Архівознавство

Тип: Нормативний

Відділення: циклова комісія гуманітарної та соціально - економічної підготовки

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
22Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
218Шукалович А. М.

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
216Шукалович А. М.

Опис курсу

Мета: забезпечити здобуття студентами знань про архівознавство як наукову галузь i навчальну дисципліну; ознайомлення з підходами до формування Національного архівного фонду, описування, зберігання документів і використання відомостей, що містяться в них; домагатись засвоєння ними базових засад i практичних навичок сучасної архівної справи, навчити принципам роботи з архівною документацією, правилам архівування та зберігання документів; прищепити студентам вміння використовувати знання у галузі архівознавства при проведенні професійної діяльності, зберігати та примножувати культурні цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області.

Предмет: тенденції та закономірності становлення й розвитку архівної справи, наукові принципи роботи з документами, експертиза їхньої цінності, класифікація, відбір для зберігання, технології опрацювання і організації користування документами.

Завдання:

В результаті засвоєння навчального матеріалу студент повинен

знати:

  • загальні засади архівознавства як науки;
  • головні поняття та термінологію архівознавства;
  • основні етапи історії архівної справи в світі та Україні;
  • організацію архівних документів в Україні;
  • правила та методи обліку, описування та каталогізації архівних

матеріалів;

  • основи та порядок проведення експертизи архівних документів;
  • специфіку обліку та технології зберігання документів в архівах;

принципи i методів використання архівної інформації.

студенти повинні вміти:

  • орієнтуватися в теоретичних засадах та термінології архівної

справи;

  • піддавати обліку та державній реєстрації архівні документи;
  • описувати архівні матеріали згідно з нормативними вимогами;
  • вільно використовувати довідковий апарат архівів;
  • архівувати документацію;
  • професійно використовувати інформацію архівних документів;
  • застосовувати сучасні інформаційні технології в архівній справі;
  • застосовувати знання у практичних ситуаціях.

 

Програмні компетентності:

Загальні компетентності:

ЗК 1 Здатність реалізувати свої права та обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.

ЗК 2 Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця в загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.

ЗК 3 Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

ЗК 4 Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.

ЗК 6 Знання і розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.

ЗК 7 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.

ЗК 8 Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).

Спеціальні компетентності:

СК 1 Здатність працювати з системами, які сприяють організації, збереженню, обміну та поширенню знань, інформації і документів.

СК 2 Здатність здійснювати збирання й оброблення інформації та документів для їх зберігання, опрацювання, інформаційного пошуку, використання і поширення.

СК 3 Здатність здійснювати процеси аналітико-синтетичного опрацювання інформації та документів.

СК 4 Здатність застосовувати інструменти і методи організації документно-інформаційних потоків і масивів та забезпечення доступу користувачів до знань і документів відповідно до законодавства.

СК 6 Здатність працювати з електронними ресурсами, застосовувати інформаційні та комп’ютерні технології в процесі комунікації та роботи з інформацією і документами. .

СК 10. Здатність забезпечувати електронний документообіг відповідно до сучасних тенденцій і вимог у сфері діловодства

 Результати навчання:

РН 2. Володіти іноземною мовою на рівні, необхідному для виконання типових професійних завдань.

РН 3. Знати цілі й принципи діяльності, функції закладів та установ, які працюють з документами та інформацією.

РН 4. Оцінювати результати своєї роботи в рамках поставлених завдань.

РН 5. Знати та пояснювати специфіку процесів збирання, створення, опрацювання, зберігання, пошуку, поширення, охорони, захисту інформації/знань і документів.

РН 6. Застосовувати інструменти і методи збору, аналізу, класифікації, організації та поширення інформації та документів у різних форматах.

РН 7. Знати та пояснювати специфіку процесів формування документних масивів бібліотек, архівів, установ та організацій.

РН 8. Знати етапи життєвого циклу документів/інформації та основи управління ними.

РН 9. Володіти технологіями надання інформаційних, бібліотечних, архівних послуг відповідно до потреб і запитів споживачів (користувачів).

