Арт-терапія в освіті
Тип: На вибір студента
Відділення: циклова комісія педагогічно - психологічних та соціальних дисциплін
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
3 | 4 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
3 | 36 | Гриньо Л. Я. | ДШС-21 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 36 | ДШС-21 | Гриньо Л. Я. |
Опис курсу
Метою вивчення навчальної дисципліни «Арт-терапія в освіті» є ознайомити здобувачів з основними поняттями, загальними тенденціями та особливостями розвитку арт-терапії, її видами та методами, а також формування умінь та навичок використання методів арт-терапії у практичній роботі соціального педагога.
Предмет: теорія і практика застосування арт-терапевтичних технологій в соціальній роботі.
Основними завданнями вивчення дисципліни є:
– ознайомлення здобувачів з історичними аспектами розвитку та становлення методів арт-терапії;
– розкриття змісту основних арт-терапевтичних методів;
– висвітлення теоретичних і методологічних засад використання методів арт-терапії;
– формування у здобувачів практичних навичок та умінь використання методів арт-терапії;
– вивчити умови та ситуації, які передбачають застосування арт-терепевтичних технік у роботі соціального педагога з різними категоріями населення.
Заплановані результати навчання
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
знати:
– зміст, види, сфери застосування і межі ефективності арт-терапії,
принципи застосування, процедурні особливості і психотехнічні прийоми арт-терапії;
– сфери застосування і компетентності даного терапевтичного методу.
вміти:
– орієнтуватися в різноманітті арт-терапевтичних підходів;
– аналізувати та інтерпретувати арт-терапевтичний матеріал;
– підбирати комплекс адекватних арт-терапевтичних методів для діагностики та ефективного розвитку, корекції та терапії;
– розробляти арт-терапевтичні тренінги.
Рекомендована література
Основна:
- 1.Ільченко І.С. Арт-терапія: навчальний посібник для студентів.Умань: Видавничо- поліграфічний цент «Візаві», 2013. 150 с.
- Калька Н. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Львів : Львів ДУВС, 2020. 232 с.
- Колпакчи О. С. Арт-терапія : курс лекцій : навчальний посібник. Бердянськ : БДПУ, 322 с.
- Тараріна О. Практикум з арт-терапії в роботі з дітьми. Астрамір-В , 2024. 256 с.
Допоміжна:
- 1. Вознесенська О. Арт-терапія в роботі практичного психолога : Використання арт-технологій в освіті. К. : Шкільний світ, 2007. 120 с.
- Енциклопедичний словник з арт-терапії / О. Л. Вознесенська, О. М. Скнар, О. А. Бреусенко- Кузнєцов, О. О. Деркач., Л. В. Мова та ін.; [за заг.наук.ред. О. Л. Вознесенської, О. М. Скнар]. К.: Видавець ФОП Назаренко Т.В., 2017 . 312 с.
- Призванська Р. Методи музичної терапії, їх роль та завдання в інклюзивному просторі. // Індивідуальний супровід дітей з особливими потребами: роль НРЦ у процесі інклюзивної освіти: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Львів, 2016. С.57-59.
4.Скнар О. Арт-техніка «колаж»: діагностичний і терапевтичний потенціал / О. Скнар, К. Реброва // Простір арт-терапії: Спадок десятиліття : [Зб. наук. статей]. К., 2012. С. 125-137.
- Тараріна О. Практикум з арт-терапії: скринька майстра. Астрамір-В. 2024. 224 с.
- Тараріна О. Пісочна арт-терапія: практичний старт. Астрамір-В. 2023.120 с.
7.Теорія і практика арт-терапії : навчально-методичний комплекс . Умань. 2014. 137 с.
8.Шамлян К. Проективні методи дослідження особистості : підручник . Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2014. 466 с.
10.Інтенет ресурси:
1.Калька Н. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 232 с. https://cutt.ly/xWEICDF
2.Колпакчи О. С. Арт-терапія : курс лекцій : навчальний посібник Бердянськ : БДПУ, 2016. 322 с. https://cutt.ly/XWEIFr3
Матеріали
ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ЗАЛІК З ДИСЦИПЛІНИ
1.Основні методи арт-терапії.
2.Загальний огляд сучасної арт-терапії: функції арт-терапії.
3.Арт-терапевтичний кабінет та його обладнання.
4.Форми арт-терапевтичних сесій.
5.Загальна характеристика застосування образотворчих матеріалів в арт- терапевтичних сесіях.
6.Символіка кольорів в арт-терапії.
7.Арт-терапія та проективний малюнок.
Арт-терапія та навчання малюванню: порівняльна характеристика.
8.Арт-терапевтичні техніки в індивідуальній роботі з клієнтом.
9.Арт-терапевтичні техніки в роботі з різними клієнтськими групами
10.Арт-техніки роботи з глиною.
11.Арт-техніки роботи з природними та синтетичними матеріалами.
12.Форми арт-терапії.
13.Значення символів та образів в арт-терапії.
14.Значення кольору в ізотерапії. Психологія кольору.
15.Діагностика та корекція методом «Мандала».
16.Стадії розвитку мандал.
17.Арт-терапевтичні техніки в роботі тренера (малюнок, колаж, маски, ліпка, скульптура).
18.Поняття казкотерапії. Схема психологічного аналізу казок.
19.Етапи казкотерапії. Можливості роботи з казками.
20.Форми і методи роботи з казками. Дослідження та прийоми складання казок.
21.Особливості роботи казкотерапії з дітьми.
22.Роль психолога в пісковій терапії. Організація кабінету піскової терапії.
23.Процес піскової терапії. Ключові характеристики пісочних картин.
24.Застосування піскової терапії в груповій психокорекції.
25.Поняття фототерапії. Психологічні функції фототерапії.
26.Поняття про музикотерапію.
27.Поняття танцювальної терапії. Етапи танцювальної терапії..
28.Арт-терапія в роботі з дітьми з девіантною поведінкою. Арт-терапія в роботі з дітьми та підлітками в умовах школи.
29.Арт- терапія в роботі з сім’ями «групи ризику».