Арт-терапія в освіті

Тип: На вибір студента

Відділення: циклова комісія педагогічно - психологічних і соціальних дисциплін

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
34Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
336Гриньо Л. Я.ДШС-21

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
336ДШС-21Гриньо Л. Я.

Опис курсу

Метою вивчення навчальної дисципліни «Арт-терапія в освіті»  є ознайомити здобувачів з основними поняттями, загальними тенденціями та особливостями розвитку арт-терапії, її видами та методами, а також формування умінь та навичок використання методів арт-терапії у  практичній роботі соціального педагога.

Предмет: теорія і практика  застосування арт-терапевтичних технологій в соціальній роботі.

Основними завданнями вивчення дисципліни є:

– ознайомлення здобувачів з історичними аспектами розвитку та становлення методів арт-терапії;

– розкриття змісту основних арт-терапевтичних методів;

– висвітлення теоретичних і методологічних засад використання методів арт-терапії;

– формування у здобувачів практичних навичок та умінь використання методів арт-терапії;

– вивчити умови та ситуації, які передбачають застосування арт-терепевтичних технік у роботі соціального педагога з різними категоріями населення.

 

Заплановані результати навчання

Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:  

знати:

– зміст, види, сфери застосування і межі ефективності арт-терапії,

принципи застосування, процедурні особливості і психотехнічні прийоми арт-терапії;

– сфери застосування і компетентності даного терапевтичного методу.

вміти:

– орієнтуватися в різноманітті арт-терапевтичних підходів;

– аналізувати та інтерпретувати арт-терапевтичний матеріал;

– підбирати комплекс адекватних арт-терапевтичних методів для діагностики та ефективного розвитку, корекції та терапії;

– розробляти арт-терапевтичні тренінги.

Рекомендована література

Основна:

  1.  1.Ільченко І.С. Арт-терапія: навчальний посібник для студентів.Умань: Видавничо- поліграфічний цент «Візаві», 2013. 150 с.
  2. Калька Н. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Львів : Львів ДУВС, 2020. 232 с.
  3. Колпакчи О. С. Арт-терапія : курс лекцій : навчальний посібник. Бердянськ : БДПУ,   322  с.
  4. Тараріна О. Практикум з арт-терапії в роботі з дітьми. Астрамір-В , 2024. 256 с.

Допоміжна:

  1. 1. Вознесенська О. Арт-терапія в роботі практичного психолога : Використання арт-технологій в освіті. К. : Шкільний світ, 2007. 120 с.
  2. Енциклопедичний словник з арт-терапії / О. Л. Вознесенська, О. М. Скнар, О. А. Бреусенко- Кузнєцов, О. О. Деркач., Л. В. Мова та ін.; [за заг.наук.ред. О. Л. Вознесенської, О. М. Скнар]. К.: Видавець ФОП Назаренко Т.В., 2017 . 312 с.
  3. Призванська Р. Методи музичної терапії, їх роль та завдання в інклюзивному просторі. // Індивідуальний супровід дітей з особливими потребами: роль НРЦ у процесі інклюзивної освіти: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Львів, 2016.   С.57-59.

4.Скнар О. Арт-техніка «колаж»: діагностичний і терапевтичний потенціал / О. Скнар, К. Реброва // Простір арт-терапії: Спадок десятиліття : [Зб. наук. статей].  К., 2012.  С. 125-137.

  1. Тараріна О. Практикум з арт-терапії: скринька майстра. Астрамір-В. 2024. 224 с.
  2. Тараріна О. Пісочна арт-терапія: практичний старт. Астрамір-В. 2023.120 с.

7.Теорія і практика арт-терапії : навчально-методичний комплекс . Умань. 2014. 137 с.

8.Шамлян К. Проективні методи дослідження особистості : підручник . Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2014. 466 с.

 

10.Інтенет ресурси:

 1.Калька Н. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020.  232 с. https://cutt.ly/xWEICDF

2.Колпакчи О. С. Арт-терапія : курс лекцій : навчальний посібник Бердянськ : БДПУ, 2016.  322 с. https://cutt.ly/XWEIFr3

Матеріали

ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ЗАЛІК З ДИСЦИПЛІНИ

1.Основні методи арт-терапії.

2.Загальний огляд сучасної арт-терапії: функції арт-терапії.

3.Арт-терапевтичний кабінет та його обладнання.

4.Форми арт-терапевтичних сесій.

5.Загальна характеристика застосування образотворчих матеріалів в арт- терапевтичних сесіях.

6.Символіка кольорів в арт-терапії.

7.Арт-терапія та проективний малюнок.

Арт-терапія та навчання малюванню: порівняльна характеристика.

8.Арт-терапевтичні техніки в індивідуальній роботі з клієнтом.

9.Арт-терапевтичні техніки в роботі з різними клієнтськими групами

10.Арт-техніки роботи з глиною.

11.Арт-техніки роботи з природними та синтетичними матеріалами.