РН 11. Застосовувати інформаційні та комп’ютерні технології в процесі створення, обробки, систематизації, зберігання інформації/документів.

РН 12. Обирати засоби та інструменти для інформаційного/бібліотечного/архівного обслуговування різних категорій населення та обґрунтовувати свій вибір.

ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ

Поточний контроль знань студентів відбувається  під час проведення семінарських (практичних) занять. Модульний контроль проводиться 2 рази впродовж семестру. Семестр закінчується здачею заліку з нормативної навчальної дисципліни. Оцінювання знань відбувається на підставі накопичених балів за результатами поточного та підсумкового контролю всіх видів згідно зі шкалою оцінювання.

Оцінювання знань студентів впродовж семестру за 100-бальною шкалою  за такими видами робіт:

– за опитування на  семінарських (практичних) заняттях студент впродовж семестру накопичує  40 балів. Підсумкова кількість балів за роботу на семінарських заняттях визначається як сума балів, отриманих за усні/письмові відповіді студента (5+5+5+5+5+5= 30 балів);

модульні контрольні роботи. Програмою передбачено дві модульні контрольні роботи. Студент за одну роботу може отримати максимально 35 балів (35 балів х 2 = 70 балів);

самостійна робота. Оцінювання самостійної роботи студента здійснюється під час проведення семінарських занять і внесено в суму балів.

Очікується, що письмові роботи студентів будуть їх  оригінальними дослідженнями чи міркуваннями і характеризуватимуться самостійність суджень та вмінням робити власні висновки. Відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел, списування, втручання в роботу інших студентів становлять, але не обмежують, приклади можливої академічної недоброчесності. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для незарахування викладачем, незалежно від масштабу плагіату, обману.

Література. Уся література, яку студенти не зможуть знайти самостійно, буде надана викладачем, виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам.  Студент заохочується до використання також й іншої літератури, якої немає серед рекомендованих.

Жодні форми порушення академічної доброчесності не толеруються.

Поточне тестування та самостійна робота Сума

(залік)

Змістовий модуль 1 Змістовий модуль 2
Т 1 Т 2

 

Т 4 МКР 1 Т 8 Т 9 Т 11 МКР 2
5 5 5 35 5 5 5 35 100

 

Шкала оцінювання: національна та ЄКТС 

Оцінка

ЄКТС

Оцінка в

балах

Оцінка за національною шкалою
Екзамен,

диференційований залік

Залік
А 90-100 5 відмінно зараховано
В 81-89 4 дуже добре
C 71-80 добре
D 61-70 3 задовільно
Е 51-60 достатньо
FХ 21-50 2 незадовільно не зараховано
F 0-20 2 незадовільно не зараховано

 Критерії оцінювання результатів навчання

90 – 100 б. – здобувач повно та ґрунтовно засвоїв всі теми навчальної програми, вміє вільно викладати зміст, має глибокі, міцні, систематичні знання всіх питань навчальної дисципліни, розуміє їх значення для своєї професійної підготовки; виконав усі завдання кожної теми та модульного поточного контролю.

81 – 89 б. –  здобувач грамотно і по суті викладає  програмний матеріал, застосовує теоретичні знання  при виконанні практичних  завдань, однак допускає незначні неточності, засвоїв більшість тем навчальної програми, вміє самостійно викладати зміст всіх питань навчальної дисципліни; виконав завдання кожної теми та модульного поточного контролю.

71 – 80 б. – здобувач добре знає програмний матеріал, володіє базовими навичками з виконання практичних завдань, самостійно обирає метод реалізації, але не завжди здатний провести аналіз і узагальнення результату, не завжди  вміє вільно викладати зміст всіх питань навчальної дисципліни; виконав більшість завдань кожної теми та модульного поточного контролю.

61 – 70 б. – здобувач  засвоїв тільки основний матеріал на рівні репродуктивного відтворення, але не знає окремих деталей, припускається неточностей, порушує послідовність у викладі матеріалу,  може розв’язувати типові завдання за зразком, але допускає помилки, виконав окремі завдання кожної теми та модульного поточного контролю.

