Арт-терапія в освіті

Тип: На вибір студента

Відділення: циклова комісія педагогічно - психологічних та соціальних дисциплін

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
34Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
336Гриньо Л. Я.ДШС-21

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
336ДШС-21Гриньо Л. Я.

Опис курсу

Метою вивчення навчальної дисципліни «Арт-терапія в освіті»  є ознайомити здобувачів з основними поняттями, загальними тенденціями та особливостями розвитку арт-терапії, її видами та методами, а також формування умінь та навичок використання методів арт-терапії у  практичній роботі соціального педагога.

Предмет: теорія і практика  застосування арт-терапевтичних технологій в соціальній роботі.

Основними завданнями вивчення дисципліни є:

– ознайомлення здобувачів з історичними аспектами розвитку та становлення методів арт-терапії;

– розкриття змісту основних арт-терапевтичних методів;

– висвітлення теоретичних і методологічних засад використання методів арт-терапії;

– формування у здобувачів практичних навичок та умінь використання методів арт-терапії;

– вивчити умови та ситуації, які передбачають застосування арт-терепевтичних технік у роботі соціального педагога з різними категоріями населення.

 

Заплановані результати навчання

Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:  

знати:

– зміст, види, сфери застосування і межі ефективності арт-терапії,

принципи застосування, процедурні особливості і психотехнічні прийоми арт-терапії;

– сфери застосування і компетентності даного терапевтичного методу.

вміти:

– орієнтуватися в різноманітті арт-терапевтичних підходів;

– аналізувати та інтерпретувати арт-терапевтичний матеріал;

– підбирати комплекс адекватних арт-терапевтичних методів для діагностики та ефективного розвитку, корекції та терапії;

– розробляти арт-терапевтичні тренінги.

Рекомендована література

Основна:

  1.  1.Ільченко І.С. Арт-терапія: навчальний посібник для студентів.Умань: Видавничо- поліграфічний цент «Візаві», 2013. 150 с.
  2. Калька Н. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Львів : Львів ДУВС, 2020. 232 с.
  3. Колпакчи О. С. Арт-терапія : курс лекцій : навчальний посібник. Бердянськ : БДПУ,   322  с.
  4. Тараріна О. Практикум з арт-терапії в роботі з дітьми. Астрамір-В , 2024. 256 с.

Допоміжна:

  1. 1. Вознесенська О. Арт-терапія в роботі практичного психолога : Використання арт-технологій в освіті. К. : Шкільний світ, 2007. 120 с.
  2. Енциклопедичний словник з арт-терапії / О. Л. Вознесенська, О. М. Скнар, О. А. Бреусенко- Кузнєцов, О. О. Деркач., Л. В. Мова та ін.; [за заг.наук.ред. О. Л. Вознесенської, О. М. Скнар]. К.: Видавець ФОП Назаренко Т.В., 2017 . 312 с.
  3. Призванська Р. Методи музичної терапії, їх роль та завдання в інклюзивному просторі. // Індивідуальний супровід дітей з особливими потребами: роль НРЦ у процесі інклюзивної освіти: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Львів, 2016.   С.57-59.

4.Скнар О. Арт-техніка «колаж»: діагностичний і терапевтичний потенціал / О. Скнар, К. Реброва // Простір арт-терапії: Спадок десятиліття : [Зб. наук. статей].  К., 2012.  С. 125-137.

  1. Тараріна О. Практикум з арт-терапії: скринька майстра. Астрамір-В. 2024. 224 с.
  2. Тараріна О. Пісочна арт-терапія: практичний старт. Астрамір-В. 2023.120 с.

7.Теорія і практика арт-терапії : навчально-методичний комплекс . Умань. 2014. 137 с.

8.Шамлян К. Проективні методи дослідження особистості : підручник . Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2014. 466 с.

 

10.Інтенет ресурси:

 1.Калька Н. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020.  232 с. https://cutt.ly/xWEICDF

2.Колпакчи О. С. Арт-терапія : курс лекцій : навчальний посібник Бердянськ : БДПУ, 2016.  322 с. https://cutt.ly/XWEIFr3

Матеріали

ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ЗАЛІК З ДИСЦИПЛІНИ

1.Основні методи арт-терапії.

2.Загальний огляд сучасної арт-терапії: функції арт-терапії.

3.Арт-терапевтичний кабінет та його обладнання.

4.Форми арт-терапевтичних сесій.

5.Загальна характеристика застосування образотворчих матеріалів в арт- терапевтичних сесіях.

6.Символіка кольорів в арт-терапії.

7.Арт-терапія та проективний малюнок.

Арт-терапія та навчання малюванню: порівняльна характеристика.

8.Арт-терапевтичні техніки в індивідуальній роботі з клієнтом.

9.Арт-терапевтичні техніки в роботі з різними клієнтськими групами

10.Арт-техніки роботи з глиною.

11.Арт-техніки роботи з природними та синтетичними матеріалами.

12.Форми арт-терапії.

13.Значення символів та образів в арт-терапії.

14.Значення кольору в ізотерапії. Психологія кольору.

15.Діагностика та корекція методом «Мандала».

16.Стадії розвитку мандал.

17.Арт-терапевтичні техніки в роботі тренера (малюнок, колаж, маски, ліпка, скульптура).

18.Поняття казкотерапії. Схема психологічного аналізу казок.

19.Етапи казкотерапії. Можливості роботи з казками.

20.Форми і методи роботи з казками. Дослідження та прийоми складання казок.

21.Особливості роботи казкотерапії з дітьми.

22.Роль психолога в пісковій терапії. Організація кабінету піскової терапії.

23.Процес піскової терапії. Ключові характеристики пісочних картин.

24.Застосування піскової терапії в груповій психокорекції.

25.Поняття фототерапії. Психологічні функції фототерапії.

26.Поняття про музикотерапію.

27.Поняття танцювальної терапії. Етапи танцювальної терапії..

28.Арт-терапія в роботі з дітьми з девіантною поведінкою. Арт-терапія в роботі з дітьми та підлітками в умовах школи.

29.Арт- терапія в роботі з сім’ями «групи ризику».