Основи природознавства і методика ознайомлення дітей з природою

Тип: Нормативний

Відділення: циклова комісія викладачів фахових дисциплін дошкільної освіти

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
21Немає
32Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
220ArrayДШВ-11, ДШВ-12
326ArrayДШВ-21, ДШВ-22,

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
214ДШВ-11
ДШВ-12
310ДШВ-21
ДШВ-22

Опис курсу

Програма вивчення навчальної дисципліни «Основи природознавства і методика ознайомлення дітей з природою» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки молодшого спеціаліста спеціальності 5.01010101 «Дошкільна освіта».

Предметом навчальної дисципліни є природа рідного краю. Вивчення природи – це  важливий фактор підготовки майбутніх вихователів. Навколишня природа у знаючого і вмілого педагога є важливим засобом гармонійного розвитку дітей. Ознайомлення з природою рідного краю сприяє формуванню сенсорних, естетичних, творчих, фізичних здібностей та розширенню екологічних знань дітей.

Міждисциплінарні зв’язки: вікова та педагогічна психологія, загальна педагогіка, література для дітей дошкільного віку, фахові методики.

Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:

  1. Наукові засади основ природознавства і методики ознайомлення дітей з природою.
  2. Куток природи та ділянка ДНЗ.
  3. Методи і форми ознайомлення дошкільників з природою.
  4. Ознайомлення дітей дошкільного віку з природою в різні пори року. Планування і облік роботи.
  5. Мета та завдання навчальної дисципліни.
    • Метою викладання навчальної дисципліни «Основи природознавства і методика ознайомлення дітей з природою» є формування у студентів необхідних екологічних і педагогічних знань, які є чинниками їх професійної підготовки та практичної діяльності. Формування професійної компетенції майбутніх фахівців  в галузі дошкільної освіти та виховання а контексті вивчення об’єктів та явищ природи, методів ознайомлення дітей з ними і форм організації навчально-виховної роботи в умовах суспільного дошкільного виховання та сім`ї.
    • Завданням курсу є: систематизація знань студентів про природу; окреслення змісту інформації про об’єкти та явища оточуючої природи, доступної розумінню дітей дошкільного віку, їх потребам та інтересам; оволодіння студентами методами ознайомлення дітей з природою; розкриття перспектив використання могутнього потенціалу природи для гуманізації педагогічного процесу: розвитку розмовних, моральних естетичних сторін особистості, зміцнення здоров’я дітей; навчання умінню доцільно використовувати форми організації співпраці дорослого і дитини в процесі пізнання світу природи; збагачення естетичних вражень та формування системи цінностей у майбутніх педагогів.
    • Під час вивчення зазначеного курсу належить спланувати сукупність знань, умінь та навичок, а саме:

Студент повинен знати:

  • зміст, організаційні форми і методи навчання та виховання дітей дошкільного віку для здійснення їх різнобічного розвитку;
  • методи педагогічного керівництва різними видами діяльності вихованців;
  • систему екологічного виховання дітей, основні напрями і перспективи її розвитку у педагогічній науці України;
  • основні природоохоронні акти, закони, документи з питань охорони навколишнього середовища;
  • бути обізнаним із змістом природних умов України (клімат, природні зони, рослинний і тваринний світ, Червона книга України;
  • природу рідного краю, її неповторну красу, видову різноманітність проблеми, збереження та примноження природних багатств;
  • найбільш цікаві для дітей об’єкти і явища природи нашої планети;
  • завдання ознайомлення дошкільників з природою;
  • умови ефективності навчально-виховного процесу щодо вирішення завдань ознайомлення дошкільників з природою;
  • засоби фіксації знань дітей про природу;
  • обладнання ділянки дитячого садка та куточка природи в умовах суспільного і сімейного дошкільного виховання.

Студент повинен вміти:

  • здійснювати диференційований та індивідуальний підхід до дітей, сприяти розвитку їх здібностей і задатків;
  • використовувати засоби педагогічного впливу, які ґрунтуються на традиціях українського народу;
  • забезпечувати діагностичне обстеження старших дошкільників, аналізуючи рівень їх знань, умінь та навичок з природознавства;
  • планувати навчально-виховну роботу з вихованцями на заняттях;
  • керуватися принципами загальнолюдської моралі;
  • передавати дітям набутий життєвий досвід, знання, вміння та навички ефективного природокористування;
  • керувати творчою працею дітей та їх самостійною діяльністю;
  • вдосконалювати знання, використовувати в роботі вітчизняний і зарубіжний передовий педагогічний досвід;
  • визначити та аналізувати знання дітей про довкілля для визначення перспективних ліній навчальної роботи із ними з врахуванням темпів індивідуального розвитку;
  • умови ефективності навчально-виховного процесу щодо вирішення завдань ознайомлення дошкільників з природою;
  • використовувати ігри з природничим матеріалом: снігом, піском, водою, вітром, сонцем, листям плодами дерев, проводити нескладні досліди під час прогулянок та екскурсій, самостійної діяльності дітей;
  • знайомити дітей з народними традиціями природокористування, шанування природи, обрядами та святковими сезонними дійствами, легендами, піснями, малими фольклорними жанрами природничого змісту;
  • для систематизації та закріплення знань про природу,  зважаючи на  індивідуальні пізнавальні та комунікативні можливості дітей, залучити їх  самостійного та в складі невеликих груп розгляду та складання колекцій, гербаріїв, настільно-друкованих ігор природничого змісту в науковому центрі шляхом створення ігрових та пошукових  ситуацій, спонукання, прикладу інших;
  • доступно розповідати про екологічно доцільну поведінку людини,  правила природокористування, необхідність збереження природи.

Рекомендована література

Рекомендована література

Матеріали

Екзаменаційні питання

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму