Безпека життєдіяльності та охорона праці в IT

Тип: Нормативний

Відділення: циклова комісія спеціальності комп'ютерні науки

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
23Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
234Стельмащук С. Я.ПКК-11

Лабораторні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
1

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
217ПКК-11Стельмащук С. Я.

Опис курсу

               МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Мета – надання знань з правових та організаційних питань охорони праці, основ фізіології, гігієни праці та виробничої санітарії, техніки безпеки, пожежної безпеки, визначеними відповідними державними нормативними актами України.

Завдання – вивчення теорії та отримання практичних знань з забезпечення безпечних умов праці, профілактики травматизму та професійних захворювань.

В результаті вивчення дисципліни студент повинен

знати:  основні поняття у галузі охорони праці, їх терміни та визначення; основні законодавчі акти про охорону праці, їх загальну характеристику; основні положення нормативно-правових актів з охорони праці; систему державного нагляду і громадського контролю за охороною праці в Україні, функції та повноваження органів нагляду і контролю; систему державного управління охороною праці та організацію охорони праці на підприємстві, функції та повноваження органів управління; порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві; основи фізіології, гігієни праці та виробничої санітарії; загальні вимоги з охорони праці щодо конструкцій об’єктів підвищеної небезпеки і організації їх безпечної експлуатації; основи пожежної безпеки: пожежонебезпечні властивості речовин і матеріалів, безпека об’єктів, системи попередження пожеж та системи пожежного захисту; системи державного пожежного нагляду в Україні, організацію навчання посадових осіб та працівників з питань пожежної безпеки;

вміти: проаналізувати і оцінити стан організації охорони праці на підприємстві та його відповідність вимогам законодавчих та нормативних актів з охорони праці; розробити й організувати систему управління охороною праці на підприємстві; розробити план навчання і перевірки знань з охорони праці працівників підприємства з урахуванням специфіки робіт (шкідливі, важкі, небезпечні); розробити заходи стосовно безпечної експлуатації систем, що працюють під тиском, вантажопіднімальних та транспортувальних пристроїв, механізмів, машин; організувати проведення інструктажів з охорони праці на підприємстві; оцінити стан електробезпеки на підприємстві, розробити заходи щодо недопущення електротравматизму ; визначити категорію приміщень і зон за вибуховою та пожежною безпекою; обґрунтувати первинні засоби пожежогасіння для конкретних виробничих умов і провести інструктаж працюючих щодо їх користування цими засобами; вибрати заходи обмеження надходження шкідливих речовин у повітря робочої зони; надати першу долікарську медичну допомогу потерпілому.

Студент набуде компетентностей:

  1. Фахові компетентності
  • ФК2.Здатність використовувати теоретичні та фундаментальні знання в галузі комп’ютерних наук та інформаційних технологій для вирішення різноманітних проблем;
  • ФК15.Здатність оцінювати і враховувати економічні, технологічні, екологічні чинники, які впливають на діяльність IT галузі.
  1. Програмні результати навчання
  • ПРН07. Застосовувати основні механізми та методи безпеки мереж і програмних систем;
  • ПРН18. Застосовувати правила охорони праці та безпечну діяльність в галузі інформаційних технологій.

Рекомендована література

  1. Основна
    1. Кіт Л. Я., Наливайко Н. В. Основи рятування і збереження життя людини, яка перебуває у невідкладному стані : навч.-метод. посіб. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2020. 132 с.
    2. Охорона праці : навч. посіб. / З. М. Яремко, С. В. Тимошук, С. В. Писаревська, О. В. Стельмахович ; за ред. З. М. Яремка. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2018. 430 с.
    3. Яремко З. М. Безпека життєдіяльності : навч. посіб. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2005. 301 с.
    4. Яремко З. М., Муць І. Р., Галаджун Я. В. Безпека життєдіяльності: короткий виклад та засоби контролю знань : навч. посіб. / за ред. З. М. Яремка. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2011. 268 с.
    1. Яремко З.М., Тимошук С.В., Писаревська С.В., Стельмахович О.Б. Охорона праці: навч. посібник за ред. проф. З.М. Яремка. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2018. – 430 с.

     

    Допоміжна

    1. ДСТУ 7239:2011. Національний стандарт України. Система стандартів безпеки праці. Засоби індивідуального захисту. Загальні вимоги та класифікація.
    2. Закон України “Про сиcтему громадського здоров’я”. Постанова Верховної Ради України від 6 вересня 2022 р., https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2573-20#n840
    3. Кодекс цивільного захисту України : Закон України від 02.10.2012 № 5403-VI. Відомості Верховної Ради України. 2013. № 34-35. Ст. 458.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5403-17#Text

    1. Кринична І. П. Державне управління процесами забезпечення радіаційної безпеки в Україні : монографія. Дніпропетровськ : Пороги, 2009. 304 с.
    2. Крушельницька Я. В. Фізіологія і психологія праці: Підручник. – К.: КНЕУ, 2003. 367 с.
    3. Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 20 квітня 2023 року № 326 “Про затвердження Положення про функціональну підсистему «Система управління силами та засобами цивільного захисту» єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ” https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0870-23#Text
    4. НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці». Наказ Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 № 15.
    5. НПАОП 0.00-4.21-04 «Типове положення про службу охорони праці».Наказ Держнаглядохоронпраці від 15.11.2004 р. № 255.
    6. Сусло С.Т., Заплатинський В.М., Харамда Г.М. Цивільний захист: Навч. посібник/ За ред.. проф.. М.О. Біляковича.– К.: Арістей, 2007. 386 с.

