Основи природознавства і методика ознайомлення дітей з природою
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія фахових дисциплін дошкільної освіти
Навчальний план
| Семестр | Кредити | Звітність |
| 3 | 3 | Іспит |
Лекції
| Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
| 3 | 36 | Нестер М. В. | ДШВ-21 |
Практичні
| Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
| 3 | 18 | ДШВ-21 | Нестер М. В. |
Опис курсу
МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Мета: формування у студентів необхідних екологічних і педагогічних знань, які є чинниками їх професійної підготовки та практичної діяльності. Формування професійної компетенції майбутніх фахівців в галузі дошкільної освіти та виховання в контексті вивчення об’єктів та явищ природи, методів ознайомлення дітей з ними і форм організації навчально-виховної роботи в умовах суспільного дошкільного виховання та сім’ї.
Предмет: процес ознайомлення дітей з природою, виховання та розвиток їх під час цієї роботи.
Завдання:
- систематизація знань студентів про природу;
- оволодіння студентами методами ознайомлення дітей з природою;
- навчання умінню доцільно використовувати форми організації співпраці дорослого і дитини в процесі пізнання світу природи;
- збагачення естетичних вражень та формування системи цінностей у майбутніх педагогів.
Заплановані результати навчання:
Студенти повинні
знати:
- природні умови України (клімат, природні зони), рослинний і тваринний світ;
- природу рідного краю, її неповторну красу, видову різноманітність, збереження та примноження природних багатств;
- найбільш цікаві для дітей об’єкти і явища природи нашої планети;
- основні природоохоронні акти, закони, документи з питань охорони навколишнього середовища;
- завдання ознайомлення дошкільників з природою;
- умови ефективності навчально-виховного процесу щодо вирішення завдань ознайомлення дошкільників з природою;
- систему екологічного виховання дітей, основні напрями і перспективи, її розвиток у педагогічній науці України.
вміти:
- планувати навчально-виховну роботу з вихованцями на заняттях;
- визначати та аналізувати знання дітей про довкілля;
- умови ефективності навчально-виховного процесу щодо вирішення завдань ознайомлення дошкільників з природою;
- добирати цікаву, доступну інформацію про об’єкти та явища природи;
- використовувати ігри з природним матеріалом: снігом, піском, водою, вітром, сонцем, листям плодами дерев, проводити нескладні досліди під час прогулянок та екскурсій;
- доступно розповідати про екологічно доцільну поведінку людини, правила природокористування, необхідність збереження природи.
Студент набуде компетентності:
Загальні компетентності:
ЗК 3 Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 4 Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК 5 Здатність спілкуватися іноземною мовою.
ЗК 7 Здійснення безпечної діяльності.
ЗК 8 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Спеціальні компетентності:
СК 3 Здатність до формування в дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку навичок безпечної поведінки в довкіллі, навичок орієнтування на сталий розвиток.
СК 4 Здатність до формування в дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку основ здорового способу життя, здоров’язбережувальних навичок.
СК 5 Здатність до формування у дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку взаємин з оточенням (предметним, природним, соціальним).
СК 14 Здатність до саморозвитку та самореалізації з використанням перспективного педагогічного досвіду, освітніх інновацій у професійній діяльності.
СК 15 Здатність до комунікативної взаємодії з учасниками освітнього процесу.
Результати навчання:
РН 1 Упорядковувати універсальне, розвивальне середовище у групах раннього та передшкільного віку з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дитини.
РН 2 Планувати та організовувати освітній процес у закладі дошкільної освіти з урахуванням принципів здоров’язбереження, особистісно зорієнтованого підходу, суб’єкт-суб’єктної взаємодії.
РН 10 Організовувати умови безпечного середовища у природному, предметному та соціальному оточенні в процесі організації різних видів діяльності дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку.
РН 18 Організовувати та розділяти предметно-просторове розвивальне середовище на осередки діяльності в групах дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку.
РН 20 Забезпечувати формування наскрізних умінь особистості дитини в різних видах діяльності в умовах закладу дошкільної освіти.
Рекомендована література
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Основна
- Базовий компонент дошкільної освіти в Україні: Міністерство освіти і науки України, Академія педагогічних наук України. Київ : 2012.
- В. М. Люборова. Куточок природи в дошкільному закладі. Київ : Освіта, 2012.
- Горопаха Н. М. Методика ознайомлення дітей з природою. Хрестоматія. Київ : 2012.
- Наступність дошкільних навчальних закладів і початкової школи в етнічному вихованні дітей: навч. метод. посіб. / за ред.: проф. Н. В. Лисенко. Івано-Франківськ, 2011. 256 с.
- Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» О.І.Білан, Л.М.Возна, О.Л.Максименко та ін. Тернопіль: Мандрівець, 2012. 264с.
- Програма розвитку дитини дошкільного віку “Українське дошкілля”/ О.Білан, Вид. 2-ге зі зм. і доп. Тернопіль : Мандрівець, 2022. 216 с.
- Ольховська О., Єрьоменко Ю. Уроки ЕКО-мислення маленької По. Кенгуру. 2024. 80 с.
- Яришева Н. Ф. Основи природознавства: Природа України: навч. посіб. Київ: Вища школа, 2010. 335 с.
Допоміжна
- Бочелюк О. І. Кімнатне квітникарство в дошкільному закладі Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012. 240 с.
- Левченко Т.Г. Рідна природа. Матеріали до занять. Харків: Основа, 2010. 224 с.
- Пізнавальний розвиток старших дошкільників / за заг. ред. Н. І. Дикань,
К. С. Мельниченко, О. А. Шевцова. Харків: Основа, 2012. 319 с.
- Черняк В.М., Бочелюк О.І. Озелення ділянки дошкільного навчального закладу: навч. посіб. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010.
- ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ
-
- http://194.44.152.155/elib/local/skbnpdf Підручник Н.Ф. Яришева Методика ознайлмлення дітей з природою
- https://sites.google.com/site/beregidetej/metodika-oznajomlenna-ditej-z-prirodou Методика ознайомлення дітей з природою
- http://www.nvkcom.ua/organizaciya-kutochkiv-prirodi-u-doshkilnomu-zakladi/ Куточок природи в ЗДО
- https://vseosvita.ua/library/konspekt-zanatta-z-ditmi-starsogo-doskilnogo-viku-po-oznajomlennu-ditej-z-prirodou-pori-roku-prigodi-parasolok-78122.html Конспекти занять