Педагогіка сімейного виховання
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія педагогічно - психологічних та соціальних дисциплін
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
3 | 10 | ДШС-21 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 8 | ДШС-21 |
Опис курсу
Метою викладання навчальної дисципліни „Педагогіка сімейного виховання” є: сформувати у студентів наукові поняття про теорію і методику виховання, її цілі та завдання; допомогти їм в оволодінні основними теоретичними знаннями та практичними вміннями щодо виховання особистості в сім’ї та навчити їх застосовувати ці знання і вміння в майбутній професійній діяльності.
Завдання: основними завданнями вивчення дисципліни „ Педагогіка сімейного виховання” є: ознайомити студентів з теорією сімейного виховання та показати її важливе місце і роль у педагогічній науці; озброїти майбутніх соціальних педагогів методиками вивчення та виховання особистості дитини.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати: соціально-виховні функції сім’ї в суспільстві, типологію сімей; механізми соціалізації дітей в різних типах сімей; напрями соціально-педагогічної допомоги сім’ям різних типів; типові помилки сімейного виховання; види сімейних конфліктів та шляхи їх подолання; методи та форми взаємодії соціального педагога з сім’єю; особливості сімейного виховання; особливості виховання культури поведінки у дітей в громадських місцях, на природі, дома, в гостях, під час приймання гостей; методику загартування і фізичного виховання дітей у сім’ї.
вміти: здійснити вивчення особистості дитини, використати отримані результати у виховній роботі з нею; здійснити консультацію з проблем сімейного виховання; розробити режим дня для дітей різних вікових груп; розробити сценарій сімейного свята; допомогти батькам у підготовці дитини до навчання в школі; організувати дозвілля дітей різного віку.
Рекомендована література
Основна
- Марушкевич А. А., Постовий В. Г., Алексеєнко Т. Ф. Родинна педагогіка. /А. А. Марушкевич, В. Г. Постовий, Т. Ф. Алексеєнко. – Київ: Видав. ПАРАПЛАН, 2002.-216 с.
- Маценко Л. М. Педагогіка сімейного виховання: навчальний посібник. Вид. 5-те, доп., перероб. – К.: НАКККіМ, 2014. -372 с.
- Кузьмінський А. І. , Омеляненко В. Л. – Педагогіка родинного виховання: Навч. посіб. – К.: Знання, 2006 -324 с. – (навчально-методичний комплекс з педагогіки).
Допоміжна
- Бондаровська В. та ін. Школа для батьків / В. Бондаровська, К. Бабенко, О. Возіянова та ін.., ТОВ «Батискраф». – К. – 2003. -320 с.
- Бондарчук О. І. Психологія сім’ї: курс лекцій. – К.: МАУП, 2001. – 96 с.
- Постовий В. Г. Педагогічні задачі і завдання для батьків / В. Г. Постовий. – К. Рад. школа, 2004.
- Рибальченко І. М. Супутник класного керівника. 1-4 класи / І. М. Рибальченко. – Х.: Вид. група « Основа», 2009. – 176 с.
- Макаренко А. С. Книга для батьків. – К.: Рад. школа, 1978. -264 с.
- Сухомлинський В. О. Батьківська педагогіка / В. О. Сухомлинський – К.: радянська школа, 1979. -151 с.
- Стельмахович М. Г. Українська родинна педагогіка. – К., 1996.
- Ушинський К. Д. Про сімейне виховання. – К.: Рад. школа, 1974 – 152 с.
Матеріали
ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ЗАЛІК З ДИСЦИПЛІНИ
- Характеристика державної сімейної політики.
- Сім’я – основний інститут виховання особистості.
- Видатні педагоги про сімейне виховання.
- Поняття про сім’ю як малу соціальну групу.
- Особливості та перспективи розвитку сучасної родини.
- Функції сучасної сім’ї.
- Типологія сімей.
- Стилі сімейного виховання.
- Психологічний клімат сім’ї, функція психологічного захисту.
- Проблемна сім’я як об’єкт соціальної роботи.
- Соціально-педагогічна діяльність соціального педагога в роботі з родиною.
- Мета, завдання соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у роботі з сім’єю.
- Взаємодія соціального педагога з соціальними службами, організаціями, установами.
- Напрями та зміст роботи соціального педагога з проблемними сім’ями.
- Робота соціального педагога з молодими сім’ями.
- Форми роботи соціального педагога з сім’ями.
- Взаємодія соціального педагога, школи та сім’ї у розв’язанні проблем виховання особистості.
- Права та обов’язки батьків або осіб, які їх замінюють.
19.Методи та форми роботи соціального педагога з батьками учнів.
- Завдання, зміст і методика виховання дітей в родині. Методи сімейного виховання.
Програма навчальної дисципліни
Змістовний модуль 1. Сім’я – основний фактор формування особистості.
Тема 1. Історія розвитку сімейного виховання.
Характеристика державної сімейної політики. Сім’я – основний соціальний інститут виховання особистості. Поняття про сім’ю як малу соціальну групу. Особливості та перспективи розвитку сучасної родини.
Тема 2. Теоретико-методологічні основи сімейного виховання.
Стилі сімейного виховання. Принципи та загальна стратегія сучасного сімейного виховання.
Змістовний модуль 2. Методика сімейного виховання.
Тема 3. Функції сучасної сім’ї.
Матеріально-економічна функція. Житлово-побутова функція. Репродуктивна функція. Комунікативна функція. Психологічний клімат сім’ї. Виховна функція. Рекреативна функція. Соціалізуюча функція. Функція психологічного захисту.
Тема 4. Робота соціального педагога з молодими сім’ями.
Системи роботи соціального педагога з молодими сім’ями. Форми роботи соціального педагога з молодою родиною. Функції соціального педагога в роботі з родиною.
Тема 5. Методика сімейного виховання.
Вплив родини на розвиток особистості дитини. Умови ефективного сімейного виховання. Завдання, зміст і методика виховання дітей в родині. Методи сімейного виховання.