Психологія загальна, вікова та педагогічна (Музеєзнавство 2021)
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія викладачів педагогічно - психологічних та соціальних дисциплін
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 1 | Немає |
3 | 1 | Немає |
4 | 1 | Немає |
5 | 3 | Іспит |
6 | 1 | Немає |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 8 | Колобич О. П. | ШКМ-11 |
3 | 8 | Колобич О. П. | ШКМ-11 |
4 | 8 | Колобич О. П. | ШКМ-11 |
5 | 32 | Колобич О. П. | ШКМ-11 |
6 | 8 | Колобич О. П. | ШКМ-11 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 8 | ШКМ-11 | Колобич О. П. |
3 | 8 | ШКМ-11 | Колобич О. П. |
4 | 8 | ШКМ-11 | Колобич О. П. |
5 | 32 | ШКМ-11 | Колобич О. П. |
6 | 8 | ШКМ-11 | Колобич О. П. |
Опис курсу
Мета: розширення фундаментальних психологічних знань студентів з питань загальної психології, особливостей психіки людини та її структури, властивостей функціонування пізнавальних психічних процесів, особливостей емоційно-вольової та індивідуально-типологічної сфер, механізмів становлення особистості та її взаємодії з соціальним середовищем; забезпечення майбутніх фахівців теоретичними знаннями з основ вікової та педагогічної психології; озброєння студентів знаннями психологічних закономірностей розвитку особистості на різних етапах онтогенезу; ознайомлення студентів із знаннями щодо закономірностей та особливостей навчання і виховання, а також здійснення практичної підготовки студентів для роботи з людьми різних вікових категорій.
Предмет: закономірності психічного розвитку та навчання людини на різних етапах її індивідуального життя.
Завдання:
- ознайомити студентів з психологією як науковою дисципліною та сферою професійної діяльності;
- засвоєння фундаментальних законів, принципів, основних ідей психології;
- набуття теоретичних та практичних навичок з психології;
- оволодіти такими базовими поняттями психології, як психічні явища, психічні процеси, психічні властивості, психічні особливості;
- висвітлити специфіку психічного розвитку людини на різних етапах онтогенезу, підходи до періодизації психічного розвитку особистості та основні психологічні закономірності процесу навчання та виховання.
Заплановані результати навчання:
Студент повинен знати:
- категорійно-понятійний апарат психології;
- етапи становлення психологічної науки та її місце в системі сучасних наук;
- способи відображення індивідом предметів та явищ навколишньої дійсності;
- сутність та функції несвідомого, свідомого;
- особливості протікання пізнавальних психічних процесів;
- структуру особистості та етапи її розвитку, особливості міжособистісної взаємодії та спілкування;
- різновиди та форми людських переживань;
- індивідуально-типологічні особливості особистості;
- основи вікової психології: предмет, методи, основні закономірності, принципи і структуру науки, її сучасні теоретичні концепції;
- основи педагогічної психології: психологічні особливості навчання та виховання, види соціальних інститутів виховання і методів формування творчо активної особистості на різних етапах онтогенезу, психологічну сутність педагогічної діяльності.
Вміти:
- працювати з науковою психологічною літературою;
- вільно оперувати понятійним апаратом;
- психологічно свідомо підходити до розв’язання професійних та особистих проблем;
- визначати особливості протікання різних психічних процесів;
- розрізняти емоційні переживання особистості;
- розрізняти види темпераменту та прояви характерологічних особливостей людини;
- пояснити складові елементи структури особистості та ролі несвідомого і свідомого в психічній діяльності людини;
- застосовувати отримані знання з вікової психології для організації діяльності і спілкування особистості в різні вікові періоди, для створення умов, що сприяють конструктивному психічному розвитку людини;
- враховувати в навчально-виховному процесі сензитивні періоди розвитку людини;
- враховувати вікові особливості дитини в психолого-педагогічній роботі;
- орієнтуватися в сучасних підходах та технологіях навчання знанням і поняттям, формування умінь і навичок;
- орієнтуватися на нормативи кожного вікового періоду у психодіагностичній та психокорекційній роботі;
- аналізувати витоки психологічних проблем індивіда в його онтогенезі.
Студент набуде компетентності:
1. Загальні компетентності:
- здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
- знання та розуміння предметної області та розуміння професії;
- здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях;
- здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово;
- здатність спілкуватися іноземною мовою;
- навички використання інформаційних і комунікаційних технологій;
- здатність генерувати нові ідеї (креативність);
- здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня;
- здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел;
- здатність працювати в команді;
- здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети;
- навички міжособистісної взаємодії;
- здатність розробляти та управляти проектами;
- здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
- здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;
- здатність усвідомлювати рівні можливості та тендерні проблеми;
- базові знання основ філософії, психології.
