Основи природознавства і методика ознайомлення дітей з природою
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія фахових дисциплін дошкільної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
3 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
3 | 36 | Нестер М. В. | ДШВ-21 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 18 | ДШВ-11 | Нестер М. В. |
Опис курсу
МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Мета: формування у студентів необхідних екологічних і педагогічних знань, які є чинниками їх професійної підготовки та практичної діяльності. Формування професійної компетенції майбутніх фахівців в галузі дошкільної освіти та виховання в контексті вивчення об’єктів та явищ природи, методів ознайомлення дітей з ними і форм організації навчально-виховної роботи в умовах суспільного дошкільного виховання та сім’ї.
Предмет: процес ознайомлення дітей з природою, виховання та розвиток їх під час цієї роботи.
Завдання:
- систематизація знань студентів про природу;
- оволодіння студентами методами ознайомлення дітей з природою;
- навчання умінню доцільно використовувати форми організації співпраці дорослого і дитини в процесі пізнання світу природи;
- збагачення естетичних вражень та формування системи цінностей у майбутніх педагогів.
Заплановані результати навчання:
Студенти повинні
знати:
- природні умови України (клімат, природні зони), рослинний і тваринний світ;
- природу рідного краю, її неповторну красу, видову різноманітність, збереження та примноження природних багатств;
- найбільш цікаві для дітей об’єкти і явища природи нашої планети;
- основні природоохоронні акти, закони, документи з питань охорони навколишнього середовища;
- завдання ознайомлення дошкільників з природою;
- умови ефективності навчально-виховного процесу щодо вирішення завдань ознайомлення дошкільників з природою;
- систему екологічного виховання дітей, основні напрями і перспективи, її розвиток у педагогічній науці України.
вміти:
- планувати навчально-виховну роботу з вихованцями на заняттях;
- визначати та аналізувати знання дітей про довкілля;
- умови ефективності навчально-виховного процесу щодо вирішення завдань ознайомлення дошкільників з природою;
- добирати цікаву, доступну інформацію про об’єкти та явища природи;
- використовувати ігри з природним матеріалом: снігом, піском, водою, вітром, сонцем, листям плодами дерев, проводити нескладні досліди під час прогулянок та екскурсій;
- доступно розповідати про екологічно доцільну поведінку людини, правила природокористування, необхідність збереження природи.
Студент набуде компетентності:
Загальні компетентності:
ЗК 3 Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 4 Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК 5 Здатність спілкуватися іноземною мовою.
ЗК 7 Здійснення безпечної діяльності.
ЗК 8 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Спеціальні компетентності:
СК 3 Здатність до формування в дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку навичок безпечної поведінки в довкіллі, навичок орієнтування на сталий розвиток.
СК 4 Здатність до формування в дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку основ здорового способу життя, здоров’язбережувальних навичок.
СК 5 Здатність до формування у дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку взаємин з оточенням (предметним, природним, соціальним).
СК 14 Здатність до саморозвитку та самореалізації з використанням перспективного педагогічного досвіду, освітніх інновацій у професійній діяльності.
СК 15 Здатність до комунікативної взаємодії з учасниками освітнього процесу.
Результати навчання:
РН 1 Упорядковувати універсальне, розвивальне середовище у групах раннього та передшкільного віку з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дитини.
РН 2 Планувати та організовувати освітній процес у закладі дошкільної освіти з урахуванням принципів здоров’язбереження, особистісно зорієнтованого підходу, суб’єкт-суб’єктної взаємодії.
РН 10 Організовувати умови безпечного середовища у природному, предметному та соціальному оточенні в процесі організації різних видів діяльності дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку.
РН 18 Організовувати та розділяти предметно-просторове розвивальне середовище на осередки діяльності в групах дітей дошкільного (раннього та передшкільного) віку.
РН 20 Забезпечувати формування наскрізних умінь особистості дитини в різних видах діяльності в умовах закладу дошкільної освіти.
