Педагогічні аспекти вивчення історичної пам’яті (Спеціальність 027 Музеєзнавство, пам’яткознавство)
Тип: На вибір студента
Відділення: циклова комісія педагогічно - психологічних та соціальних дисциплін
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
5 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
5 | 16 | Колобич О. П. | ШКМ-31 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
5 | 16 | ШКМ-31 | Колобич О. П. |
Опис курсу
Мета: формування у студентів уявлення про особливості структури історичних процесів та пам’яті українського народу, компетентностей необхідних для забезпечення ефективної педагогічної діяльності в умовах музейного простору, мотивація студентів до професійної діяльності.
Предмет: ознайомити студентів з основними поняттями і термінами, пов’язаними з вивченням пам’яті; охарактеризувати вплив історичної політики на реформування історичної освіти; показати взаємодію між академічною наукою та навчальною літературою з історії, проаналізувати зміст навчальної літератури з історії крізь призму категорій історичної пам’яті.
Завдання:
- формування національно свідомої світоглядної позиції молоді, дорослих;
- знання базових категорій педагогічних аспектів вивчення історичної пам’яті;
- розвиток наукових уявлень про історичну пам’ять;
- підвищення рівня володіння знаннями з проблеми особливостей структури історичної пам’яті українського народу;
- застосування історичної пам’яті у процесі вивчення музейної аудиторії.
Заплановані результати навчання:
Студент повинен знати:
- основні концепції й підходи до вивчення педагогічних аспектів історичної пам’яті.
- розвиток наукових уявлень про колективну пам’ять;
- історичні передумови формування історичної пам’яті українців;
- моделі пам’яті, що існують в українському суспільстві.
Вміти:
- застосовувати понятійно-категоріальний апарат педагогічних аспектів вивчення історичної пам’яті;
- організовувати конструктивну взаємодію для формування базових елементів музейного середовища навчання.
Студент набуде компетентності:
1.Загальні компетентності:
ЗК 1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК 2. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК 4. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК 5. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК 9. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань та взятих обов’язків.
2. Фахові компетентності:
СК 1. Здатність діяти соціально відповідально і свідомо відповідно до розуміння тенденцій розвитку музейної та пам’яткохоронної галузі.
СК 2. Здатність оцінювати найважливіші події та явища української історії у контексті світової історії.
СК 5. Здатність забезпечувати обслуговування відвідувачів.
СК 10. Здатність здійснювати взаємодію музейнозаповідної мережі, об’єктів культурної спадщини з туристичною сферою.
СК 12. Здатність організовувати міждисциплінарну педагогічну діяльність у просторі музею.
3. Програмні результати навчання:
ПР 1. Використовувати міждисциплінарний підхід в атрибуції об’єктів історико-культурної спадщини.
ПР 2. Аналізувати й узагальнювати історико-культурний матеріал у певній системі.
ПР 12. Досліджувати та інтерпретувати історико-культурну інформацію музейних предметів, об’єктів культурної спадщини, природних пам’яток.
ПР 18. Виконувати комплексні завдання протягом певного періоду часу та представляти результат вчасно.
ПР 22. Вміти планувати та організовувати міждисцилінарну культурно-просвітницьку та педагогічну діяльність у музейному просторі.
Рекомендована література
Основна
- Колобич О. П. Загальна психологія: навчально-методичний посібник. Львів : Растр-7, 2019. 172 с.
- Музейна педагогіка в науковій освіті : збірник тез доповідей учасників ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Київ, 26 листопада 2020 р. / за наук. ред. С. О. Довгого. Київ : Національний центр «Мала академія наук України», 2020. 310 с.
- Музейна педагогіка в системі підготовки бакалаврів: можливості педагогічного коледжу. Караманов О., Сурмач О., Шукалович О. // Український педагогічний журнал. 2020.№1 С.100-107 URL:http://uej.undip.org.ua/Zhurnal/2020/1/Statti/%D0%9A%D0%90%D0%A0%D0%90%D0%9C%D0%90%D0%9D%D0%9E%D0%92.pdf
- Савчин М. В., Василенко Л. А. Вікова психологія: навчальний посібник, 5-ге видання, перероблене, доповнене. Київ : ВЦ «Академія», 2021. 376 с.
