Психологія загальна, вікова та педагогічна (Музеєзнавство)
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія педагогічно - психологічних та соціальних дисциплін
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 1 | Немає |
3 | 1 | Немає |
4 | 1 | Немає |
5 | 3 | Іспит |
6 | 1 | Немає |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 8 | Array | |
3 | 10 | Колобич О. П. | |
4 | 8 | Колобич О. П. | |
5 | 51 | Колобич О. П. | |
6 | 17 | Колобич О. П. |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 9 | ||
3 | 8 | Колобич О. П. | |
4 | 9 | Колобич О. П. | |
5 | 21 | Колобич О. П. | |
6 | 0 | Колобич О. П. |
Опис курсу
Мета: розширення фундаментальних психологічних знань студентів з питань загальної психології, особливостей психіки людини та її структури, властивостей функціонування пізнавальних психічних процесів, особливостей емоційно-вольової та індивідуально-типологічної сфер, механізмів становлення особистості та її взаємодії з соціальним середовищем; забезпечення майбутніх соціальних педагогів та психологів теоретичними знаннями з основ вікової та педагогічної психології; озброєння студентів знаннями психологічних закономірностей розвитку особистості на різних етапах онтогенезу; ознайомлення студентів із знаннями щодо закономірностей та особливостей навчання і виховання, а також здійснення практичної підготовку студентів для роботи з людьми різних вікових категорій.
Предмет: психічні явища, закономірності психічного розвитку та навчання людини на різних етапах її індивідуального життя
Завдання:
- ознайомити студентів з психологією як науковою дисципліною та сферою професійної діяльності;
- засвоєння фундаментальних законів, принципів, основних ідей психології;
- набуття теоретичних та практичних навичок з психології;
- оволодіти такими базовими поняттями психології, як психічні явища, психічні процеси, психічні властивості, психічні особливості;
- висвітлити специфіку психічного розвитку людини на різних етапах онтогенезу, підходи до періодизації психічного розвитку особистості та основні психологічні закономірності процесу навчання та виховання.
Заплановані результати навчання: В результаті вивчення даного курсу студент повинен знати:
- категорійно-понятійний апарат психології;
- етапи становлення психологічної науки та її місце в системі сучасних наук;
- способи відображення індивідом предметів та явищ навколишньої дійсності;
- сутність та функції несвідомого, свідомого;
- особливості протікання пізнавальних психічних процесів;
- структуру особистості та етапи її розвитку, особливості міжособистісної взаємодії та спілкування;
- різновиди та форми людських переживань;
- індивідуально-типологічні особливості особистості;
- основи вікової психології: предмет, методи, основні закономірності, принципи і структуру науки, її сучасні теоретичні концепції;
- основи педагогічної психології: психологічні особливості навчання та виховання, види соціальних інститутів виховання і методів формування творчо активної особистості на різних етапах онтогенезу, психологічну сутність педагогічної діяльності.
вміти:
- працювати з науковою психологічною літературою;
- вільно оперувати понятійним апаратом;
- психологічно свідомо підходити до розв’язання професійних та особистих проблем.
- визначати особливості протікання різних психічних процесів;
- розрізняти емоційні переживання особистості;
- розрізняти види темпераменту та прояви характерологічних особливостей людини;
- пояснити складові елементи структури особистості та ролі несвідомого і свідомого в психічній діяльності людини;
- застосовувати отримані знання з вікової психології для організації діяльності і спілкування особистості в різні вікові періоди, для створення умов, що сприяють конструктивному психічному розвитку людини;
- враховувати в навчально-виховному процесі сензитивні періоди розвитку людини;
- враховувати вікові особливості дитини в психолого-педагогічній роботі;
- орієнтуватися в сучасних підходах та технологіях навчання знанням і поняттям, формування умінь і навичок;
- орієнтуватися на нормативи кожного вікового періоду у психодіагностичній та психокорекційній роботі;
- аналізувати витоки психологічних проблем індивіда в його онтогенезі.
Студент набуде компетентності:
1. Загальні компетентності:
- Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
- Знання та розуміння предметної області та розуміння професії.
- Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях.
- Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
- Здатність спілкуватися іноземною мовою.
- Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
- Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
- Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня.
- Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
- Здатність працювати в команді.
- Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети.
- Навички міжособистісної взаємодії.
- Здатність розробляти та управляти проектами.
- Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
- Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
- Здатність усвідомлювати рівні можливості та тендерні проблеми.
- Базові знання основ філософії, психології.
2. Фахові компетентності:
- Здатність діяти соціально відповідально та свідомо відповідно до розуміння тенденцій розвитку музейної та пам’яткохоронної галузі.
- Здатність до організації міждисциплінарної педагогічної діяльності в музеї у взаємодії з навчальним закладом.
- Здатність до експозиційної, науково-фондової, культурно-просвітницької діяльності на основі професійно профільованих знань.
- Здатність до діяльності на основі сучасних знань щодо обслуговування відвідувачів.
3. Програмні результати навчання:
- Розуміння значущості обраної професії
- Критично осмислювати проблеми в професійній діяльності на межі предметних галузей, розв’язувати складні задачі і проблеми, що потребують оновлення й інтеграції знань в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог
- Автономно приймати рішення у складних і непередбачуваних ситуаціях
- Демонструвати ініціативу, самостійність, оригінальність, генерувати нові ідеї для розв’язання завдань професійної діяльності
- Демонструвати позитивне ставлення до власної професії та відповідати своєю поведінкою.
- Самостійно й автономно знаходити інформацію, необхідну для професійного зростання, опановувати її, засвоювати та продукувати нові знання, розвивати професійні навички та якості.
Рекомендована література
Основна
- Вікова та педагогічна психологія. Навч. посібник / О. В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук та ін. – Київ: Каравела, 2007. – 400 с.
- Власова О. І. Педагогічна психологія: Навч.посібник / О. І. Власова. – Київ: Либідь, 2005. – 400 с.
- Заброцький М. Основи вікової психології: Навч. посібник / М. Заброцький. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. – 112 с.
- Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія / В. П. Кутішенко. – Київ: Центр навчальної літератури, 2005. – 125 с.
- Левус Н. І. Педагогічна психологія в схемах і таблицях: навс. посібник / Н. І. Левус, О. В. Волошок. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка; Артос, 2015. – 340 с.
- Партико Т. Б. Загальна психологія : підруч. для студ. вищ. навч. закл. / Т. Б. Партико. – К. : Видавничий Дім «Ін Юре», 2008. – 416 с.
- Поліщук М. Вікова та педагогічна психологія / М. Поліщук. – Суми: Університетська книга, 2010. – 325 с.
- Савчин М. В. Вікова психологія / М. В. Савчин, Л. А. Василенко. – Київ: Академвидав, 2005. – 360 с.
Допоміжна
- Загальна психологія : Підручник / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огородійчук та ін. – К. : Каравела, 2012. – 464 с.
- Крайг Г. Психология развития / Г. Крайг. – Санкт-Петербург: Питер, 2001. – 991 с.
- Поліщук В. М. Криза 7 років: феноменологія, проблеми / В. М. Поліщук. – ВТД «Університетська книга»: Суми, 2005. – 118 с.
- Савчин М.В. Загальна психологія : навч. посіб. / М.В. Савчин. – К. : Академвидав, 2011. – 464 с.
Базова та допоміжна література розміщена у електронній бібліотеці на Інтернет-ресурсі:
- https://stud.com.ua/psihologiya/
- https://pidruchniki.com/1584072037148/psihologiya/vikova_i_pedagogichna_psihologiya
Матеріали
ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ЕКЗАМЕН З ДИСЦИПЛІНИ
- Психологія як наука. Об’єкт та предмет психології.
- Галузі психології. Практичне значення психології.
- Методи вивчення психіки людини.
- Умови та чинники формування психіки людини.
- Види відчуттів та їхня класифікація.
- Види сприймання та їхня класифікація.
- Поняття про пам’ять та її основні функції. Види пам’яті.
- Види мислення та їхня класифікація.
- Поняття про мовлення та його функції. Білінгвізм. Види мовлення.
- Поняття про уяву. Функції уяви. Види уяви та їхня класифікація.