Рекомендована література
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Основна
- Базовий компонент дошкільної освіти в Україні: Міністерство освіти і науки України, Академія педагогічних наук України. Київ : 2012.
- В. М. Люборова. Куточок природи в дошкільному закладі. Київ : Освіта, 2012.
- Горопаха Н. М. Методика ознайомлення дітей з природою. Хрестоматія. Київ : 2012.
- Наступність дошкільних навчальних закладів і початкової школи в етнічному вихованні дітей: навч. метод. посіб. / за ред.: проф. Н. В. Лисенко. Івано-Франківськ, 2011. 256 с.
- Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» О.І.Білан, Л.М.Возна, О.Л.Максименко та ін. Тернопіль: Мандрівець, 2012. 264с.
- Яришева Н. Ф. Основи природознавства: Природа України: навч. посіб. Київ: Вища школа, 2010. 335 с.
Допоміжна
- Бочелюк О. І. Кімнатне квітникарство в дошкільному закладі Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012. 240 с.
- Левченко Т.Г. Рідна природа. Матеріали до занять. Харків: Основа, 2010. 224 с.
- Пізнавальний розвиток старших дошкільників / за заг. ред. Н. І. Дикань,
К. С. Мельниченко, О. А. Шевцова. Харків: Основа, 2012. 319 с.
- Черняк В.М., Бочелюк О.І. Озелення ділянки дошкільного навчального закладу: навч. посіб. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010.
ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ
- http://194.44.152.155/elib/local/skbnpdf Підручник Н.Ф. Яришева Методика ознайлмлення дітей з природою
- https://sites.google.com/site/beregidetej/metodika-oznajomlenna-ditej-z-prirodou Методика ознайомлення дітей з природою
- http://www.nvkcom.ua/organizaciya-kutochkiv-prirodi-u-doshkilnomu-zakladi/ Куточок природи в ЗДО
- https://vseosvita.ua/library/konspekt-zanatta-z-ditmi-starsogo-doskilnogo-viku-po-oznajomlennu-ditej-z-prirodou-pori-roku-prigodi-parasolok-78122.html Конспекти занять
Матеріали
ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНЕСЕНО НА ІСПИТ З ДИСЦИПЛІНИ
- Значення ознайомлення з природою дітей для їх всебічного розвитку, формування екологічної культури.
- Основні відомості про свійських і диких тварин. Основні групи. Легенди, перекази.
- Форми організації та планування роботи з ознайомлення дітей з природою.
- Спостереження – основний метод ознайомлення дітей з природою. Види спостережень.
- Значення експериментів в ознайомленні дітей з природою. Особливості їх проведення.
- Прогулянки та екскурсії в природу як особливі види занять, їх значення.
- Навчально-виховне значення праці в природі. Педагогічні та гігієнічні вимоги до праці в природі.
- Форми організації праці в природі. Попередження травматизму при збиранні овочевих культур на городі.
- 3начення кутка природи. Вимоги до підбору об’єктів.
- Рослини кутка природи. Класифікація рослин, догляд за ними.
- Тварини кутка природи. Участь дітей в догляді за ними.
- Загальна характеристика класу земноводних і плазунів.
- Екзотичні птахи.
- Загальна характеристика класу ссавців. Біологія дрібних ссавців.
- Пори року як комплекс взаємообумовлених сезонних змін у природі.
- 3агальна характеристика осені. Характерні зміни природи ранньої та пізньої осені, строки настання їх в нашій місцевості.
- Тематика і структура екскурсії в природу. Техніка безпеки біля водойми.
- Характерні зміни в природі на початку і в кінці зими. Сільськогосподарські роботи.
- Весна, літо. Характерні зміни в природі в різні періоди весни, літа.
- Лікарські рослини. Ознайомлення з лікарськими рослинами дітей дошкільного віку.
- Земельна ділянка, планування, значення ділянки для проведення виховної та освітньої роботи щодо ознайомлення дітей з природою.
- Гриби їстівні та отруйні. Ознайомлення з грибами дітей дошкільного віку. Профілактика отруєнь.
- Заняття, типи занять. Їх характеристика.