- Удовиченко І.В Музейна педагогіка: теорія і практика: наук.-метод. посіб. Київ: Логос, Нац. музей історії України, 2017. 72с.
Допоміжна
- Вербицька П.В., Пасічник Р.Е. Музей як комунікативний та освітній простір: навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. 234с.
- Гайдай О.М. Музеєзнавство: навчальний посібник. Миколаїв: ЧНУ імені Петра Могили, 2021. 212с.
- Караманов О. В. Музейна педагогіка у системі сучасної освітньої парадигми та поширення наукових знань / О. В. Караманов // Музейна педагогіка в науковій освіті: збірник тез доповідей учасників І Всеукраїнської науково-практичної конференції (Київ, 28 листопада 2019 р.). Біла Церква: Видавництво «Авторитет» ФОП Курбанова Ю. В., 2019. с. 48-50.
- Караманов О. В. Музейна психологія у системі організації комунікації з відвідувачами / О. В. Караманов // Матеріали Дев’ятої науково-практичної конференції “Музейна педагогіка – проблеми, сьогодення, перспективи” (Київ, 7-8 жовтня 2021 р.) / Національний заповідник «Києво-Печерська лавра». К.: ТОВ «КАПІТАЛ-ДРУК», 2021. с. 111-113.
- Караманов О. В. Педагогічна діяльність музеїв в сучасному освітньому просторі України: Монографія / О. В. Караманов. Львів: Сполом, 2020. 452 с.
- Нагорна Л.П. Історична пам’ять: теорії, дискурси, рефлексії. К., ІПіЕНД ім. І.Ф.Кураса НАН України, 2012. 328 с.
- Панахид Г. Музейна педагогіка: тематичний покажчик літератури. Львів: Ліга Львів, 2015. 66с.
- Культура історичної пам’яті: європейський та український досвід [Ю. Шаповал, Л. Нагорна, О. Бойко та ін.]; за загальною редакцією Ю. Шаповала. Київ: ІПІЕНД, 2013. 600 с.
ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ
- Колобич О. П. Загальна психологія: навчально-методичний посібник. Львів : Растр-7, 2019. 172 с. URL: http://pedcollege.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/09/підручник-2018-колобич-Р7.pdf.
- Маньковська Р. Сучасні музейні комунікації та перспективи їх розвитку. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/kraeznavstvo_2013_3_1
- Музейний простір України: портал. URL: http://prostir.museum/
- Сергєєнкова О.П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія: навч. посібник. Київ : Центр учб. літ., 2012. 168 с. URL: https://ukrtextbook.com/vikova-psixologiya-sergeyenkova-o-p/
Матеріали
ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ЗАЛІК ІЗ ДИСЦИПЛІНИ
- Поняття історичної пам’яті.
- Значення педагогічних аспектів вивчення історичної пам’яті для розвитку музейної діяльності.
- Застосування історичної пам’яті у процесі вивчення музейної аудиторії.
- Особливості структури історичної пам’яті українського народу.
- Засоби конструювання людини «нового типу».
- Інструменти управління масовою свідомістю.
- Роль історичної пам’яті у контексті організації музейно-педагогічної діяльності.
- Історична пам’ять як засіб самоідентифікації.
- Історична пам’ять в сучасній Україні.
- Педагогічна компетентність і національна ідентичність.
- Культура й етика історичної пам’яті.
- Громадська думка й історична пам’ять у сучасній Україні.
- Музейна політика в сучасній Україні.
- Музейна справа як спеціальна сфера історичної пам’яті та наукової діяльності.
- Музейна справа: історична пам’ять, національна музейна політика.
- Розвиток наукових уявлень про історичну пам’ять.
- Простір пам’яті як сфера метафоричного моделювання.
- Історична пам’ять: поняття і феноменологія.
- Політика пам’яті та її орієнтаційна місія.
- Нові часи – нові герої: формування культури пам’яті в Україні.