Основи природознавства і методика ознайомлення дітей з природою

Тип: Нормативний

Відділення: циклова комісія фахових дисциплін дошкільної освіти

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
33Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
336Нестер М. В.ДШВ-21

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
318ДШВ-21Нестер М. В.

Опис курсу

МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

      Мета: формування у студентів необхідних екологічних і педагогічних знань, які є чинниками їх професійної підготовки та практичної діяльності. Формування професійної компетенції майбутніх фахівців в галузі дошкільної освіти та виховання в контексті вивчення об’єктів та явищ природи, методів ознайомлення дітей з ними і форм організації навчально-виховної роботи в умовах суспільного дошкільного виховання та сім’ї.

     Предмет: процес ознайомлення дітей з природою, виховання та розвиток їх під час цієї роботи.

      Завдання:

  • систематизація знань студентів про природу;
  • оволодіння студентами методами ознайомлення дітей з природою;
  • навчання умінню доцільно використовувати форми організації співпраці дорослого і дитини в процесі пізнання світу природи;
  • збагачення естетичних вражень та формування системи цінностей у майбутніх педагогів.

      Заплановані результати навчання:

Студенти повинні

      знати:

  • природні умови України (клімат, природні зони), рослинний і тваринний світ;
  • природу рідного краю, її неповторну красу, видову різноманітність, збереження та примноження природних багатств;
  • найбільш цікаві для дітей об’єкти і явища природи нашої планети;
  • основні природоохоронні акти, закони, документи з питань охорони навколишнього середовища;
  • завдання ознайомлення дошкільників з природою;
  • умови ефективності навчально-виховного процесу щодо вирішення завдань ознайомлення дошкільників з природою;
  • систему екологічного виховання дітей, основні напрями і перспективи, її розвиток у педагогічній науці України.

вміти:

  • планувати навчально-виховну роботу з вихованцями на заняттях;
  • визначати та аналізувати знання дітей про довкілля;
  • умови ефективності навчально-виховного процесу щодо вирішення завдань ознайомлення дошкільників з природою;
  • добирати цікаву, доступну інформацію про об’єкти та явища природи;
  • використовувати ігри з природним матеріалом: снігом, піском, водою, вітром, сонцем, листям плодами дерев, проводити нескладні досліди під час прогулянок та екскурсій;
  • доступно розповідати про екологічно доцільну поведінку людини, правила природокористування, необхідність збереження природи.

Студент набуде компетентності:

Загальні компетентності:

ЗК 3 Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

ЗК 4 Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.

ЗК 5 Здатність спілкуватися іноземною мовою.

ЗК 7 Здійснення безпечної діяльності.

ЗК 8 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.

Спеціальні компетентності:

СК 3 Здатність до формування в дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку навичок безпечної поведінки в довкіллі, навичок орієнтування на сталий розвиток.

СК 4 Здатність до формування в дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку основ здорового способу життя, здоров’язбережувальних навичок.

СК 5 Здатність до формування у дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку взаємин з оточенням (предметним, природним, соціальним).

СК 14 Здатність до саморозвитку та самореалізації з використанням перспективного педагогічного досвіду, освітніх інновацій у професійній діяльності.

СК 15 Здатність до комунікативної взаємодії з учасниками освітнього процесу.

Результати навчання:

РН 1 Упорядковувати універсальне, розвивальне середовище у групах раннього та передшкільного віку з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дитини.

РН 2 Планувати та організовувати освітній процес у закладі дошкільної освіти з урахуванням принципів здоров’язбереження, особистісно зорієнтованого підходу, суб’єкт-суб’єктної взаємодії.

РН 10 Організовувати умови безпечного середовища у природному, предметному та соціальному оточенні в процесі організації різних видів діяльності дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку.

РН 18 Організовувати та розділяти предметно-просторове розвивальне середовище на осередки діяльності в групах дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку.

РН 20 Забезпечувати формування наскрізних умінь особистості дитини в різних видах діяльності в умовах закладу дошкільної освіти.

Рекомендована література

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

Основна

  1. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні: Міністерство освіти і науки України, Академія педагогічних наук України. Київ : 2012.
  2. В. М. Люборова. Куточок природи в дошкільному закладі. Київ : Освіта, 2012.
  3. Горопаха Н. М. Методика ознайомлення дітей з природою. Хрестоматія. Київ : 2012.
  4. Наступність дошкільних навчальних закладів і початкової школи в етнічному вихованні дітей: навч. метод. посіб. / за ред.: проф. Н. В. Лисенко. Івано-Франківськ, 2011. 256 с.
  5. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» О.І.Білан, Л.М.Возна, О.Л.Максименко та ін. Тернопіль: Мандрівець, 2012. 264с.
  6. Програма розвитку дитини дошкільного віку “Українське дошкілля”/ О.Білан, Вид. 2-ге зі зм. і доп. Тернопіль : Мандрівець, 2022. 216 с.
  7. Ольховська О., Єрьоменко Ю. Уроки ЕКО-мислення маленької По. Кенгуру. 2024. 80 с.
  8. Яришева Н. Ф. Основи природознавства: Природа України: навч. посіб. Київ: Вища школа, 2010. 335 с.

Допоміжна

  1. Бочелюк О. І. Кімнатне квітникарство в дошкільному закладі Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012. 240 с.
  2. Левченко Т.Г. Рідна природа. Матеріали до занять. Харків: Основа, 2010. 224 с.
  3. Пізнавальний розвиток старших дошкільників / за заг. ред. Н. І. Дикань,

К. С. Мельниченко, О. А. Шевцова.  Харків: Основа,  2012. 319 с.

  1. Черняк В.М., Бочелюк О.І. Озелення ділянки дошкільного навчального закладу: навч. посіб. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010.
  2. ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ
    1. http://194.44.152.155/elib/local/skbnpdf Підручник Н.Ф. Яришева Методика ознайлмлення дітей з природою
    2. https://sites.google.com/site/beregidetej/metodika-oznajomlenna-ditej-z-prirodou Методика ознайомлення дітей з природою
    3. http://www.nvkcom.ua/organizaciya-kutochkiv-prirodi-u-doshkilnomu-zakladi/ Куточок природи в ЗДО
    4. https://vseosvita.ua/library/konspekt-zanatta-z-ditmi-starsogo-doskilnogo-viku-po-oznajomlennu-ditej-z-prirodou-pori-roku-prigodi-parasolok-78122.html Конспекти занять

Силабус:

Завантажити силабус