Безпека життєдіяльності та охорона праці в IT
Тип: Нормативний
Відділення: циклова комісія спеціальності комп'ютерні науки
Навчальний план
| Семестр | Кредити | Звітність |
| 2 | 3 | Залік |
Лекції
| Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
| 2 | 34 | Стельмащук С. Я. | ПКК-11 |
Лабораторні
| Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
| 1 |
Практичні
| Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
| 2 | 17 | ПКК-11 | Стельмащук С. Я. |
Опис курсу
МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Мета – надання знань з правових та організаційних питань охорони праці, основ фізіології, гігієни праці та виробничої санітарії, техніки безпеки, пожежної безпеки, визначеними відповідними державними нормативними актами України.
Завдання – вивчення теорії та отримання практичних знань з забезпечення безпечних умов праці, профілактики травматизму та професійних захворювань.
В результаті вивчення дисципліни студент повинен
знати: основні поняття у галузі охорони праці, їх терміни та визначення; основні законодавчі акти про охорону праці, їх загальну характеристику; основні положення нормативно-правових актів з охорони праці; систему державного нагляду і громадського контролю за охороною праці в Україні, функції та повноваження органів нагляду і контролю; систему державного управління охороною праці та організацію охорони праці на підприємстві, функції та повноваження органів управління; порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві; основи фізіології, гігієни праці та виробничої санітарії; загальні вимоги з охорони праці щодо конструкцій об’єктів підвищеної небезпеки і організації їх безпечної експлуатації; основи пожежної безпеки: пожежонебезпечні властивості речовин і матеріалів, безпека об’єктів, системи попередження пожеж та системи пожежного захисту; системи державного пожежного нагляду в Україні, організацію навчання посадових осіб та працівників з питань пожежної безпеки;
вміти: проаналізувати і оцінити стан організації охорони праці на підприємстві та його відповідність вимогам законодавчих та нормативних актів з охорони праці; розробити й організувати систему управління охороною праці на підприємстві; розробити план навчання і перевірки знань з охорони праці працівників підприємства з урахуванням специфіки робіт (шкідливі, важкі, небезпечні); розробити заходи стосовно безпечної експлуатації систем, що працюють під тиском, вантажопіднімальних та транспортувальних пристроїв, механізмів, машин; організувати проведення інструктажів з охорони праці на підприємстві; оцінити стан електробезпеки на підприємстві, розробити заходи щодо недопущення електротравматизму ; визначити категорію приміщень і зон за вибуховою та пожежною безпекою; обґрунтувати первинні засоби пожежогасіння для конкретних виробничих умов і провести інструктаж працюючих щодо їх користування цими засобами; вибрати заходи обмеження надходження шкідливих речовин у повітря робочої зони; надати першу долікарську медичну допомогу потерпілому.
Студент набуде компетентностей:
- Фахові компетентності
- ФК2.Здатність використовувати теоретичні та фундаментальні знання в галузі комп’ютерних наук та інформаційних технологій для вирішення різноманітних проблем;
- ФК15.Здатність оцінювати і враховувати економічні, технологічні, екологічні чинники, які впливають на діяльність IT галузі.
- Програмні результати навчання
- ПРН07. Застосовувати основні механізми та методи безпеки мереж і програмних систем;
- ПРН18. Застосовувати правила охорони праці та безпечну діяльність в галузі інформаційних технологій.
Рекомендована література
- Основна
- Кіт Л. Я., Наливайко Н. В. Основи рятування і збереження життя людини, яка перебуває у невідкладному стані : навч.-метод. посіб. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2020. 132 с.
- Охорона праці : навч. посіб. / З. М. Яремко, С. В. Тимошук, С. В. Писаревська, О. В. Стельмахович ; за ред. З. М. Яремка. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2018. 430 с.
- Яремко З. М. Безпека життєдіяльності : навч. посіб. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2005. 301 с.
- Яремко З. М., Муць І. Р., Галаджун Я. В. Безпека життєдіяльності: короткий виклад та засоби контролю знань : навч. посіб. / за ред. З. М. Яремка. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2011. 268 с.
- Яремко З.М., Тимошук С.В., Писаревська С.В., Стельмахович О.Б. Охорона праці: навч. посібник за ред. проф. З.М. Яремка. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2018. – 430 с.
Допоміжна
- ДСТУ 7239:2011. Національний стандарт України. Система стандартів безпеки праці. Засоби індивідуального захисту. Загальні вимоги та класифікація.
- Закон України “Про сиcтему громадського здоров’я”. Постанова Верховної Ради України від 6 вересня 2022 р., https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2573-20#n840
- Кодекс цивільного захисту України : Закон України від 02.10.2012 № 5403-VI. Відомості Верховної Ради України. 2013. № 34-35. Ст. 458.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5403-17#Text
- Кринична І. П. Державне управління процесами забезпечення радіаційної безпеки в Україні : монографія. Дніпропетровськ : Пороги, 2009. 304 с.
