Психологія загальна, вікова та педагогічна (Музеєзнавство, 2021 рік вступу)
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія педагогічно - психологічних та соціальних дисциплін
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 1 | Немає |
3 | 1 | Немає |
4 | 1 | Немає |
5 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 8 | Колобич О. П. | ШКМ-11 |
3 | 8 | Колобич О. П. | ШКМ-21 |
4 | 8 | Колобич О. П. | ШКМ-21 |
5 | 32 | Колобич О. П. | ШКМ-31 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 8 | ШКМ-11 | Колобич О. П. |
3 | 8 | ШКМ-21 | Колобич О. П. |
4 | 8 | ШКМ-21 | Колобич О. П. |
5 | 32 | ШКМ-31 | Колобич О. П. |
Опис курсу
Мета: розширення фундаментальних психологічних знань студентів з питань загальної психології, особливостей психіки людини та її структури, властивостей функціонування пізнавальних психічних процесів, особливостей емоційно-вольової та індивідуально-типологічної сфер, механізмів становлення особистості та її взаємодії з соціальним середовищем; забезпечення майбутніх фахівців теоретичними знаннями з основ вікової та педагогічної психології; озброєння студентів знаннями психологічних закономірностей розвитку особистості на різних етапах онтогенезу; ознайомлення студентів із знаннями щодо закономірностей та особливостей навчання і виховання, а також здійснення практичної підготовки студентів для роботи з людьми різних вікових категорій.
Предмет: закономірності психічного розвитку та навчання людини на різних етапах її індивідуального життя.
Завдання:
- ознайомити студентів з психологією як науковою дисципліною та сферою професійної діяльності;
- засвоєння фундаментальних законів, принципів, основних ідей психології;
- набуття теоретичних та практичних навичок з психології;
- оволодіти такими базовими поняттями психології, як психічні явища, психічні процеси, психічні властивості, психічні особливості;
- висвітлити специфіку психічного розвитку людини на різних етапах онтогенезу, підходи до періодизації психічного розвитку особистості та основні психологічні закономірності процесу навчання та виховання.
Заплановані результати навчання:
Студент повинен знати:
- основні психічні процеси, стани і властивості особистості у контексті організації музейно-педагогічної діяльності, психологічні особливості сприйняття музею аудиторією;
- основні характеристики індивідуального розвитку особистості і періоди дошкільного, шкільного дитинства та юнацтва у контексті організації різних форм музейної комунікації, застосування відповідних методів та прийомів;
- психологічні аспекти застосування різних методів і прийомів комунікації у просторі музею з різновіковою аудиторією, шляхи покращення психологічних аспектів музейної комунікації.
Вміти:
- враховувати та застосовувати у процесі музейної комунікації особливості темпераменту, характеру, уваги, психологічні особливості сприйняття музею аудиторією;
- налагоджувати комунікацію в музеї шляхом урахування вікових характеристик та особливостей учнівської та студентської молоді;
- реалізовувати психологічні засади організації ефективного середовища навчання у просторі музею для учнівської та студентської молоді.
Студент набуде компетентності:
1. Загальні компетентності:
ЗК1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК6. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів діяльності).
ЗК 8. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
2. Фахові компетентності:
СК1. Здатність діяти соціально відповідально і свідомо відповідно до розуміння тенденцій розвитку музейної та пам’яткохоронної галузі.
СК 4. Здатність до експозиційної, науково-фондової, культурно-просвітницької діяльності на основі професійно профільованих знань.
СК 5. Здатність забезпечувати обслуговування відвідувачів.
СК 12. Здатність організовувати міждисциплінарну педагогічну діяльність у просторі музею.
3. Програмні результати навчання:
ПР 16. Розробляти концепцію, структуру екскурсії; вміти проводити екскурсію на високому професійному рівні.
ПР 23. Розробляти інтегровані музейні заняття, музейно-педагогічні програми і проекти для роботи з різновіковою аудиторією.
ПР 24. Володіти методикою комунікації в музейному просторі з відповідною цільовою аудиторією.
Рекомендована література
Основна
- Колобич О. П. Загальна психологія: навчально-методичний посібник. Львів : Растр-7, 2019. 172 с.
- Савчин М. В., Василенко Л. А. Вікова психологія: навчальний посібник, 5-ге видання, перероблене, доповнене. Київ : ВЦ «Академія», 2021. 376 с.
- Савчин М. В. Загальна психологія : навчальний посібник. Київ: ВЦ «Академія», 2020. 344 с.