51 – 60 б. –   здобувач відтворює основні поняття і визначення курсу, але досить поверхово, не виділяючи взвємозвя’зок між ними, може сформулювати за допомогою викладача основні тези теми, допускає помилки, які повною мірою самостійно виправити не може; відчуває труднощі під час виконання практичних завдань, виконав лише деякі завдання кожної теми  та модульного контролю.

21 – 50 б. – здобувач не знає значної частини програмного матеріалу, допускає суттєві помилки, з великими труднощами виконує практичні завдання, знайомий лише з деякими поняттями та визначеннями курсу; не виконав практичні завдання та завдання модульного поточного контролю.

0 – 20 б. – необхідний повторний курс з навчальної дисципліни.

Рекомендована література

Основна:

  1. Олійник С. Архівознавство. Конспект лекцій для здобувачів вищої освіти історичних факультетів бакалаврського рівня. Вид. 2-е, доп. і перероб. Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин Я. І., 2024. 192 с.
  2. Правилаорганізації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях. Київ : Паливода, 2023. 184 с.
  3. Тур О.М., Шабуніна В.В., Саранча В.І. Дигіталізація архівних фондів, музейних та бібіліотечних колекцій як чинник збереження національної культурної спадщини України. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2023. № 3. С. 49–56.

Допоміжна:

  1. Архівознавство: підруч. для студ. вищ. навч. закл. України / редкол.: Я.С. Калакура (гол. ред.) та ін. Київ: Український державний науково-дослідний інститут архівної справи та документознавства, 1998. 316 с.
  2. Нариси історії архівної справи в Україні / за заг. ред. І. Матяш та К. Климової. Київ: Видавничий дім «КМ Академія», 2002. 612 с.
  3. Нефедов К.Ю., Карпенко О.О. Архівознавство: навч. посіб. Харків: Нац. аерокосм. ун-т «Харк. авіац. ін-т», 2008. 82 с.
  4. Нефедов К. Ю. Теорія і практика архівної справи: навч. посіб. Харків: ХАІ, 2009. 73 с.
  5. Українська архівна енциклопедія. Д-М. Робочий зошит/ Держкомархів України, УНДІАСД. Київ, 2006. 348 с.
  6. Хрестоматія з архівознавства: навч. посіб. для студ. іст. спец. вищ. навч. закл. / Держкомархів, УНДІАСД; наук. ред. І.Б. Матяш; упоряд.: Г.В. Боряк, І.Б. Матяш, Р.Я. Пиріг. Київ: Вид. дім «КМ Академія», 2003. 408 с.

ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ

*Акт проголошення незалежності України. URL : zakon.rada.gov.ua/go/1427-12

*Архівні інформаційні системи. URL : https://arinsy.com/about-us/

*Архівознавство [Електронний ресурс] : наук.-допом. бібліогр. покажч. / Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, Бібліотека ; уклад. Л. Дейнека. – Електрон. текст. дані. Луцьк, 2019. 239 назв. URL : https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/16510/1/arhivozn.pdf

*Архівознавство: підруч. для студ. іст. фак-тів вищ.навч. закл. України / За заг.ред.: Я. Калакура та І. Матяш. Київ : Видавничий дім «КМ Академія», 2002. 356 с. URL : https://hktt.edu.ua/wp-content/uploads/2020/04/kalakura_ya_matyash_i_red_arkhivoznavstvo.pdf

*Лекція-розмова «Діджиталізація пам’яток». URL : https://www.youtube. com/watch?v=Z6_929 ns3TU

*Український науково-дослідний інститут архівної справи та документознавства. URL : https://undiasd.archives.gov.ua/index.php?m=21#NPos

*Яковюк І. В., Анакіна Т. М. Захист культурних цінностей у випадках збройних конфліктів засобами міжнародного права. Прикарпатський юридичний вісник. 2022. Вип. 5 (46). С. 87–90. DOI: https://doi.org/10.32782/pyuv.v5. 2022.15.