- Уява і творчість. Прийоми створення образів уяви.
- Поняття про увагу та її основні функції. Основні властивості уваги. Види уваги та їхня класифікація.
- Поняття про індивід, індивідуальність, особистість.
- Поняття про темперамент та його провідні риси. Типи темпераменту та їхня психологічна характеристика.
- Поняття про характер та його провідні риси. Чинники формування характеру. Типи акцентуацій характеру.
- Поняття про здібності та їхню природу. Види здібностей.
- Поняття про спілкування, його структура та функції. Види спілкування.
- Форми, засоби та стилі спілкування.
- Ефективне та конфліктне спілкування.
- Поняття про соціальну групу. Види соціальних груп.
- Міжособистісні стосунки в групі.
- Поняття про емоції та почуття, їхні властивості та основні функції. Види емоцій і почуттів та їхня класифікація.
- Діяльність як форма активності особистості. Структура діяльності.
- Засоби діяльності та провідні види діяльності.
- Загальне поняття про вольову діяльність людини. Вольові дії людини.
- Сутність, об’єкт і предмет вікової психології.
- Місце вікової психології в системі психологічних наук. Розділи вікової психології.
- Історія становлення вікової психології.
- Специфіка застосування методів психологічних досліджень у роботі з дітьми.
- Емпіричні методи вікової психології.
- Організаційні методи вікової психології.
- Теоретичні проблеми і практичні завдання вікової психології.
- Поняття онтогенезу психіки та його ключові питання.
- Проблема вікової періодизації у віковій психології.
- Стадії когнітивного розвитку Ж. Піаже.
- Психологія дитини у період пренатального розвитку.
- Особливості розвитку новонародженого.
- Психічний розвиток немовляти.
- Криза одного року. Причини виникнення та шляхи подолання.
- Розвиток психічних процесів у ранньому дитинстві.
- Розвиток емоційно-вольової сфери у ранньому дитинстві.
- Криза трьох років і шляхи її подолання.
- Розвиток психічних процесів у дитини дошкільного віку.
- Формування у пізньому дитинстві психологічної готовності до навчання в школі.
- Розвиток психічних процесів молодшого школяра.
- Особливості емоційно-вольової сфери молодшого школяра. Криза семи років.
- Криза підліткового віку, її соціально-психологічні та внутрішньо-біологічні причини, шляхи подолання.
- Формування самосвідомості та Я-концепції у підлітковому віці.
- Особливості психічних процесів, емоцій та волі старшого школяра.
- Формування особистості старшого школяра. Криза юнацького віку.
- Особливості спілкування у юнацькому віці.
- Тенденції розвитку людини в дорослому віці.
- Криза середнього віку її ознаки та причини виникнення.
- Психологічні особливості людей похилого віку.
- Стабільність та зміни у пізній дорослості. Задачі розвитку у похилому віці.
- Об’єкт та предмет педагогічної психології.
- Завдання та проблеми педагогічної психології.
- Зв’язок педагогічної психології з іншими галузями психології.
- Експеримент, спостереження, анкетування, аналіз продуктів діяльності – методи педагогічної психології та їх психологічна характеристика.
- Етапи психолого-педагогічного дослідження.
- Суть та завдання психології виховання.
- Професійно значущі якості особистості вчителя.
- Зміст педагогічних здібностей та їх структура.
- Загальна характеристика педагогічного спілкування.
- Бар’єри, які заважають ефективності педагогічного спілкування.
- Научуваність. Визначення поняття. Основні показники научуваності.
- Навчальна мотивація. Визначення. Чинники навчальної мотивації. Види навчальних мотивів.
- Контроль в навчальній діяльності.
- Виховна робота з «важкими» школярами.
- Трактування поняття «неуспішність» в психології і педагогіці. Причини неуспішності.
- Типи педагогічного спілкування та роль особистості педагога у перевихованні. Структурні компоненти педагогічної діяльності (гностичний, конструктивний,
- проектувальний, організаторський, комунікативний).
- Культура педагогічного спілкування. Основні причини труднощів у педагогічній взаємодії.
- Психологія педагогічного колективу.
- Професійно важливі якості керівника навчального закладу.