2. Фахові компетентності:
- здатність діяти соціально відповідально та свідомо відповідно до розуміння тенденцій розвитку музейної та пам’яткоохоронної галузі;
- здатність до організації міждисциплінарної педагогічної діяльності в музеї у взаємодії з навчальним закладом;
- здатність до експозиційної, науково-фондової, культурно-просвітницької діяльності на основі професійно профільованих знань;
- здатність до діяльності на основі сучасних знань щодо обслуговування відвідувачів.
3.Програмні результати навчання:
- розуміння значущості обраної професії;
- критично осмислювати проблеми в професійній діяльності на межі предметних галузей, розв’язувати складні задачі і проблеми, що потребують оновлення й інтеграції знань в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог;
- автономно приймати рішення у складних і непередбачуваних ситуаціях;
- демонструвати ініціативу, самостійність, оригінальність, генерувати нові ідеї для розв’язання завдань професійної діяльності;
- демонструвати позитивне ставлення до власної професії та відповідати своєю поведінкою;
- самостійно й автономно знаходити інформацію, необхідну для професійного зростання, опановувати її, засвоювати та продукувати нові знання, розвивати професійні навички та якості.
Рекомендована література
Основна
- Колобич О. П. Загальна психологія: навчально-методичний посібник. Львів : Растр-7, 2019. 172 с.
- Савчин М. В., Василенко Л. А. Вікова психологія: навч. посібник. Київ : Академвидав, 2005. 360 с.
- Сергєєнкова О.П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія: навч. посібник. Київ : Центр учб. літ., 2012. 376 с.
- Сергєєнкова О.П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Педагогічна психологія: навч. посібник. Київ : Центр учб. літ., 2012. 168 с.
- Скрипченко О.В., Долинська Л.В., Огороднійчук З.В. та ін. Вікова та педагогічна психологія: навч. посібник. Київ : Просвіта, 2001. 416 с.
- Скрипченко О.В., Долинська Л.В., Огороднійчук З.В. та ін. Загальна психологія: навч. посібник. Київ : Каравела, 2012. 464 с.
Допоміжна
- Власова О. І. Педагогічна психологія : підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ, 2013. 480 с.
- Корольчук М. С., Крайнюк В. М., Марченко В. М. Психологія: схеми, опорні конспекти, методики: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Ельга, Ніка-Центр. 320 с.
- Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій) : навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2005. 128 с.
- Левус Н. І., Волошок О. В. Педагогічна психологія в схемах і таблицях : навчальний посібник. Львів: ЛНУ імені Івана Франка; Артос, 2015. 340 с.
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія – К., 2000. – 262 с.
- Проскура О. В. Психологічна підготовка вчителя до роботи з першокласниками. Київ : Освіта, 1998. 198 с.
- Савчин М. В. Педагогічна психологія : навчальний посібник. Київ: Академвидав, 2007.
- Степанов О. М. Педагогічна психологія : навчальний посібник. Київ: Академвидав. 2011. 416 с.
- Терлецька Л.Г. Психологія дитинства: практикум. Навчальний посібник. Київ : Главник, 2006. 144 с.
- Токарева Н. М. Основи педагогічної психології : навчально-методичний посібник. Кривий Ріг, 2013. 223 с.
- Шапар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків : Прапор, 2007. 640 с.
Інформаційні ресурси
- Власова О. І. Педагогічна психологія : підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ, 2013. 480 с. URL: http://lecture.in.ua/vlasova-oi-pedagogichna-psihologiya-navchposibnik-k-libide.html
- Колобич О. П. Загальна психологія: навчально-методичний посібник. Львів : Растр-7, 2019. 172 с. URL: http://pedcollege.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/09/підручник-2018-колобич-Р7.pdf.
- Корольчук М. С., Крайнюк В. М., Марченко В. М. Психологія: схеми, опорні конспекти, методики: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Ельга, Ніка-Центр. 320 с. URL: http://194.44.152.155/elib/local/sk682758.pdf.
- Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій) : навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2005. 128 с. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/417831.pdf
- Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія – К., 2000. – 262 с. URL: http://univer.nuczu.edu.ua/tmp_metod/875/Maksimenko_S.D._-_Zagal’na_psihologiya.pdf.
- Савчин М. В., Василенко Л. А. Вікова психологія: навч. посібник. Київ : Академвидав, 2005. 360 с. URL: http://194.44.152.155/elib/local/sk674883.pdf.
- Савчин М. В. Педагогічна психологія : навчальний посібник. Київ: Академвидав, 2007. 424 с. URL:https://academiapc.com.ua/product/26
- Сергєєнкова О.П. Педагогічна психологія: навч. посібник. Київ : Центр учб. літ., 2012. 168 с. URL: https://westudents.com.ua/knigi/518-pedagogchna-psihologya-sergnkova-op.html.