- Сергєєнкова О.П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія: навч. посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2020. 376 с.
- Скрипченко О.В., Долинська Л.В., Огороднійчук З.В. та ін. Вікова та педагогічна психологія: навчальний посібник. Київ : Просвіта, 2019. 400 с.
Допоміжна
- Власова О. І. Педагогічна психологія: підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ, 2013. 480 с.
- Вербицька П.В., Пасічник Р.Е. Музей як комунікативний та освітній простір: навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. 234с.
- Гайдай О.М. Музеєзнавство: навчальний посібник. Миколаїв: ЧНУ імені Петра Могили, 2021. 212с.
- Євтух М. Б., Лузік Е. В., Ладогубець Н. В., Ільїна Т. В. Педагогічна психологія : підручник. Київ : Кондор, 2018. 420 с.
- Караманов О. В. Музейна педагогіка у системі сучасної освітньої парадигми та поширення наукових знань. Музейна педагогіка в науковій освіті: збірник тез доповідей учасників І Всеукраїнської науково-практичної конференції (Київ, 28 листопада 2019 р.). Біла Церква: Видавництво «Авторитет» ФОП Курбанова Ю. В., 2019. с. 48-50.
- Караманов О. В. Музейна психологія у системі організації комунікації з відвідувачами. Матеріали Дев’ятої науково-практичної конференції “Музейна педагогіка – проблеми, сьогодення, перспективи” (Київ, 7-8 жовтня 2021 р.). Національний заповідник «Києво-Печерська лавра». Київ: ТОВ «КАПІТАЛ-ДРУК», 2021. с. 111-113.
- Караманов О. В. Педагогічна діяльність музеїв в сучасному освітньому просторі України: Монографія. Львів: Сполом, 2020. 452 с.
- Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій) : навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2019. 128 с.
- Левус Н. І., Волошок О. В. Педагогічна психологія в схемах і таблицях : навч. посібник. Львів: ЛНУ імені Івана Франка; Артос, 2015. 340 с.
- Лисянська Т. М. Педагогічна психологія: навчальний посібник. Київ: Каравела, 2019. 264 с.
- Максименко С.Д. Загальна психологія: навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2019. 272 с.
- Сергєєнкова О.П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Педагогічна психологія: навч. посібник. Київ : Центр навч. літ., 2019. 168 с.
- Скрипченко О.В., Долинська Л.В., Огороднійчук З.В. та ін. Загальна психологія: навч. посібник. Київ : Каравела, 2012. 464 с.
- Степанов О. М. Педагогічна психологія : навчальний посібник. Київ: Академвидав. 2011. 416 с.
- Приходько Ю. О., Юрченко В. І. Психологічний словник-довідник. Київ: Каравела, 2020. 418 c.
- Токарева Н. М. Основи педагогічної психології : навчально-методичний посібник. Кривий Ріг, 2013. 223 с.
Інформаційні ресурси
- Власова О. І. Педагогічна психологія : підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ, 2013. 480 с. URL: http://lecture.in.ua/vlasova-oi-pedagogichna-psihologiya-navchposibnik-k-libide.html
- Колобич О. П. Загальна психологія: навчально-методичний посібник. Львів : Растр-7, 2019. 172 с. URL: http://pedcollege.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/09/підручник-2018-колобич-Р7.pdf.
- Сергєєнкова О.П. Педагогічна психологія: навч. посібник. Київ : Центр учб. літ., 2012. 168 с. URL: https://westudents.com.ua/knigi/518-pedagogchna-psihologya-sergnkova-op.html.
- Сергєєнкова О.П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія: навч. посібник. Київ : Центр учб. літ., 2012. 168 с. URL: https://ukrtextbook.com/vikova-psixologiya-sergeyenkova-o-p/
- Степанов О. М. Педагогічна психологія : навчальний посібник. Київ: Академвидав. 2011. 416 с. URL: https://academiapc.com.ua/product/271
- Токарева Н. М. Основи педагогічної психології : навчально-методичний посібник. Кривий Ріг, 2013. 223 с. URL: http://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/handle/0564/1758
Матеріали
ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ІСПИТ З ДИСЦИПЛІНИ
- Психологія як наука. Об’єкт та предмет психології.
- Галузі психології (музейна психологія). Значення психологічних знань для розвитку музейної діяльності.
- Методи вивчення психіки людини. Застосування методів дослідження у процесі вивчення музейної аудиторії.
- Умови та чинники формування психіки людини.
