сприймання простору і часу дітьми дошкільного віку.
- Сприймання дошкільниками художніх творів, малюнків та картин.
- Сприймання людини дітьми дошкільного віку.
- Розвиток уваги дошкільників.
- Розвиток мовлення дошкільників.
- Виявлення темпераменту і його розвиток у дітей дошкільного віку.
- Прояв властивостей темпераменту у навчально-виховній роботі з дошкільниками.
- Формування здібностей у дітей дошкільного віку.
- Формування характеру у дітей дошкільного віку.
- Психологічна готовність дитини до навчання в школі.
- Психологія особистості і діяльності вихователя ЗДО.