- Крушельницька Я. В. Фізіологія і психологія праці: Підручник. – К.: КНЕУ, 2003. 367 с.
- Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 20 квітня 2023 року № 326 “Про затвердження Положення про функціональну підсистему «Система управління силами та засобами цивільного захисту» єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ” https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0870-23#Text
- НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці». Наказ Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 № 15.
- НПАОП 0.00-4.21-04 «Типове положення про службу охорони праці».Наказ Держнаглядохоронпраці від 15.11.2004 р. № 255.
- Сусло С.Т., Заплатинський В.М., Харамда Г.М. Цивільний захист: Навч. посібник/ За ред.. проф.. М.О. Біляковича.– К.: Арістей, 2007. 386 с.
Інформаційні ресурси
- Інструктаж з охорони праці: порядок проведення та види. URL: https://ua.prostopravo.com.ua/pratsevlashtuvannya/statti/instruktazh_z_ohoroni_pratsi_poryadok_provedennya_ta_vidi
- Кодекс законів про працю України. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#n175
- Офіційна сторінка законодавства України. Закон України «Про охорону праці». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2694-12#Text
- Курси «Базова психологічна допомога в умовах війни» https://prometheus.org.ua/prometheus-free/basic-psychological-aid-during-war/
Матеріали
- ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ
Дисципліна має два змістовні модулі, які охоплюють матеріал усіх тем. Навчальні досягнення студентів оцінюють за 100-бальною шкалою, контролюючи якість виконання:
- індивідуальних завдань на практичних заняттях [8 занять, кожне з яких оцінюють максимально у 5 балів, загалом — 40 балів];
- самостійної роботи, за якістю виконанням одного індивідуального науково-дослідного завдання, яке оцінюють максимально у 5 балів [тема індивідуального завдання має бути обрана зі списку тем, призначених для самостійної роботи; під час оцінювання враховують логічність висловлювання думки; оригінальність / креативність у формулюванні власних думок; обґрунтованість / доказовість тверджень; професійність (стиль написання, дотримання правил орфографії та пунктуації, правильність оформлення переліку використаних джерел інформації)];
- контрольного опитування у вигляді письмових тестів, яке містить теоретичні та практичні питання, що винесені на лекції, практичні заняття та на самостійне опрацювання [оцінюють максимально у 50 балів].
- сертифікат про завершення курсу “Життєстійкість молоді в умовах криз» на платформі масових відкритих онлайн-курсів Prometheus https://prometheus.org.ua/prometheus-free/resilience-crisis/ [оцінюють у 5 балів].
Форми поточного контролю: виконання практичних робіт, якість оформлення та кінцевий результат завдання;
- ступінь активності студента під час практичних та лекційних занять;
- якість самостійної роботи студента при виконанні відповідних завдань для самостійної роботи;
- написання контрольних тестів.
Академічна доброчесність: Роботи здобувачів є виключно оригінальними дослідженнями чи міркуваннями.
Жодні форми порушення академічної доброчесності не толеруються
90 – 100 б. – здобувач повно та ґрунтовно засвоїв всі теми навчальної програми, вміє вільно викладати зміст, має глибокі, міцні, систематичні знання всіх питань навчальної дисципліни, розуміє їх значення для своєї професійної підготовки; виконав усі завдання кожної теми та модульного поточного контролю.
81 – 89 б. – здобувач грамотно і по суті викладає програмний матеріал, застосовує теоретичні знання при виконанні практичних завдань, однак допускає незначні неточності, засвоїв більшість тем навчальної програми, вміє самостійно викладати зміст всіх питань навчальної дисципліни; виконав завдання кожної теми та модульного поточного контролю.
71 – 80 б. – здобувач добре знає програмний матеріал, володіє базовими навичками з виконання практичних завдань, самостійно обирає метод реалізації, але не завжди здатний провести аналіз і узагальнення результату, не завжди вміє вільно викладати зміст всіх питань навчальної дисципліни; виконав більшість завдань кожної теми та модульного поточного контролю.
61 – 70 б. – здобувач засвоїв тільки основний матеріал на рівні репродуктивного відтворення, але не знає окремих деталей, припускається неточностей, порушує послідовність у викладі матеріалу, може розв’язувати типові завдання за зразком, але допускає помилки, виконав окремі завдання кожної теми та модульного поточного контролю.
51 – 60 б. – здобувач відтворює основні поняття і визначення курсу, але досить поверхово, не виділяючи взвємозвя’зок між ними, може сформулювати за допомогою викладача основні тези теми, допускає помилки, які повною мірою самостійно виправити не може; відчуває труднощі під час виконання практичних завдань, виконав лише деякі завдання кожної теми та модульного контролю.
21 – 50 б. – здобувач не знає значної частини програмного матеріалу, допускає суттєві помилки, з великими труднощами виконує практичні завдання, знайомий лише з деякими поняттями та визначеннями курсу; не виконав практичні завдання та завдання модульного поточного контролю.
0 – 20 б. – необхідний повторний курс з навчальної дисципліни.