12.Форми арт-терапії.

13.Значення символів та образів в арт-терапії.

14.Значення кольору в ізотерапії. Психологія кольору.

15.Діагностика та корекція методом «Мандала».

16.Стадії розвитку мандал.

17.Арт-терапевтичні техніки в роботі тренера (малюнок, колаж, маски, ліпка, скульптура).

18.Поняття казкотерапії. Схема психологічного аналізу казок.

19.Етапи казкотерапії. Можливості роботи з казками.

20.Форми і методи роботи з казками. Дослідження та прийоми складання казок.

21.Особливості роботи казкотерапії з дітьми.

22.Роль психолога в пісковій терапії. Організація кабінету піскової терапії.

23.Процес піскової терапії. Ключові характеристики пісочних картин.

24.Застосування піскової терапії в груповій психокорекції.

25.Поняття фототерапії. Психологічні функції фототерапії.

26.Поняття про музикотерапію.

27.Поняття танцювальної терапії. Етапи танцювальної терапії..

28.Арт-терапія в роботі з дітьми з девіантною поведінкою. Арт-терапія в роботі з дітьми та підлітками в умовах школи.

29.Арт- терапія в роботі з сім’ями «групи ризику».

Оцінювання:
Поточний контроль знань студентів відбувається під час проведення практичних занять. Модульний контроль проводиться 3 рази впродовж семестру. Семестр закінчується здачею заліку з навчальної дисципліни. Оцінювання знань за навчальною дисципліною відбувається на підставі накопичених балів за результатами поточного та підсумкового контролю всіх видів згідно зі шкалою оцінювання.
Оцінювання знань студентів здійснюється впродовж семестру за 100-бальною шкалою за такими видами робіт:
– модульні контрольні роботи. Програмою передбачено три модульні контрольні роботи. Студент за одну роботу може отримати максимально 10 балів (10х3=30);
– практичні заняття. За виконання практичних занять студент може впродовж семестру отримати 60 балів. Програмою передбачено 15 практичних занять. За одне заняття студент отримує 4 балів;
– самостійна робота. За самостійну роботу (науково-пошукові і творчі роботи,реферат,доповідь, створення презентацій) впродовж семестру студент набирає 10 балів.
Очікується, що письмові роботи студентів будуть їх оригінальними дослідженнями чи міркуваннями і характеризуватимуться самостійність суджень та вмінням робити власні висновки. Відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел, списування, втручання в роботу інших студентів становлять, але не обмежують, приклади можливої академічної недоброчесності. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для незарахування викладачем, незалежно від масштабу плагіату, обману.
Література. Уся література, яку студенти не зможуть знайти самостійно, буде надана викладачем, виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студент заохочується до використання також й іншої літератури, якої немає серед рекомендованих.
Жодні форми порушення академічної доброчесності не толеруються.
Критерії оцінювання:
90 – 100 б. – здобувач повно та ґрунтовно засвоїв всі теми навчальної програми, вміє вільно викладати зміст, має глибокі, міцні, систематичні знання всіх питань навчальної дисципліни, розуміє їх значення для своєї професійної підготовки; виконав усі завдання кожної теми та модульного поточного контролю.
81 – 89 б. – здобувач грамотно і по суті викладає програмний матеріал, застосовує теоретичні знання при виконанні практичних завдань, однак допускає незначні неточності, засвоїв більшість тем навчальної програми, вміє самостійно викладати зміст всіх питань навчальної дисципліни; виконав завдання кожної теми та модульного поточного контролю.
71 – 80 б. – здобувач добре знає програмний матеріал, володіє базовими навичками з виконання практичних завдань, самостійно обирає метод реалізації, але не завжди здатний провести аналіз і узагальнення результату, не завжди вміє вільно викладати зміст всіх питань навчальної дисципліни; виконав більшість завдань кожної теми та модульного поточного контролю.
61 – 70 б. – здобувач засвоїв тільки основний матеріал на рівні репродуктивного відтворення, але не знає окремих деталей, припускається неточностей, порушує послідовність у викладі матеріалу, може розв’язувати типові завдання за зразком, але допускає помилки, виконав окремі завдання кожної теми та модульного поточного контролю.
51 – 60 б. – здобувач відтворює основні поняття і визначення курсу, але досить поверхово, не виділяючи взвємозвя’зок між ними, може сформулювати за допомогою викладача основні тези теми, допускає помилки, які повною мірою самостійно виправити не може; відчуває труднощі під час виконання практичних завдань, виконав лише деякі завдання кожної теми та модульного контролю.
21 – 50 б. – здобувач не знає значної частини програмного матеріалу, допускає суттєві помилки, з великими труднощами виконує практичні завдання, знайомий лише з деякими поняттями та визначеннями курсу; не виконав практичні завдання та завдання модульного поточного контролю.
0 – 20 б. – необхідний повторний курс з навчальної дисципліни.

Силабус:

Завантажити силабус