     

    Інформаційні ресурси

    1. Інструктаж з охорони праці: порядок проведення та види. URL: https://ua.prostopravo.com.ua/pratsevlashtuvannya/statti/instruktazh_z_ohoroni_pratsi_poryadok_provedennya_ta_vidi
    2. Кодекс законів про працю України. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#n175
    3. Офіційна сторінка законодавства України. Закон України «Про охорону праці».  URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2694-12#Text
    4. Курси «Базова психологічна допомога в умовах війни» https://prometheus.org.ua/prometheus-free/basic-psychological-aid-during-war/

Матеріали

  1. ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ

Дисципліна має два змістовні модулі, які охоплюють матеріал усіх тем. Навчальні досягнення студентів оцінюють за 100-бальною шкалою, контролюючи якість виконання:

  • індивідуальних завдань на практичних заняттях [8 занять, кожне з яких оцінюють максимально у 5 балів, загалом — 40 балів];
  • самостійної роботи, за якістю виконанням одного індивідуального науково-дослідного завдання, яке оцінюють максимально у 5 балів [тема індивідуального завдання має бути обрана зі списку тем, призначених для самостійної роботи; під час оцінювання враховують логічність висловлювання думки; оригінальність / креативність у формулюванні власних думок; обґрунтованість / доказовість тверджень; професійність (стиль написання, дотримання правил орфографії та пунктуації, правильність оформлення переліку використаних джерел інформації)];
  • контрольного опитування у вигляді письмових тестів, яке містить теоретичні та практичні питання, що винесені на лекції, практичні заняття та на самостійне опрацювання [оцінюють максимально у 50 балів].
  • сертифікат про завершення курсу “Життєстійкість молоді в умовах криз» на платформі масових відкритих онлайн-курсів Prometheus https://prometheus.org.ua/prometheus-free/resilience-crisis/ [оцінюють у 5 балів].

Форми поточного контролю: виконання практичних робіт, якість оформлення та кінцевий результат завдання;

  • ступінь активності студента під час практичних та лекційних занять;
  • якість самостійної роботи студента при виконанні відповідних завдань для самостійної роботи;
  • написання контрольних тестів.

Академічна доброчесність: Роботи здобувачів є виключно оригінальними  дослідженнями чи міркуваннями.

Жодні форми порушення академічної доброчесності не толеруються

90 – 100 б. – здобувач повно та ґрунтовно засвоїв всі теми навчальної програми, вміє вільно викладати зміст, має глибокі, міцні, систематичні знання всіх питань навчальної дисципліни, розуміє їх значення для своєї професійної підготовки; виконав усі завдання кожної теми та модульного поточного контролю.

81 – 89 б. –  здобувач грамотно і по суті викладає  програмний матеріал, застосовує теоретичні знання  при виконанні практичних  завдань, однак допускає незначні неточності, засвоїв більшість тем навчальної програми, вміє самостійно викладати зміст всіх питань навчальної дисципліни; виконав завдання кожної теми та модульного поточного контролю.

71 – 80 б. – здобувач добре знає програмний матеріал, володіє базовими навичками з виконання практичних завдань, самостійно обирає метод реалізації, але не завжди здатний провести аналіз і узагальнення результату, не завжди  вміє вільно викладати зміст всіх питань навчальної дисципліни; виконав більшість завдань кожної теми та модульного поточного контролю.

61 – 70 б. – здобувач  засвоїв тільки основний матеріал на рівні репродуктивного відтворення, але не знає окремих деталей, припускається неточностей, порушує послідовність у викладі матеріалу,  може розв’язувати типові завдання за зразком, але допускає помилки, виконав окремі завдання кожної теми та модульного поточного контролю.

51 – 60 б. –   здобувач відтворює основні поняття і визначення курсу, але досить поверхово, не виділяючи взвємозвя’зок між ними, може сформулювати за допомогою викладача основні тези теми, допускає помилки, які повною мірою самостійно виправити не може; відчуває труднощі під час виконання практичних завдань, виконав лише деякі завдання кожної теми  та модульного контролю.

21 – 50 б. – здобувач не знає значної частини програмного матеріалу, допускає суттєві помилки, з великими труднощами виконує практичні завдання, знайомий лише з деякими поняттями та визначеннями курсу; не виконав практичні завдання та завдання модульного поточного контролю.

0 – 20 б. – необхідний повторний курс з навчальної дисципліни.

Силабус: БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ І ОХОРОНА ПРАЦІ В IT_25-26 н.р..

Завантажити силабус