- Види відчуттів та їхня класифікація. Роль відчуттів у контексті організації музейно-педагогічної діяльності.
- Види сприймання та їхня класифікація. Психологічні особливості сприйняття музею аудиторією.
- Поняття про пам’ять та її основні функції. Види пам’яті. Роль пам’яті у контексті організації музейно-педагогічної діяльності.
- Види мислення та їхня класифікація. Роль мислення у контексті організації музейно-педагогічної діяльності.
- Поняття про мовлення та його функції. Види мовлення.
- Поняття про уяву. Функції уяви. Види уяви та їхня класифікація.
- Уява і творчість. Шляхи створення образів уяви. Роль уяви у контексті організації музейно-педагогічної діяльності.
- Поняття про увагу та її основні функції. Основні властивості уваги. Види уваги. Роль та значення уваги в житті та музейній діяльності людини.
- Поняття про індивід, індивідуальність, особистість.
- Поняття про темперамент та його провідні риси. Типи темпераменту та їхня психологічна характеристика. Врахування у процесі музейної комунікації особливостей темпераменту.
- Поняття про характер та його провідні риси. Чинники формування характеру.
- Поняття про здібності та їхню природу. Види здібностей.
- Поняття про спілкування, його структура та функції. Види спілкування.
- Форми, засоби та стилі спілкування.
- Поняття про соціальні групи. Види соціальних груп. Розвиток музейної справи у соціальних групах.
- Міжособистісні стосунки в групі. Комунікації в музейному просторі з відповідною цільовою аудиторією.
- Поняття про емоції та почуття, їхні властивості та основні функції. Види емоцій і почуттів.
- Діяльність як форма активності особистості. Структура діяльності. Значення психологічних знань для розвитку музейної діяльності.
- Засоби діяльності та провідні види діяльності.
- Загальне поняття про вольову діяльність людини. Вольові дії людини.
- Сутність, об’єкт і предмет вікової психології.
- Поняття про вік. Основні проблеми та завдання вікової психології. Врахування засад вікової психології у процесі музейної комунікації.
- Місце вікової психології в системі психологічних наук. Розділи вікової психології.
- Вікова періодизація життєвого шляху людини.
- Специфіка застосування методів психологічних досліджень у роботі з дітьми.
- Особливості психічного розвитку новонароджених.
- Психічний розвиток немовляти.
- Розвиток психічних процесів у ранньому дитинстві.
- Розвиток емоційно-вольової сфери у ранньому дитинстві.
- Криза трьох років і шляхи її подолання.
- Розвиток психічних процесів у дитини дошкільного віку.
- Формування психологічної готовності дітей до навчання в школі.
- Розвиток психічних процесів молодшого школяра.
- Особливості емоційно-вольової сфери молодшого школяра. Криза семи років.
- Криза підліткового віку, її соціально-психологічні та внутрішньо-біологічні причини, шляхи подолання.
- Формування самосвідомості та Я-концепції у підлітковому віці.
- Особливості психічних процесів, емоцій та волі старшого школяра.
- Формування особистості старшого школяра. Криза юнацького віку. Особливості спілкування у юнацькому віці.
- Тенденції розвитку людини в дорослому віці.
- Криза середнього віку її ознаки та причини виникнення. Психологічні особливості людей похилого віку.
- Стабільність та зміни у пізній дорослості. Задачі розвитку у похилому віці.
- Об’єкт та предмет педагогічної психології. Врахування засад педагогічної психології у процесі музейної комунікації.
- Завдання та проблеми педагогічної психології.
- Зв’язок педагогічної психології з іншими галузями психології.
- Експеримент, спостереження, анкетування, аналіз продуктів діяльності – методи педагогічної психології та їх психологічна характеристика. Застосування методів дослідження у процесі вивчення музейної аудиторії.
- Суть та завдання психології виховання.
- Професійно важливі якості особистості вчителя. Зміст педагогічних здібностей та їх структура.
- Загальна характеристика педагогічного спілкування.
- Бар’єри, які заважають ефективності педагогічного спілкування.
- Навчальна мотивація. Психологічні засади організації ефективного середовища навчання у просторі музею для учнівської та студентської молоді.
- Показники та критерії вихованості особистості.
- Типи педагогічного спілкування та роль особистості педагога у перевихованні.
- Структурні компоненти педагогічної діяльності.
- Культура педагогічного спілкування. Основні причини труднощів у педагогічній взаємодії.
- Психологія педагогічного колективу.
- Професійно важливі якості керівника навчального закладу. Професійний розвиток музейного фахівця.