- Сергєєнкова О.П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія: навч. посібник. Київ : Центр учб. літ., 2012. 168 с. URL: https://ukrtextbook.com/vikova-psixologiya-sergeyenkova-o-p/
- Скрипченко О.В., Долинська Л.В., Огороднійчук З.В. та ін. Вікова та педагогічна психологія: навч. посібник. Київ : Просвіта, 2001. 416 с. URL: https://studfile.net/preview/7142785/.
- Степанов О. М. Педагогічна психологія : навчальний посібник. Київ: Академвидав. 2011. 416 с. URL: https://academiapc.com.ua/product/271
- Токарева Н. М. Основи педагогічної психології : навчально-методичний посібник. Кривий Ріг, 2013. 223 с. URL: http://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/handle/0564/1758
- Шапар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків : Прапор, 2007. 640 с. URL: https://archive.org/details/psyxoloh2007/mode/2up.
Матеріали
ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ІСПИТ З ДИСЦИПЛІНИ
- Психологія як наука. Об’єкт та предмет психології.
- Галузі психології. Практичне значення психології.
- Методи вивчення психіки людини.
- Умови та чинники формування психіки людини.
- Види відчуттів та їхня класифікація.
- Види сприймання та їхня класифікація.
- Поняття про пам’ять та її основні функції. Види пам’яті.
- Види мислення та їхня класифікація.
- Поняття про мовлення та його функції. Види мовлення.
- Поняття про уяву. Функції уяви. Види уяви та їхня класифікація.
- Уява і творчість. Шляхи створення образів уяви.
- Поняття про увагу та її основні функції. Основні властивості уваги. Види уваги.
- Поняття про індивід, індивідуальність, особистість.
- Поняття про темперамент та його провідні риси. Типи темпераменту та їхня психологічна характеристика.
- Поняття про характер та його провідні риси. Чинники формування характеру.
- Поняття про здібності та їхню природу. Види здібностей.
- Поняття про спілкування, його структура та функції. Види спілкування.
- Форми, засоби та стилі спілкування.
- Поняття про соціальні групи. Види соціальних груп.
- Міжособистісні стосунки в групі.
- Поняття про емоції та почуття, їхні властивості та основні функції. Види емоцій і почуттів.
- Діяльність як форма активності особистості. Структура діяльності.
- Засоби діяльності та провідні види діяльності.
- Загальне поняття про вольову діяльність людини. Вольові дії людини.
- Сутність, об’єкт і предмет вікової психології.
- Поняття про вік. Основні проблеми та завдання вікової психології.
- Місце вікової психології в системі психологічних наук. Розділи вікової психології.
- Вікова періодизація життєвого шляху людини.
- Специфіка застосування методів психологічних досліджень у роботі з дітьми.
- Особливості психічного розвитку новонароджених.
- Психічний розвиток немовляти.
- Розвиток психічних процесів у ранньому дитинстві.
- Розвиток емоційно-вольової сфери у ранньому дитинстві.
- Криза трьох років і шляхи її подолання.
- Розвиток психічних процесів у дитини дошкільного віку.
- Формування психологічної готовності дітей до навчання в школі.
- Розвиток психічних процесів молодшого школяра.
- Особливості емоційно-вольової сфери молодшого школяра. Криза семи років.
- Криза підліткового віку, її соціально-психологічні та внутрішньо-біологічні причини, шляхи подолання.
- Формування самосвідомості та Я-концепції у підлітковому віці.
- Особливості психічних процесів, емоцій та волі старшого школяра.
- Формування особистості старшого школяра. Криза юнацького віку. Особливості спілкування у юнацькому віці.
- Тенденції розвитку людини в дорослому віці.
- Криза середнього віку її ознаки та причини виникнення. Психологічні особливості людей похилого віку.
- Стабільність та зміни у пізній дорослості. Задачі розвитку у похилому віці. Об’єкт та предмет педагогічної психології.
- Завдання та проблеми педагогічної психології.
- Зв’язок педагогічної психології з іншими галузями психології.
- Експеримент, спостереження, анкетування, аналіз продуктів діяльності – методи педагогічної психології та їх психологічна характеристика.
- Суть та завдання психології виховання.
- Професійно важливі якості особистості вчителя. Зміст педагогічних здібностей та їх структура.
- Загальна характеристика педагогічного спілкування.
- Бар’єри, які заважають ефективності педагогічного спілкування.
- Навчальна мотивація. Чинники навчальної мотивації. Види навчальних мотивів.
- Контроль в навчальній діяльності.
- Показники та критерії вихованості особистості.
- Типи педагогічного спілкування та роль особистості педагога у перевихованні.
- Структурні компоненти педагогічної діяльності.
- Культура педагогічного спілкування. Основні причини труднощів у педагогічній взаємодії.
- Психологія педагогічного колективу.
- Професійно важливі якості керівника навчального закладу.