- Цільові прогулянки. Особливості організації та проведення цільових прогулянок, попередження травматизму.
- Екскурсії, навчально-виховне значення, відмінність від прогулянок. Попередження травматизму, профілактика отруєнь.
- Прийоми керівництва спостереженнями дітей в різних вікових групах.
- Цільові прогулянки та екскурсії в природу. Особливості їх проведення.
- Організація пошуково-дослідницької діяльності дітей дошкільного віку.
- Форми організації праці. Розкрити організацію чергування в кутку природи.
- Будівельно-конструктивні ігри з природним матеріалом. Їх організація.
- Дидактичні ігри природничого змісту. Їх класифікація, методика проведення.
- Розповідь вихователя, методика проведення.
- Художня література природничого змісту, твори сучасних письменників про природу для дітей дошкільного віку.
- Методика проведення свят і розваг природничого змісту.
- Догляд за мешканцями акваріума в різних вікових групах.
- Утримання птахів в дитячому садку. Ознайомлення дітей з ними.
- Методика ознайомлення дітей різних вікових груп з тваринами.
- Утримання дрібних ссавців в кутку природи ЗДО. Ознайомлення дітей з ними.
- Спостереження дітьми дошкільного віку за рослинами кутка природи.
- Організація довготривалих спостережень за тваринами.
- Методика ознайомлення дітей молодшого дошкільного віку з осінніми явищами.
- Методика ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з осінніми явищами.
- Спостереження за снігопадом, ознайомлення з властивостями снігу, льоду під час прогулянок.
- Методика ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з зимовими явищами в природі.
- Методика ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з весняними явищами.
- Методика ознайомлення дітей дошкільного віку з літніми природними явищами.
- Ділянка дошкільного навчального закладу. Значення ділянки в реалізації завдань щодо ознайомлення дітей з природою.
- Методика проведення занять у старшій групі щодо ознайомлення дітей з природою. Види занять.
- Відмінність екскурсії від прогулянок. Методика проведення цільової прогулянки.
- Методика керівництва екскурсіями в природу.
Практичні завдання
- Підібрати народні ігри природничого змісту. Розкрити особливості їх проведення.
- Використання загадок про тварин і рослин. Наведіть приклади.
- Підібрати приказки та прислів’я про природу. Розкрити своєрідність їх використання.
- Скласти модель дидактичної гри «Пізнай за описом».
- Підібрати загадки про свійських і диких тварин, варіанти їх використання.
- Види праці в кутку природи. Практично відобразити їх.
- Підберіть загадки природничого змісту.
- Скласти план підсумкової бесіди про птахів.
- Скласти модель заняття «Порівняльне спостереження за хом’яком та морською свинкою».
- Навести приклади проведення дослідів щодо ознайомлення дітей з властивостями води.
- Розкрити зміст дослідів щодо ознайомлення дітей з властивостями повітря.
- Скласти план-конспект заняття для старшої групи «Збирання овочів, фруктів, насіння».
- Скласти для старшої групи план-конспект екскурсії до лісу в період золотої осені.
- Скласти план-конспект заняття для дітей старшої групи «Ознайомлення з грибами».
- Скласти план спостереження за снігопадом, використавши при цьому художнє слово.
- Скласти план-конспект заняття для старшої групи «Січень – року початок, а зимі – середина».
- Скласти план-конспект заняття для старшої групи «Бесіда про літо».
- Скласти план-конспект екскурсії до водойми в старшій групі.
- Скласти перелік занять на літо. Визначити їх завдання і організацію.
- Проведення дослідів з питань вивчення природи. Навести приклади.
- Види праці в природі дітей весною і літом. Навести приклади.
- Підібрати тематику спостережень у весняний період в природі на тиждень для дітей старшого дошкільного віку.
- Скласти план підсумкової бесіди про осінь для дітей старшого дошкільного віку.
- Підібрати літературу природничого змісту для дітей дошкільного віку.
- Скласти конспект екскурсії в природу літом для дітей однієї вікової групи.